Tubeless velglint
Goedenavond allemaal!
Ik zit even ergens mee in mijn maag. Ik heb het idee dat ik keihard wordt beduveld door de lokale fietsenmaker. Voor dit zo is zou ik wat advies willen inwinnen hier. Op mijn fiets zitten Forza Vardar velgen. Ik heb de specs bekeken op de site en volgens de informatie pagina zouden het tubeless velgen moeten zijn. Ergens onderaan de informatie pagina bij deze velg heeft die het gewicht aan met Velg lint.
Deze inleiding is belangrijk. Een week geleden ben ik naar de lokale fietsen maker geweest (gespecialiseerd in race en ATB en een gerenommeerde zaak in de omgeving). Ik zei dat ik mijn Forza Vardar velgen graag tubeless wilden hebben. Toevallig trof ik ook nog eens de eigenaar. Hij zei in eerste instantie dat dit niet kon. Ik zei dat dit wel zo was volgens de informatie van de fabrikant. Dan moet ik hem er even afhalen. Ter plekke mijn wiel eruit en hij zei ik ga de velg even bekijken. Liep ermee weg naar de werkplaats en kwam een paar minuten later terug. Je hebt gelijk het kan wel zegt die. Dan moeten we velg lint erop, tubeless ventiel en, sealant en nieuwe banden. Kost wat arbeid om het velg lint er netjes op te zetten. Al met al zijn we een uurtje bezig. Klonk aannemelijk dus prima plan maar in. Alles direct uitgezocht banden, velg lint, sealant en ventielen. Werkplaats afspraak gemaakt.
Vandaag zit ik wat YouTube filmpjes te kijken over verschillende wielen en het tubeless maken. Ik dacht Zelfs voor zo een a technische leek als ik ben moet het te doen zijn. Toen kwam ik toevallig weer op de site van de fabrikant van mijn Vardar velgen uit. Mijn aandacht werd getrokken door het op gegeven gewicht van de velg. Met velg lint stond erbij. En tubeless ready was de velg. Dus ik dacht op dat moment het zal toch niet waar zijn dat er al velglint op zit. (Wielen zijn trouwens nog geen jaar oud) ik heb de band eraf gehaald en de binnen band eruit zie ik velg lint zitten. Op dat moment voelde ik mij enorm voor lul gezet. Ik snap best dat een FM wat moet verdienen. Maar heb bij die zaak redelijk wat fietsen gekocht en dacht moeten ze het nou echt op deze manier verdienen?
Of ik sla hier de plank volledig mis en dit is geen tubeless velg lint. Zie de foto hoor graag van jullie.
Ik zit even ergens mee in mijn maag. Ik heb het idee dat ik keihard wordt beduveld door de lokale fietsenmaker. Voor dit zo is zou ik wat advies willen inwinnen hier. Op mijn fiets zitten Forza Vardar velgen. Ik heb de specs bekeken op de site en volgens de informatie pagina zouden het tubeless velgen moeten zijn. Ergens onderaan de informatie pagina bij deze velg heeft die het gewicht aan met Velg lint.
Deze inleiding is belangrijk. Een week geleden ben ik naar de lokale fietsen maker geweest (gespecialiseerd in race en ATB en een gerenommeerde zaak in de omgeving). Ik zei dat ik mijn Forza Vardar velgen graag tubeless wilden hebben. Toevallig trof ik ook nog eens de eigenaar. Hij zei in eerste instantie dat dit niet kon. Ik zei dat dit wel zo was volgens de informatie van de fabrikant. Dan moet ik hem er even afhalen. Ter plekke mijn wiel eruit en hij zei ik ga de velg even bekijken. Liep ermee weg naar de werkplaats en kwam een paar minuten later terug. Je hebt gelijk het kan wel zegt die. Dan moeten we velg lint erop, tubeless ventiel en, sealant en nieuwe banden. Kost wat arbeid om het velg lint er netjes op te zetten. Al met al zijn we een uurtje bezig. Klonk aannemelijk dus prima plan maar in. Alles direct uitgezocht banden, velg lint, sealant en ventielen. Werkplaats afspraak gemaakt.
Vandaag zit ik wat YouTube filmpjes te kijken over verschillende wielen en het tubeless maken. Ik dacht Zelfs voor zo een a technische leek als ik ben moet het te doen zijn. Toen kwam ik toevallig weer op de site van de fabrikant van mijn Vardar velgen uit. Mijn aandacht werd getrokken door het op gegeven gewicht van de velg. Met velg lint stond erbij. En tubeless ready was de velg. Dus ik dacht op dat moment het zal toch niet waar zijn dat er al velglint op zit. (Wielen zijn trouwens nog geen jaar oud) ik heb de band eraf gehaald en de binnen band eruit zie ik velg lint zitten. Op dat moment voelde ik mij enorm voor lul gezet. Ik snap best dat een FM wat moet verdienen. Maar heb bij die zaak redelijk wat fietsen gekocht en dacht moeten ze het nou echt op deze manier verdienen?
