hallo
ik gisteren heb ik een dt rr 411 asymmetrische race velg gespaakt 24g 2x kruis , spaken zijn uitgerekend via sapim calculator ( bodyzijde 284 en anderekant 286 mm , ) bij het opspannen heb ik merkt dan de spaken aan de body zijde strakker zijn gespannen dan aan de linkerzijde , ( wiel staat in het center , geen hoogte slag , geen linkse en rechtse slagen ) dus eigenlijk een perfect uitgelijnd wiel , toch voel ik dat de linkse spaken iets losser dan de rechtse staan .
hoe kan ik dit probleem oplossen ,ik had gedacht om de spaken aan de linkerzijde de zelfde lengte te nemen dan de rechterzijde dus beide kanten 284 mm
mag ik van jullie de de oplossing ontvangen
dt swiss rr 411 asymmetrische racefietsvelg
Body kant zo hoog als kan, de andere kant wordt bepaald door de geometrie van 't wiel. Is dus lager, als je de gegevens in de calculator van wheel Pro doet krijg je ook een idee van de verhouding (links = 75 procent van rechts bijvoorbeeld).
dank u wel voor alle info , heb voorzekerheid met wheel pro calculator eens uitgerekend , resultaat dezelfde gegevens als bij sapim linkerzijde 286 , aandrijfzijde 284 mm , heb al regelmatig wielen gemaakt voor stadsfietsen en mtb , maar nog geen van dt swiss met assymetrische velg , mss is het normaal dat bij deze velgen de linkerzijde minder strak gespannen staan , het wiel is perfect in het midden gecentreerd , alsook de hoogte en zijslagen zijn verwijderd
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Het is normaal dat de spaken aan de niet-body kant een lagere spanning hebben. De asymmetrische velg is bedoeld om het verschil in spaakspanning tussen body en niet-body kant kleiner te maken en niet om dit verschil helemaal weg te nemen (wat jij misschien dacht). Als je een gewone velg had gebruikt had je bijv. een spaaklengte van 284 mm en 288 mm moeten gebruiken en was het spanningsverschil tussen links en rechts groter geweest.engadin schreef: ↑10 mei 2022 08:16 hallo
ik gisteren heb ik een dt rr 411 asymmetrische race velg gespaakt 24g 2x kruis , spaken zijn uitgerekend via sapim calculator ( bodyzijde 284 en anderekant 286 mm , ) bij het opspannen heb ik merkt dan de spaken aan de body zijde strakker zijn gespannen dan aan de linkerzijde , ( wiel staat in het center , geen hoogte slag , geen linkse en rechtse slagen ) dus eigenlijk een perfect uitgelijnd wiel , toch voel ik dat de linkse spaken iets losser dan de rechtse staan .
hoe kan ik dit probleem oplossen ,ik had gedacht om de spaken aan de linkerzijde de zelfde lengte te nemen dan de rechterzijde dus beide kanten 284 mm
mag ik van jullie de de oplossing ontvangen
Website: https://www.maatwielen.nl
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dat moet goed zijn gegaan anders was het verschil tussen de lengte links en rechts groter geweest dan de 2 mm van nu.
Website: https://www.maatwielen.nl
dank u wel info van maatwielen , het is mss een rare vraag de dt swiss rr411 velg heeft een schuine( dikkere) en een iets meer rechte kant , bij mij staat de body aan de rechte kant met 284mm spaken , ligt daar mss de fout of ben ik goed begonnen ,met deze velg van dt swiss heb ik geen ervaring
De wat meer rechte kant moet bij achternaaf juist aan de ND kant.
Als ik heb goed begrijp uit jou verhaal, heb je de velg dus verkeerd om.
Spaaklengte aan DS is korter dan NDS dus dat is in jou geval wel goed.
Bedoeling vd asymmetrische velg is om de spaken aan de Bodykant juist meer naar binnen te krijgen. Dus achterwiel moet de offset naar de ND kant.
Zie onderstaande voorbeeld. Overigens, zoals hierboven ook al aangegeven, krijg je bij een asymmetrische velg ook verschillende spaakspanningen links en rechts. Alleen zal het verschil minder zijn.
Als ik heb goed begrijp uit jou verhaal, heb je de velg dus verkeerd om.
Spaaklengte aan DS is korter dan NDS dus dat is in jou geval wel goed.
Bedoeling vd asymmetrische velg is om de spaken aan de Bodykant juist meer naar binnen te krijgen. Dus achterwiel moet de offset naar de ND kant.
Zie onderstaande voorbeeld. Overigens, zoals hierboven ook al aangegeven, krijg je bij een asymmetrische velg ook verschillende spaakspanningen links en rechts. Alleen zal het verschil minder zijn.