Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verhoogd CK gehalte in bloed

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 15 mei 2010 21:53

Hallo,

Ik had wegens vermoeidheid in mijn kuit, hamstrings een bloedtest laten doen. Nu kreeg ik vandaag de uitslag thuisgestuurd en wat mij opvalt is dat ik een erg hoog CK gehalte heb. Deze is normaal tussen 25/195 maar die van mij is 295. Weet iemand hier de betekenis van en wat de risico's zijn van dit overschot en hoe men dit eventueel kan verlagen.

Bij voorbaat dank.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 mei 2010 21:57

CK te hoog betekent dat er meer spierafbraak is dan spieropbouw. Gewoon dus een arts raadplegen.
What makes the boat go faster?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 15 mei 2010 23:15

CK is een enzym dat in je bloed voorkomt als er inderdaad spierschade is.
Oorspronkelijk gebruikt in de cardiologie om een indicatie te hebben of iemand wel of geen hartinfarct heeft maar het vervelende van deze waarde is dat hij ook stijgt bij spierafbraak van skeletspieren.
Ik weet niet hoe hoog hij mag worden maar dat hij stijgt na een pittig robbertje fietsen is heel normaal.
Met een waarde van 295 zou ik ook bij een arts aan de bel trekken.
Heeft een arts geen opdracht gegeven tot het bepalen van dit onderzoek, of heb je ergens op eigen initiatief bloed laten prikken?

knoops
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 sep 2007 22:25

knoops 16 mei 2010 00:49

[quote="rene1"]CK is een enzym dat in je bloed voorkomt als er inderdaad spierschade is.
Oorspronkelijk gebruikt in de cardiologie om een indicatie te hebben of iemand wel of geen hartinfarct heeft maar het vervelende van deze waarde is dat hij ook stijgt bij spierafbraak van skeletspieren.
Ik weet niet hoe hoog hij mag worden maar dat hij stijgt na een pittig robbertje fietsen is heel normaal.
Met een waarde van 295 zou ik ook bij een arts aan de bel trekken.
Heeft een arts geen opdracht gegeven tot het bepalen van dit onderzoek, of heb je ergens op eigen initiatief bloed laten prikken?[/quote]

Ja de arts had opdracht gegeven tot bloedprikken, overigens toen ik hem belde zei hij niets over deze waarde, hij sprak eigenlijk alleen over mijn ijzer en ferritine waarde die volgens hem een beetje aan de lage kant waren.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 16 mei 2010 03:08

Ik zou het dezelfde arts voorleggen als het mogelijk is.

punk
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:09

punk 16 mei 2010 13:08

Die uitslagen passen toch ook bij je klachten? Geen reden tot paniek. 295 is nog niet zo spectaculair verhoogd hoor. Voorleggen aan je arts kan altijd, maar als hij de bloedtesten aangevraagd heeft zal hij ze ook wel kunnen beoordelen denk ik.


ilcavalinno
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 okt 2008 09:42
Locatie: Gentbrugge
Contact

ilcavalinno 17 mei 2010 14:05

Ik zie hier bij mijn bloedtest van deze winter CK: 339.
Volgens mij is er niks aan de hand hoor;)
I don\'t dream my life, I live my dreams!
http://www.freewebs.com/ward_theuns" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie