Ik heb in de afgelopen 25 jaar technische ontwikkelingen gezien in het racefietsmateriaal waar ik deels verschillende meningen over heb. Om mij verder te plaatsen: mijn shirt past vaak niet bij mijn broek of sokken of helm, mijn benen zijn niet geschoren, ik draag de bandjes van mijn helm over mijn (corrigerende) brillenpoten. Wel ben ik Delftse werktuigbouwer van opleiding en mag ik mij dus 'fietsenmaker' noemen.
Ik noem een aantal van die ontwikkelingen en mijn 'oordeel'. Feedback gewaardeerd!
- Steeds lichtere fietsen: marginal gains in het vlakke NL; er is een minimum gewicht door de ICU vastgesteld en onze volle bidons en bierspier spelen een veel grotere rol; kortom: voor 80 % van de forumlezers niet aan de orde. Steeds lichtere fietsen worden ook steeds kwetsbaarder
- Carbon in plaats van alu of staal: voor het gewichtsvoordeel: minimaal; grootste voordeel is dat het niet roest of corrodeert; carbon dropends: onzin: geen gewichtsbesparing en een keer de vork te hard op de grond knallen: onherstelbaar kapot
- Carbon velgen: nauwelijks gewichtsvoordelen; problemen met velgremmen
- Stuurcommandeurs: een echte vooruitgang!
- Stuurcommandeurs met de kabels onder het stuurlint: ziet er mooier uit; stroomlijnvoordeel is minimaal; wrijving in de kabels des te meer; mijn oude waslijnfiets schakelt fijner en preciezer
- 11, 12 speed: nauwelijks meerwaarde; integendeel: het steeds dunnere materiaal slijt sneller, afstelling is steeds kritischer en als het met 10 sp niet gaat helpen 11 of 12 ook niet
- ingeperste bracketlagers (BB etc): slecht ontwerp; zeer gevoelig voor juiste passing; een ingeschroefd lager zit beter
- standaard industrielagers: prima, maar laat het dan wel een echte standaard zijn; net als balhoofdlagers
- niet ronde, gestroomlijnde zadelpennen: aerodynamische meerwaarde is minimaal; helemaal als je ook nog een zadeltasje monteert. Uitwisselbaarheid is prut
- elektrisch schakelen: heeft zeker meerwaarde (auto trimming, geen kabelwrijving etc.) de vraag is of het de meerprijs waard is
- schijfremmen: al is het alleen maar om geen drie nieuwe sets opgeremde velgen te moeten vervangen; maar of het nu superieur remt.... Is overigens zwaarder dus in strijd met een van de eerdere veel geroemde argumenten
- hoge velgen: pas effectief boven de 40 km; super oncomfortabel
- weinigspaakwielen: aerodynamisch en gewichtsvoordeel minimaal; een spaak kapot en het rijden is over.
- interne kabels: ziet er mooi uit; nauwelijks verder voordeel; door het balhoofd....