Zin en onzin van ABS op de (race-) fiets
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Naar aanleiding van een discussie in een ander topic.
Komen er, al dan niet binnenkort, racefietsen met ABS systeem op de markt.
Voor de racefietsen zonder electrische trapondersteuning zie ik het nog niet direct gebeuren.
Komen er, al dan niet binnenkort, racefietsen met ABS systeem op de markt.
Voor de racefietsen zonder electrische trapondersteuning zie ik het nog niet direct gebeuren.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 12 jul 2022 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Wat bedoel je met elektrisch aangedreven? Is dat electronica qua schakelen of accu fietsten?
Ik zou ABS altijd als een aanwinst zien voor reductie van zware valpartijen. Het systeem werkt met een magneetring in het rem systeem en kan -denk/hoop ik- vrij eenvoudig geïntegreerd worden.
Gewicht zal wel een issue zijn en daarmee hebben we net het grote probleem te pakken!
Maar bergop de lichte fiets en dan ipv een krantje onder je shirt moffelen even een andere fiets pakken op de top moet niet zo moeilijk zijn. Hoewel… als het halve peloton dat wil op de top van een geitenpaadje heb je wel weet een probleem.
Dus ja; nog niet helemaal uitgekristalliseerd deze techniek.
Ik zou ABS altijd als een aanwinst zien voor reductie van zware valpartijen. Het systeem werkt met een magneetring in het rem systeem en kan -denk/hoop ik- vrij eenvoudig geïntegreerd worden.
Gewicht zal wel een issue zijn en daarmee hebben we net het grote probleem te pakken!
Maar bergop de lichte fiets en dan ipv een krantje onder je shirt moffelen even een andere fiets pakken op de top moet niet zo moeilijk zijn. Hoewel… als het halve peloton dat wil op de top van een geitenpaadje heb je wel weet een probleem.
Dus ja; nog niet helemaal uitgekristalliseerd deze techniek.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het zal als eerst op een e-bike/mountainbike geintroduceerd worden. Nu op de speed pedelec al een optie las ik? Gewicht is dan minder een issue. Ik schat toch in dat ze hier al mee bezig zijn om het klein te houden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
@ennzo, Electrische aangedreven is dus wel degelijk met een motor voor de aandrijving en niet om te schakelen.
Ik dacht dat het duidelijk was, maar om verwarring te vermijden pas ik de openingspost aan.
Ik dacht dat het duidelijk was, maar om verwarring te vermijden pas ik de openingspost aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40120
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Stromer kan het inderdaad al leveren op een aantal modellen.thestudent schreef: ↑12 jul 2022 17:54 Het zal als eerst op een e-bike/mountainbike geintroduceerd worden. Nu op de speed pedelec al een optie las ik?
Less is bore
Ik heb ervaring met ABS op motoren. Ik heb zowel motoren mét en zonder ABS gereden. Met nat weer is ABS echt een verademing. Een keer zonder ABS met een blokkerend voorwiel moeten stoppen en dat was best eng.
Maar een motor heeft hele dikke banden en super remklauwen. Van 50 kmh naar 0 kan in 8 meter remweg. Op fietsen lijkt het me super overkill.
Maar een motor heeft hele dikke banden en super remklauwen. Van 50 kmh naar 0 kan in 8 meter remweg. Op fietsen lijkt het me super overkill.
Live fast; die young. mijn blog
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ik vind het een geweldige innovatie voor tourfietsers, gasten die menen net als een prof een berg af te moeten dalen. (Geen waardeoordeel dit)
Maar voor de profs in een grote ronde lijkt het me nog niet een oplossing. Als je Pinot bent daal je als en bange wezel. Gaat een abs systeem dan verschil maken? Ik denk het niet.
Maar voor de profs in een grote ronde lijkt het me nog niet een oplossing. Als je Pinot bent daal je als en bange wezel. Gaat een abs systeem dan verschil maken? Ik denk het niet.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Is al even verkrijgbaar bij Stromer, sprak een paar weken geleden een Belg bij Vossen in Zwanenburg (waar hij al 4 racefietsen gekocht had!) die al een tijdje op een Stromer ST3 met Pinion én ABS reed voor woon werk verkeer.
Zou dit echt helpen bij profs? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. De meeste valpartijen in een afdaling zijn m.i. het gevolg van bochten verkeerd aansnijden, niet van blokkerende remmen. Voor een speed-pedelec (hoge snelheden, relatief weinig contact-oppervlak band-wegdek, bestuurders met matige stuurvaardigheden) kan ik de meerwaarde nog wel begrijpen.Enzzo schreef: ↑12 jul 2022 17:46 Wat bedoel je met elektrisch aangedreven? Is dat electronica qua schakelen of accu fietsten?
Ik zou ABS altijd als een aanwinst zien voor reductie van zware valpartijen. Het systeem werkt met een magneetring in het rem systeem en kan -denk/hoop ik- vrij eenvoudig geïntegreerd worden.
Gewicht zal wel een issue zijn en daarmee hebben we net het grote probleem te pakken!
Maar bergop de lichte fiets en dan ipv een krantje onder je shirt moffelen even een andere fiets pakken op de top moet niet zo moeilijk zijn. Hoewel… als het halve peloton dat wil op de top van een geitenpaadje heb je wel weet een probleem.
Dus ja; nog niet helemaal uitgekristalliseerd deze techniek.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat denk ik ook, leuk op je speedpedelec, zit toch al vol electronische rommel. Een abs kan er dan ook wel bij.53x11 schreef: ↑13 jul 2022 08:28 Zou dit echt helpen bij profs? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. De meeste valpartijen in een afdaling zijn m.i. het gevolg van bochten verkeerd aansnijden, niet van blokkerende remmen. Voor een speed-pedelec (hoge snelheden, relatief weinig contact-oppervlak band-wegdek, bestuurders met matige stuurvaardigheden) kan ik de meerwaarde nog wel begrijpen.
Voor een racefiets zul je toch aardig wat sensoren in moeten bouwen wil je voor en achter abs werkend krijgen.
En leuk, nog een batterij die je op moet laden.
Ik ga vrienden maken maar ik denk dat het een disc wel of niet discussie is, prima voor mensen die een gebrek hebben aan stuurvaardigheid, als je goed kunt sturen kun je zonder.
Over profs, Van Vleuten deed eerder deze week trouwens ook weer zo'n 'je hart slaat over' momentje.
Dit is inderdaad een te snel de bocht verkeerd aansnijden, oordeel zelf.
Met ABS blijf je misschien wat langer op je fiets zitten maar een bocht verkeerd aansijjden is veel tijd verliezen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40120
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat band-wegdek oppervlak is groter dan je denkt hoor. Met een 27" 2.4 band op 2 bar is dat zeker niet de beperkende factor weet ik van mijn ST3.
Het grootste probleem is de snelheid die veel bestuurders verkeerd inschatten en dan de bocht missen oid.
Less is bore
Outbraker claimt een oplossing te hebben, ik gebruik de Booster Brake Splitter en die werkt in ieder geval erg goed:
https://www.outbraker.eu/abs-brake-system/
https://www.outbraker.eu/abs-brake-system/