Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

kettingreiniger

marlyse
Forum-lid

marlyse 15 mei 2010 21:19

Ik heb eigenlijk een vraagje .
Vanmiddag een kettingreiniger gekocht bij halfords, nou echt geweldig is ie niet .
Zijn er nog betere reinigers ?
Of hoe onderhouden jullie de ketting regelmatig?
ik hoor het graag.
marlyse.

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 15 mei 2010 21:31

Warm water met een sopje, borsteltje erlangs en goed afdrogen. Geen ontvetters of dergelijke, haalt het vet uit de schakels in de ketting en dan loopt de ketting niet meer soepel.

hteriele
Forum-lid

hteriele 15 mei 2010 21:37

Ik neem de ketting af met een doek waar wat kettingolie op zit. Zolang de ketting echt zwarte strepen achter laat op de doek herhaal ik dit tot dat dit niet meer het geval is. De ketting is dan schoon en gesmeerd en klaar om te gaan. Er zit dan ook niet teveel olie op ketting, want dat trekt weer vuil aan. Als ik met de fiets door nattigheid ben gegaan doe ik dit altijd, desnoods iedere keer opnieuw (zoals in de winter met de veldfiets). Omdat ik het regelmatig en dezelfde dag doe is de ketting in een minuut schoon. Kettingreiniger gebruik ik niet. Dat 'spoelt' het vet tussen de schakels uit. En dat is nu net het belangrijkste deel van de ketting dat gesmeerd moet zijn maar waar jezelf niet goed bij komt met smeermiddelen. Spray gebruik ik ook al lang niet meer: dat verdunt ook het vet tussen de schakels met gevolg dat de ketting op den duur droog loopt. En spray is een grote vijand van derailleurwieltjes. Al die piepende derailleurwieltjes zijn het gevolg van sprayen waardoor ook hier weer het vet uit de lagers loopt.

Erik
Forum-lid

Erik 15 mei 2010 21:39

Meestal door hem even door een doek te halen en als hij erg smerig is dan demonteer ik hem en gaat hij een nachtje in de ontvetter. Daarna heel goed uitspoelen met water, laten drogen en weer invetten met kettingolie. Van een minder soepel lopende ketting doordat het vet uit de schakels is heb ik nog nooit wat gemerkt...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

marlyse
Forum-lid

marlyse 15 mei 2010 21:43

oke heel erg bedankt , hier kan ik wat mee !
marlyse.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 16 mei 2010 04:22

Hoi,
hteriele schreef:Ik neem de ketting af met een doek waar wat kettingolie op zit. Zolang de ketting echt zwarte strepen achter laat op de doek herhaal ik dit tot dat dit niet meer het geval is. De ketting is dan schoon en gesmeerd en klaar om te gaan. Er zit dan ook niet teveel olie op ketting, want dat trekt weer vuil aan. Als ik met de fiets door nattigheid ben gegaan doe ik dit altijd, desnoods iedere keer opnieuw (zoals in de winter met de veldfiets). Omdat ik het regelmatig en dezelfde dag doe is de ketting in een minuut schoon. Kettingreiniger gebruik ik niet. Dat 'spoelt' het vet tussen de schakels uit. En dat is nu net het belangrijkste deel van de ketting dat gesmeerd moet zijn maar waar jezelf niet goed bij komt met smeermiddelen. Spray gebruik ik ook al lang niet meer: dat verdunt ook het vet tussen de schakels met gevolg dat de ketting op den duur droog loopt. En spray is een grote vijand van derailleurwieltjes. Al die piepende derailleurwieltjes zijn het gevolg van sprayen waardoor ook hier weer het vet uit de lagers loopt.

De ketting lijkt dan schoon maar is het niet , je hebt meters vod gebruikt en tot slot is die ketting ook niet echt gesmeerd meer.

Zelf gebruik ik een KMC Missing link in de ketting zodat die makkelijk open kan. Eens de ketting er af gaat die in een flinke bokaal met een flinke scheut huisbrandolie. Even goed schudden.
Vervuilde petroleum overgieten in een andere bokaal waarin het vuil kan bezinken en ketting plus Missing Link uit de eerste bokaal vissen en even laten uitdruppen.
Vervolgens de ketting even een aantal keren door een oud t-shirt halen en that's it.
Natuurlijk moet ook je cassette reinigen alsook je tandbladen en pulley wieltjes maar da's snel gebeurd met een in petroleum gedrenkte oude tandenborstel.
Dan nog even alles droogwrijven met een stuk vod en klaar.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

levensnevel
Forum-lid

Gebruikersavatar levensnevel 16 mei 2010 08:36

Ik gebruik tegenwoordig Supreme Black chainwax
http://www.supremeblack.nl/
om de kettingen van mn fietsen soepel te houden.
Bevalt me meer dan uitstekend
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 16 mei 2010 09:03

Uw ketting reinigen met petrol en nadien insmeren met een kettingolie zonder teflon.

hagi
Forum-lid

hagi 16 mei 2010 15:16

maak mijn ketting schoon met cyclon ketting reiniger en doe er dan finish linewax smeermiddel op

raleighrick
Forum-lid

raleighrick 16 mei 2010 16:15

Ik maak mijn hele fiets (dus ook cassette ketting en de hele rimbim) schoon met cyclon reiniger. Ik gebruik voor de ketting een oude tandeborstel en voor de cassette een speciale borstel van BBB. Als ik alles schoon heb gemaakt gebruik ik naaimachine olie voor mijn aandrijflijn weer opnieuw te smeren.

chemist
Forum-lid

chemist 16 mei 2010 23:52

Ik hoor ook goede verhalen over squirt lube, met name smering bij een nieuwe ketting maar ook bij bestaande. Lees comments bij bikexperto.
Niets is waar en zelfs dat niet

jsparie
Forum-lid

jsparie 17 mei 2010 02:26

marlyse schreef:Ik heb eigenlijk een vraagje .
Vanmiddag een kettingreiniger gekocht bij halfords, nou echt geweldig is ie niet .
Zijn er nog betere reinigers ?
Of hoe onderhouden jullie de ketting regelmatig?
ik hoor het graag.
marlyse.

Met de meeste van die kettingreinigers wordt het een grote smeerboel. Wellicht geschikt om een MTB ketting die helemaal onder de prut zit even grof te reinigen, maar in de meeste gevallen werkt schoonwrijven met een drooge doek (die niet pluist) veel beter. Zeker voor de racefiets.

Als je dat een beetje bij houdt ben je zo klaar. Daarna klein beetje nieuwe kettingolie en gaan maar weer.

Als je met ontvetters gaat werken moet je ook echt "all the way" gaan. Dat wil zeggen daarna de ketting echt helemaal uitspoelen tot er geen druppeltje ontvetter meer op zit. Anders werkt het alleen maar averechts. Gewoon even een doek er langs werkt meestal nog gewoon het best en het snelst.

Plaats reactie