Is het al tijd om een voorraadje "gedateerde" onderdelen aan te leggen?
Enigszins getriggerd door de topics over elektronisch schakelen en schijfremmen:
Hier in huize 53x11 is de fietssmaak blijkbaar vrij conservatief, met 3 fietsen (waarvan de frames minstens 10 jaar oud zijn) die volledig mechanisch, (campa) 11 speed en met velgremmen uitgerust zijn. Het idee is dat deze frames nog zeker een jaar of 10 mee gaan, maar dan is het wel fijn als de slijtage-onderdelen nog te vervangen zijn. M.n. high-end onderdelen zijn steeds lastiger in velgrem-variant te verkrijgen (zo kwam ik er laatst achter dat Industry Nine geen naven voor velgremmen meer produceert toen ik een nieuw wielsetje wilde samenstellen). Dat wordt natuurlijk vervelender als die trend doorzet naar het standaard slijtagespul.
Moeten de fietsdino's zoals ikzelf al voorraadjes cassettes, kettingen, remblokjes etc gaan aanleggen, of zal het de komende tien jaar niet zo'n vaart lopen? Koffiedik kijken wellicht, maar ik ben toch benieuwd naar meningen en inzichten.
Hier in huize 53x11 is de fietssmaak blijkbaar vrij conservatief, met 3 fietsen (waarvan de frames minstens 10 jaar oud zijn) die volledig mechanisch, (campa) 11 speed en met velgremmen uitgerust zijn. Het idee is dat deze frames nog zeker een jaar of 10 mee gaan, maar dan is het wel fijn als de slijtage-onderdelen nog te vervangen zijn. M.n. high-end onderdelen zijn steeds lastiger in velgrem-variant te verkrijgen (zo kwam ik er laatst achter dat Industry Nine geen naven voor velgremmen meer produceert toen ik een nieuw wielsetje wilde samenstellen). Dat wordt natuurlijk vervelender als die trend doorzet naar het standaard slijtagespul.
Moeten de fietsdino's zoals ikzelf al voorraadjes cassettes, kettingen, remblokjes etc gaan aanleggen, of zal het de komende tien jaar niet zo'n vaart lopen? Koffiedik kijken wellicht, maar ik ben toch benieuwd naar meningen en inzichten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik denk dat er nog heel lang slijtagespul zal worden gemaakt. 7 speed spul kun je nog steeds vervangen. Niet in alle kwaliteiten, maar voldoende om te blijven fietsen.
(Anders vraag je mij gewoon )
(Anders vraag je mij gewoon )
Niet zijken maar reiden !
Denk dat het wel meevalt hoor. Tenzij je iets specifieks wil. Heb je nu record remmen dan moet je die over 5 jaar wellicht vervangen door chorus. Of omgekeerd. Er zijn nu ook nog 8 spd cassettes te verkrijgen. Over 10 jaar zullen er vast nog wel 11 spd zijn. Alleen wil jij specifiek een bepaalde verhouding, bijvoorbeeld een 12-25 cassette ik noem maar wat, dan kan het handig zijn die wel te hebben liggen, omdat je anders wellicht met bijvoorbeeld 11-25 of 11-29 genoegen moet nemen.
Dat is toch best wel lastig in te schatten. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af of de verouderde onderdelen, die vanwege Corona nu al nauwelijks te verkrijgen zijn, überhaupt nog wel weer geproduceerd gaan worden.
Mede om die reden heb ik voor mijn Campagnolo 11 speed groepen al de nodige onderdelen op voorraad. Zo heb ik extra wielsets, crankstellen en kettingbladen. Het gaat me te ver om alles op voorraad te hebben, maar kettingen, cassettes en remblokken heb ik genoeg.
Als ik op marktplaats of het forum nog iets langs zie komen voor een leuke prijs dan zal ik dat zeker overwegen. Zo heb ik een tijdje geleden een crankstel van Daniel75 overgenomen.
Mede om die reden heb ik voor mijn Campagnolo 11 speed groepen al de nodige onderdelen op voorraad. Zo heb ik extra wielsets, crankstellen en kettingbladen. Het gaat me te ver om alles op voorraad te hebben, maar kettingen, cassettes en remblokken heb ik genoeg.
Als ik op marktplaats of het forum nog iets langs zie komen voor een leuke prijs dan zal ik dat zeker overwegen. Zo heb ik een tijdje geleden een crankstel van Daniel75 overgenomen.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ah! Leuk onderwerp, ik heb nog een hele fraaie Campa groep liggen en diverse Shimano onderdelen.
Eigenlijk bouw ik al mijn fietsen zelf op (hobby) met mooie, nog heel gave onderdelen. Ik ben niet iemand van de laatste innovaties en hou er van om oudere dingen nog een nieuw leven te gunnen. Dat geldt voor mijn auto's maar zeker ook voor mijn fietsen.
Al met al kan ik nog jaren vooruit als het moet. en stel ik oudere carbon frames of alu frames samen met onderdelen die ik door de jaren heen verzameld heb.
Fietst heerlijk trouwens
Eigenlijk bouw ik al mijn fietsen zelf op (hobby) met mooie, nog heel gave onderdelen. Ik ben niet iemand van de laatste innovaties en hou er van om oudere dingen nog een nieuw leven te gunnen. Dat geldt voor mijn auto's maar zeker ook voor mijn fietsen.
Al met al kan ik nog jaren vooruit als het moet. en stel ik oudere carbon frames of alu frames samen met onderdelen die ik door de jaren heen verzameld heb.
