Heeey allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over DT Swiss spaken. Ik ben namelijk mijn eigen racewielen aan het bouwen, maar loop tegen een probleem aan. Ik weet niet zeker of ik nou wel de juiste spaken heb gebruikt of dat ik een andere techniek moet toepassen.
Dit is mijn build:
- DT Swiss R 411 28" velg voor en asymmetrisch achter
- DT Swiss 350 classic J-bent voor en achternaaf
- DT Swiss revolution 2.0-1.5-2.0mm
- DT Swiss pro lock brass 2.0 14mm nippels
Nu ben ik begonnen en merk ik dat ik ze perongeluk net na het butted gedeelte heb omgebogen. Ik had niet helemaal door hoe fragiel ze zijn met inzetten en dat je ze dus niet als een normale spaak met volle kracht kan ombuigen. Ik hoor van twee verschillende wielenbouwers weer andere tips. Een daarvan zegt dat de kop niet lang genoeg is en ik ze daarom niet goed kan buigen en de ander zegt dat ik het wiel eerst helemaal moet spannen en erna voorzichtig met de achterkant van een hamer erop moet tikken om de spaken mooi om de naaf te krijgen. Deze tweede wielenbouwers zegt dus niks over de lengte van de kop.
Daarnaast lijken de pro nippels ook niet echt makkelijk op de spaken te draaien. Weet iemand of deze nippels wel juist zijn?
Kan iemand mij een goeie tip geven voor het bouwen van deze wielen? Ik zie bij de DT Swiss spaken namelijk geen maat van de kop staan. Op de bijgevoegde foto's zie je wat er mis is gegaan en ik heb op 1 foto ook even een nieuwe spaak gezet zodat je het verschil ziet.
Spaken
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 mei 2022 21:03
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Met de spaken is niets mis. Je moet ze alleen met je duim zo dicht mogelijk bij de kop verbuigen. Dit hoef je niet gelijk te doen. Eerst alle spaken er losjes in zetten, kan ook. Bij die dunne Revolution spaken kun je beter geen lock nippels gebruiken want dan torderen de spaken heel gemakkelijk. Het kan wel maar dan moet je de spaken zo dicht mogelijk bij de nippel tegenhouden (anders torderen ze alsnog) met een tang.SportNerdNL schreef: ↑20 mei 2022 21:20 Heeey allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over DT Swiss spaken. Ik ben namelijk mijn eigen racewielen aan het bouwen, maar loop tegen een probleem aan. Ik weet niet zeker of ik nou wel de juiste spaken heb gebruikt of dat ik een andere techniek moet toepassen.
Dit is mijn build:
- DT Swiss R 411 28" velg voor en asymmetrisch achter
- DT Swiss 350 classic J-bent voor en achternaaf
- DT Swiss revolution 2.0-1.5-2.0mm
- DT Swiss pro lock brass 2.0 14mm nippels
Nu ben ik begonnen en merk ik dat ik ze perongeluk net na het butted gedeelte heb omgebogen. Ik had niet helemaal door hoe fragiel ze zijn met inzetten en dat je ze dus niet als een normale spaak met volle kracht kan ombuigen. Ik hoor van twee verschillende wielenbouwers weer andere tips. Een daarvan zegt dat de kop niet lang genoeg is en ik ze daarom niet goed kan buigen en de ander zegt dat ik het wiel eerst helemaal moet spannen en erna voorzichtig met de achterkant van een hamer erop moet tikken om de spaken mooi om de naaf te krijgen. Deze tweede wielenbouwers zegt dus niks over de lengte van de kop.
Daarnaast lijken de pro nippels ook niet echt makkelijk op de spaken te draaien. Weet iemand of deze nippels wel juist zijn?
Kan iemand mij een goeie tip geven voor het bouwen van deze wielen? Ik zie bij de DT Swiss spaken namelijk geen maat van de kop staan. Op de bijgevoegde foto's zie je wat er mis is gegaan en ik heb op 1 foto ook even een nieuwe spaak gezet zodat je het verschil ziet.
20220508_214959.jpg
20220508_214633.jpg
Die twee spaken die je verkeerd hebt verbogen kun je in het kader van jouw project nog wel gebruiken hoor. Gewoon even rechtbuigen.
Website: https://www.maatwielen.nl
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16563
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Met zo weinig kennis aan zo'n project beginnen.
Niet om je te ontmoedigen of zo, maar ik zou het niet durven.
Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Niet om je te ontmoedigen of zo, maar ik zou het niet durven.
Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Je moet ergens beginnen. Mijn eerste wielset was ook niet zo heel goed (na minder dan jaar opnieuw moeten doen omdat de spaken steeds stuk gingen)
De laatste sets die ik gemaakt heb, is niets mis mee en gaan al lang mee zonder problemen.
Gewoon doen en leren van je fouten.
De laatste sets die ik gemaakt heb, is niets mis mee en gaan al lang mee zonder problemen.
Gewoon doen en leren van je fouten.
De Pro Lock nippels bevatten borgmiddel vandaar dat ze stroef draaien. Naar mijn ervaring moet je de DT Revolution spaken altijd vasthouden met een tang (met wat tape rond de bekken om de spaken niet te beschadigen) want ze torderen ook met messing nippels.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06 jun 2022 17:14
Beste
ik ben een fixie fiets aan het bouwen, en heb al een voorwiel van carbon met 90mm diepte en vanachter een bontrager aeolus 9 diepte 90mm, dit is oorspronkelijk een voorwiel maar wil er een achterwiel van maken is dit mogelijk en zo ja ik heb 18 spaken vanvoor als ik het goed heb nagekeken, en vind geen terugtraprem met 18 holes? Weet er iemand toevallig hier een oplossing voor ?
Alvast Bedankt!!
ik ben een fixie fiets aan het bouwen, en heb al een voorwiel van carbon met 90mm diepte en vanachter een bontrager aeolus 9 diepte 90mm, dit is oorspronkelijk een voorwiel maar wil er een achterwiel van maken is dit mogelijk en zo ja ik heb 18 spaken vanvoor als ik het goed heb nagekeken, en vind geen terugtraprem met 18 holes? Weet er iemand toevallig hier een oplossing voor ?
Alvast Bedankt!!
Hier klopt iets nietSammi_shalkens schreef: ↑06 jun 2022 17:18 ik ben een fixie fiets aan het bouwen
[....]
terugtraprem
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Een 18-spaaks achterwiel bouwen is verdomd lastig, want je wilt aan iedere kant een even aantal spaken hebben ivm het kruisen.
Dus links 9 en rechts 9 kan niet (tenzij je hele rare trucjes uit gaat halen.
Links 6 en rechts 12 spaken zou in theorie kunnen, maar dan ga je de mist in met de spaakgaten in de velg die in een bepaalde richting geboord zijn.
Dus links 9 en rechts 9 kan niet (tenzij je hele rare trucjes uit gaat halen.
Links 6 en rechts 12 spaken zou in theorie kunnen, maar dan ga je de mist in met de spaakgaten in de velg die in een bepaalde richting geboord zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16563
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Is je "probleem" ondertussen opgelost?SportNerdNL schreef: ↑20 mei 2022 21:20 Heeey allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over DT Swiss spaken. Ik ben namelijk mijn eigen racewielen aan het bouwen, maar loop tegen een probleem aan. ...........
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend