Hier thuis een discussie,
Wat is het meest efficiënt, hoelang moet de voorste man op kop rijden bij een ploegen TT?
De TT is 30km, zitten wel aardig wat bochten in.
Wat is de beste indeling?….
Ploegen TT
Hangt af van de ploeg. Is het een homogene groep of net niet? Hoe groot is de groep
In een homogene groep zullen kopbeurten van 20-30 seconden het meest efficient zijn (bij 7 renners) dan heb je een aantal minuten om terug op adem te komen, maar ben je niet uitgewrongen als je van kop af komt. (dit houd ik zelf ook het langste vol)
In een homogene groep zullen kopbeurten van 20-30 seconden het meest efficient zijn (bij 7 renners) dan heb je een aantal minuten om terug op adem te komen, maar ben je niet uitgewrongen als je van kop af komt. (dit houd ik zelf ook het langste vol)
Leuk stukje over het onderwerp:
https://pezcyclingnews.com/toolbox/insi ... eparation/
https://pezcyclingnews.com/toolbox/insi ... eparation/
Tempo gelijkmatig houden (snokken is uit den boze), mik inderdaad op een gemiddelde lengte van een kopbeurt van 30 sec, de sterkere (wat) langer en de zwakkere misschien iets korter. Aarzel niet om iemand op te offeren... zeker als er een duidelijk zwakker element in zit loont het om hem/haar op te souperen aan een voor hem/haar te hoog tempo (voor de hele afstand) en dan te laten lossen.
Hangt sterk van de ploeg af. Flink oefenen en ronddraaien. Tempo gelijkmatig houden. Het zwaarste moment is altijd als je achteraan zit, afgezakt bent en weer in het wiel naar voren moet
hun fietsen.
20 seconden, iedereen rijdt even hard op kop. De sterkere wat langer, de mindere wat korter.
Na een bocht direct draaien, nooit voor een bocht. Laat een rustig persoon starten. In mijn ervaring ga je nooit te langzaam in de eerste 2 km.
Na een bocht direct draaien, nooit voor een bocht. Laat een rustig persoon starten. In mijn ervaring ga je nooit te langzaam in de eerste 2 km.
Op een lint (enkele waaier) is veel makkelijker dan op een bol (dubbele waaier). Een dubbele waaier moet je heel goed oefenen. Meeste renners snappen het principe niet, waardoor de cirkel steeds breekt en andere gefrustreerd raken.
Voor een incidentele ploegentijdrit met een ad-hoc team zou ik altijd een enkele waaier adviseren.
Voor een incidentele ploegentijdrit met een ad-hoc team zou ik altijd een enkele waaier adviseren.
hun fietsen.
Voor een club in het buitenland wel eens een ploegen TT georganiseerd, het team met de op papier sterkste rijders won niet, maar wel het team dat veel met elkaar had getraind en op elkaar ingespeeld was.
Als je nog niet super op elkaar bent ingespeeld durf dan ook elkaar te coachen "laatste man!" "(Achterwiel) vrij!"
Als je nog niet super op elkaar bent ingespeeld durf dan ook elkaar te coachen "laatste man!" "(Achterwiel) vrij!"
Ooit eens een ploegentijdrit gereden, er was vooraf niet geoefend, het was een gelegenheidsteam.
De man voor mij in de rij gaf er telkens een enorme snok aan waardoor de ketting telkens haperde. Uiteindelijk werden we 2de, maar met een meer gelijkmatig tempo hadden we mogelijk gewonnen.
Het is super tof om te doen, prachtige discipline, maar keihard.
Zo reed ik aan het 180 keerpunt net in laatste positie en onze 'snokker' in eerste. Bijgevolg serieus moeten harken om opnieuw aan te sluiten.
De man voor mij in de rij gaf er telkens een enorme snok aan waardoor de ketting telkens haperde. Uiteindelijk werden we 2de, maar met een meer gelijkmatig tempo hadden we mogelijk gewonnen.
Het is super tof om te doen, prachtige discipline, maar keihard.
Zo reed ik aan het 180 keerpunt net in laatste positie en onze 'snokker' in eerste. Bijgevolg serieus moeten harken om opnieuw aan te sluiten.