Na-spannen spaken nieuwe wielen
Dat doet de leverancier toch?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
+1 Bij een goed gebouwd wiel is dit niet nodig!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Bij een wiel dat goed gebouwd is, kunnen de spaken niet of nauwelijks spanning verliezen (op de lange duur natuurlijk wel). Bij zo'n wiel is naspannen dan ook niet nodig. Als de spaken niet goed ontstresst worden tijdens het bouwen (daar zijn allerlei technieken voor), verliezen ze snel spanning, met alle nadelen van dien. Ontstressen is essentieel. Als dat niet gebeurt, heeft naspannen ook niet veel zin.
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik heb enkel mijn eerste zelfgemaakte set moeten naspannen (enkel achterwiel), achteraf bleek dat de spaakspanning (vooral aan de NDS) gewoon te laag was en dat na een tijdje de spaken los liepen.
Al de volgende sets heb ik nooit moeten naspannen (wel steeds gecontroleerd na een paar ritjes)
Al de volgende sets heb ik nooit moeten naspannen (wel steeds gecontroleerd na een paar ritjes)
Volgens meer daar en niet hier.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Volgens mij is het na-spannen van wielen iets van vroeger. In een groep zat een naaf. Je kocht er een velg en spaken bij. Wat nu als "low profile" wordt gezien was toen zeker niet zo. Dubbel gebuste velgen als Mavic ma2 waren algemeen gebruikt, ze waren c13. Dat moest zich soms wel eens wat zetten en na 500 a 1000 km even nakijken was wel verstandig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13966
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik breng mijn huidige wielen af en toe ter controle.
Mijn wielbouwer is ook wel benieuwd wat ze doen bij gebruik.
Mijn 55mm carbon disc wielen breng ik elk jaar even, dat is na zo'n 5000km.
Hij heeft er nog nooit iets aan hoeven doen, staat nu 20K op het setje.
De alu wielen die ik van hem had jaren terug, die heeft ie wel eens nagespannen, maar dat waren de (te) lichte en symmetrische notubes 340 en ztr355 velgen. Dat symmetrisch en alu gaf bij race 130mm inbouw wel vaak problemen in deze combo, dat is bij mij best vaak losgelopen.
Mijn wielbouwer is ook wel benieuwd wat ze doen bij gebruik.
Mijn 55mm carbon disc wielen breng ik elk jaar even, dat is na zo'n 5000km.
Hij heeft er nog nooit iets aan hoeven doen, staat nu 20K op het setje.
De alu wielen die ik van hem had jaren terug, die heeft ie wel eens nagespannen, maar dat waren de (te) lichte en symmetrische notubes 340 en ztr355 velgen. Dat symmetrisch en alu gaf bij race 130mm inbouw wel vaak problemen in deze combo, dat is bij mij best vaak losgelopen.
- joostvanbezooijen
- Forum-lid
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11
Over naspannen van nieuwe wielen gesproken, hier een vraag voor de ervaren wielbouwers waar ik mezelf ook onder schaar.
Ik heb recent 2 sets wielen gespaakt. DT 360 naven, straight pull spaken en 50mm hoge tubeless 25 mm brede velgen. De hele bouw verliep probleemloos en ik eindigde met 2 keurig rechte sets met de juiste spaakspanning. Daarna de tubeless banden gemonteerd en op spanning gezet (6 bar). Na het op spanning zetten was de spaakspanning aanzienlijk minder. Zo laag zelf dat ik alle spaken behoorlijk moest aandraaien om de eerdere spaakspanning weer te halen.
Bij al mijn eerdere wielen, met binnen- en buitenbanden of met tubes, heb ik dit nog nooit meegemaakt. De wielen zijn nu weer keurig recht en bollen prima maar ik ben toch nieuwsgierig of dit bekend voorkomt. Iemand die zelf wielen bouwt hier ervaring mee? Is dit typisch iets voor tubeless die de velg meer comprimeert of zo?
Ik heb recent 2 sets wielen gespaakt. DT 360 naven, straight pull spaken en 50mm hoge tubeless 25 mm brede velgen. De hele bouw verliep probleemloos en ik eindigde met 2 keurig rechte sets met de juiste spaakspanning. Daarna de tubeless banden gemonteerd en op spanning gezet (6 bar). Na het op spanning zetten was de spaakspanning aanzienlijk minder. Zo laag zelf dat ik alle spaken behoorlijk moest aandraaien om de eerdere spaakspanning weer te halen.
Bij al mijn eerdere wielen, met binnen- en buitenbanden of met tubes, heb ik dit nog nooit meegemaakt. De wielen zijn nu weer keurig recht en bollen prima maar ik ben toch nieuwsgierig of dit bekend voorkomt. Iemand die zelf wielen bouwt hier ervaring mee? Is dit typisch iets voor tubeless die de velg meer comprimeert of zo?