Fietst heerlijk trouwens
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Cassettes, kettingen, remblokken, kabelset zijn slijtageonderdelen.
Als je die voor een "prijsje" kan kopen moet je niet twijfelen.
Mocht je ze achteraf gezien toch niet nodig hebben kan je die waarschijnlijk voor hetzelfde geld of mogelijk zelfs meer doorverkopen.
Heb ik in de loop van vorig jaar voorgehad met de "uitverkoop" van mijn 11-speed materiaal.
Als je die voor een "prijsje" kan kopen moet je niet twijfelen.
Mocht je ze achteraf gezien toch niet nodig hebben kan je die waarschijnlijk voor hetzelfde geld of mogelijk zelfs meer doorverkopen.
Heb ik in de loop van vorig jaar voorgehad met de "uitverkoop" van mijn 11-speed materiaal.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Persoonlijk denk ik niet dat het zo'n vaart zal hebben niets meer 'nieuw' te kunnen kopen, maar het is wel voor welke prijs. De tweedehands markt blijft natuurlijk nog wel een tijd bestaan. Maar uitgaande van handgeschakelde 10-speed of 11-speed velgrem racefietsen zijn het vaak de aandrijfmaterialen die slijten/kapot gaan zoals kettingbladen, cassettes, kettingen, remblokken en velgen. Een enkele keer zal een shifter de geest kunnen geven en dan ben je wel de sigaar, maar om nou daarvan reserve te hebben gaat mij toch te ver. Van de cassettes zullen er altijd losse kransjes te koop zijn die zowel op een 10-speed als een 11-speed kunnen worden gebruikt al zullen de schakelhulpen niet altijd overeenkomen. Kettingbladen daarentegen slijten weliswaar niet zo snel maar zullen lastig in de zelfde 'vorm' verkrijgbaar worden, dus hiervan een reserve te hebben is m.i. niet verkeerd. Kettingen lijkt mij geen probleem te worden. Wat overblijft zijn de velgen voor velgremmen, die zullen m.i. steeds slechter verkrijgbaar zijn. Een wielset voor velgremmen is nu al bijna niet meer aan te komen, het is alleen maar wielsets voor schijfremmen waar de keuze is reuze is. V.w.b. remblokken zie ik voorlopig geen probleem ontstaan maar is m.i. niet verkeerd om daarvan zowiezo voorraad te houden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Gezien campa net 12 sp voor velgremmen heeft uitgebracht kan je met meeste slijtage spul nog gewoon goed vooruit.
Cassettes zullen nog wel een tijd beschikbaar zijn, kettingen en remblokken ook. Grootste uitdagingen zullen eerder shifters of achterderri bij defect worden.
Ben zelf ook zo’n dino dus heel herkenbaar.
Cassettes zullen nog wel een tijd beschikbaar zijn, kettingen en remblokken ook. Grootste uitdagingen zullen eerder shifters of achterderri bij defect worden.
Ben zelf ook zo’n dino dus heel herkenbaar.
Gebruik ze op de forensfiets, de Cross Check en op de Zwiftmasjien.
9-speed 11-34 zal voorlopig nog wel te krijgen zijn, maar op het vlakke fietst een 14-25 wel errug fijn
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
- Locatie: Midden Nederland
Geen wonder dat onderdelen zo moeilijk verkrijgbaar zijn als iedereen aan het hamsteren is geslagen.
Oude onderdelen zullen lang verkrijgbaar blijven alleen zal er wat minder keus zijn.
Oude onderdelen zullen lang verkrijgbaar blijven alleen zal er wat minder keus zijn.
Het valt mij vooral op dat specifieke onderdelen van frames lastiger te krijgen zijn.
Bijvoorbeeld balhoofdlagers en bijbehorende onderdelen van velgrem frames word schaarser.
Drivetrain spul 11 speed mag er dan voorlopig nog wel zijn maar of het straks nog betaalbaar en leverbaar is voor de betere groepen betwijfel ik.
Maar ook zoiets triviaals als speciale spaken moet je op voorsorteren heb ik het idee.
Eeuwen lang reden we met DT, Hoshi en weet ik wat nog meer, daar kwam je altijd wel uit.
Nu lijkt elke wielenboer elk jaar wel een nieuw wiel uit te vinden met toch tenminste 2 nieuwe soorten spaken.
In het kader van duurzaamheid zou ik het wel fijn vinden als onderdelen langer leverbaar blijven voor schappelijke prijzen.
Of dat ze van bepaalde onderdelen gewoon aangeven hoelang de producten in productie blijven.
Dan weet je als consument waar je aan toe bent.
Bijvoorbeeld balhoofdlagers en bijbehorende onderdelen van velgrem frames word schaarser.
Drivetrain spul 11 speed mag er dan voorlopig nog wel zijn maar of het straks nog betaalbaar en leverbaar is voor de betere groepen betwijfel ik.
Maar ook zoiets triviaals als speciale spaken moet je op voorsorteren heb ik het idee.
Eeuwen lang reden we met DT, Hoshi en weet ik wat nog meer, daar kwam je altijd wel uit.
Nu lijkt elke wielenboer elk jaar wel een nieuw wiel uit te vinden met toch tenminste 2 nieuwe soorten spaken.
In het kader van duurzaamheid zou ik het wel fijn vinden als onderdelen langer leverbaar blijven voor schappelijke prijzen.
Of dat ze van bepaalde onderdelen gewoon aangeven hoelang de producten in productie blijven.
Dan weet je als consument waar je aan toe bent.