Of ik sla hier de plank volledig mis en dit is geen tubeless velg lint. Zie de foto hoor graag van jullie.
Ik zou er van uit gaan dat uw fietsenmaker het zelf niet weet.....
Op de site van ridley zie ik dat de Forza Vardar tubeless ready zijn, ik zou er dan ook van uit gaan dat het tubeless velglint is.
En op uw foto's ziet dit er toch niet uit als gewone velglint.
Als dit velglint op de velg gelijmd is, dan zou ik mijn banden eerst zo monteren en opblazen.
Lukt dit, sealant er in en klaar. Zo niet dan zal je eerst tubeless velglint er in moeten plakken.
Op de site van ridley zie ik dat de Forza Vardar tubeless ready zijn, ik zou er dan ook van uit gaan dat het tubeless velglint is.
En op uw foto's ziet dit er toch niet uit als gewone velglint.
Als dit velglint op de velg gelijmd is, dan zou ik mijn banden eerst zo monteren en opblazen.
Lukt dit, sealant er in en klaar. Zo niet dan zal je eerst tubeless velglint er in moeten plakken.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dit lijkt mij helemaal geen tubeless velglint! Steek een klein haakje onder bij het ventielgat en je pakt het er zo uit. Dit is gewoon een licht rekbaar niet geplakt lint. Uiteraard zit er voor binnenbanden ook een velglint in de velg, anders gaan je binnenbanden lek op de spaakgaten. Eerst tubeless velglint plakken of laten plakken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ben er ook niet zeker van dat dit wel tubeless lint is hoor.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wanneer je het velglint er gemakkelijk uit kan halen volgens de methode van thestudent dan zou ik dat lint eruit laten en speciale tape voor tubeless erin plakken.
Dit lint gaat voor problemen zorgen bij tubeless maken...
Dus ik denk dat je FM het zekere voor het onzekere neemt en het meteen goed wil doen, zodat jij niet elke keer bij hem op de stoep staat omdat je band niet op druk blijft!
Dit lint gaat voor problemen zorgen bij tubeless maken...
Dus ik denk dat je FM het zekere voor het onzekere neemt en het meteen goed wil doen, zodat jij niet elke keer bij hem op de stoep staat omdat je band niet op druk blijft!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13976
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind het ook lastig.
Persoonlijk had ik een nieuw lint geplakt. (ik denk wel dat het een TL velglint is)
Het lijkt ook aan de smalle kan op de foto, dat hoeft niet erg te zijn, maar dan ik het wiel echt even zelf moeten zien.
Ik snap opzich dat je FM er een nieuw lint in heeft gedaan. Hij is ook aardig doorgedrukt op de spaakgaten.
Persoonlijk had ik een nieuw lint geplakt. (ik denk wel dat het een TL velglint is)
Het lijkt ook aan de smalle kan op de foto, dat hoeft niet erg te zijn, maar dan ik het wiel echt even zelf moeten zien.
Ik snap opzich dat je FM er een nieuw lint in heeft gedaan. Hij is ook aardig doorgedrukt op de spaakgaten.
Als je goed naar de uitvergrote foto's kijkt waar ook het ventielgat zichtbaar is dan valt op dat het wel degelijk een geplakt velglint is, echter wel een beetje kort na het ventielgat afgeknipt. Het gaatje voor het ventiel is er in geprikt, dat kan je goed zien, dus mijn conclusie is dat het een tubeless velglint is. Ik kan alleen niet goed zien of het profiel van de velg wel zo is gevormd dat je kan spreken van een tubeless ready velg, het lijkt veel op een clincher velg.!
Neemt niet weg dat met het monteren van een tubeless ventiel en een tubeless band met latex deze wielen gewoon tubeless zijn te gebruiken.
Neemt niet weg dat met het monteren van een tubeless ventiel en een tubeless band met latex deze wielen gewoon tubeless zijn te gebruiken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dit is ook het idee wat ik erbij heb. Ik heb Ridley een bericht met foto’s gestuurd. Ben benieuwd naar hun uitleg.Orlok schreef: ↑25 apr 2022 10:25 Als je goed naar de uitvergrote foto's kijkt waar ook het ventielgat zichtbaar is dan valt op dat het wel degelijk een geplakt velglint is, echter wel een beetje kort na het ventielgat afgeknipt. Het gaatje voor het ventiel is er in geprikt, dat kan je goed zien, dus mijn conclusie is dat het een tubeless velglint is. Ik kan alleen niet goed zien of het profiel van de velg wel zo is gevormd dat je kan spreken van een tubeless ready velg, het lijkt veel op een clincher velg.!
Neemt niet weg dat met het monteren van een tubeless ventiel en een tubeless band met latex deze wielen gewoon tubeless zijn te gebruiken.