Remblokken voor carbon op alu ?
Rijd standaard met 50mm carbon wielen. Nu wil ik af en toe een ritten in Limburg en de Ardennen gaan maken om het klimmen wat te trainen. Ik wil daarvoor een setje alu wielen gebruiken (met een lagere velgrand en met een cassette die beter voor het klimmen is dan de 12-25 die ik op mijn standaard wielen heb liggen). Vraag me af of ik dan ook telkens de remblokken moet vervangen. Wat natuurlijk beduidend meer werk is dan even een ander setje wielen op de fiets zetten.
Wat is jullie ervaring/gedachten over het gebruik van remblokken voor carbon op een aluminium velgrand?
A) Hoe zijn de remeigenschappen in het hooggebergte van Nederland/België
B) Slijten ze niet extra veel (of is slijten ze evenveel als op carbon)
Overigens heb ik Swisstop Black Prince remblokken.
Wat is jullie ervaring/gedachten over het gebruik van remblokken voor carbon op een aluminium velgrand?
A) Hoe zijn de remeigenschappen in het hooggebergte van Nederland/België
B) Slijten ze niet extra veel (of is slijten ze evenveel als op carbon)
Overigens heb ik Swisstop Black Prince remblokken.
Absoluut wisselen. Het remt minder goed. Je loopt ook kans dat je een klein aluminium schilfertje in je blokken remt. Als je dezelfde remblokken weer gebruikt voor je carbon velgen, dan loop je kans op krassen.
Het is echt maar een paar minuutjes werk.
Het is echt maar een paar minuutjes werk.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Remblokken voor carbon zullen werken op aluminium, maar minder goed. Maar belangrijker is dat je met remblokken die je op een alu velg hebt gebruikt je in ieder geval niet terug moet gaan naar je carbonvelg. Bij het remmen komen er kleine aluminium splinters in je remblok, die je carbonvelg heel hard laten slijten.
Toch gewoon even 5 minuutjes extra uittrekken om de remblokken te wisselen.
Marsman was me voor, maar dat dus...
Toch gewoon even 5 minuutjes extra uittrekken om de remblokken te wisselen.
Marsman was me voor, maar dat dus...
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16563
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Hoewel, zouden er wielen bestaan met een carbon velgrand (en dan het liefst als laag op aluminium)? Precies voor dit soort doeleinden. En voor die enkele keer dat de wind dermate hard is dat ik liever even geen 50mm wielen wil rijden. En ook misschien wanneer ik in barre weersomstandigheden mijn dure wielset wil sparen?
Dat lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen (want dan heb je dus dure, minder goed dan alu remmende wielen om je dure, minder goed dan alu remmende wielen te sparen).
Als je snel blokjes wilt wisselen, zorg dan dat je een tweede paar houdertjes hebt, dan is het echt maar een paar minuutjes werk (en, in nood kan het vast, maar dan inderdaad goed kijken of er geen alu splintertjes in je blokken zitten voordat je weer je carbonnen setje steekt)
Als je snel blokjes wilt wisselen, zorg dan dat je een tweede paar houdertjes hebt, dan is het echt maar een paar minuutjes werk (en, in nood kan het vast, maar dan inderdaad goed kijken of er geen alu splintertjes in je blokken zitten voordat je weer je carbonnen setje steekt)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Voor dat enkele ritje? Het remmen met carbon ben ik gewend. En het is niet dat ik het hooggebergte in wil.
Maar interessant idee, houdertjes wisselen. Moet je wel voortdurend ook weer de remblokken richten. Weet niet of dat per saldo minder gedoe is. (Maar misschien met een soort malletjes waarmee ze direct op de juiste positie te monteren zijn)
Maar interessant idee, houdertjes wisselen. Moet je wel voortdurend ook weer de remblokken richten. Weet niet of dat per saldo minder gedoe is. (Maar misschien met een soort malletjes waarmee ze direct op de juiste positie te monteren zijn)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Lijkt me toch echt niet meer dan een klusje van 10 minuten als je alleen de houdertjes moet wisselen, daar heb je echt geen malletje voor nodig.
Voor de AGR werd slecht weer voorspeld, toen voor de zekerheid maar alu velgen in de fiets gezet, zonder houdertjes, de blokken gewisseld in amper een half uurtje. Dus dat is het werk niet!
Voor de AGR werd slecht weer voorspeld, toen voor de zekerheid maar alu velgen in de fiets gezet, zonder houdertjes, de blokken gewisseld in amper een half uurtje. Dus dat is het werk niet!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Als je na het verwijderen van de wielen dus voor het steken van de nieuwe wielen even de remblokken vervangt (verwijder/glij je zo uit/in de houder) is het vlgns mij 2 minuten werk of vergis ik mij in iemand z'n Hands . . . . . . .
Edit: het wisselen van de houders incl. de remblokken is beduidend meer (afstel)werk.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Dat eruit glijden valt soms vies tegen, mijn ervaring met campa blokken is dat deze zeker na een paar regenritten toch behoorlijk weerstand kunnen bieden, gaan er nieuw ook al best vast in.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Campa is een drama (bij mijn fietsen dan tenminste).
Dat is echt een kwestie van rammen en soms met een tang eruit trekken (en dan maar hopen dat het blokje heel blijft), en dan met veel remreiniger (als vervliegend smeermiddel) de nieuwe weer op de plek duwen. De reden dat ik een setje extra houdertjes heb gekocht.
Dat is echt een kwestie van rammen en soms met een tang eruit trekken (en dan maar hopen dat het blokje heel blijft), en dan met veel remreiniger (als vervliegend smeermiddel) de nieuwe weer op de plek duwen. De reden dat ik een setje extra houdertjes heb gekocht.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?