Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zin en onzin van ABS op de (race-) fiets

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jul 2022 17:35

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic.
Komen er, al dan niet binnenkort, racefietsen met ABS systeem op de markt.
Voor de racefietsen zonder electrische trapondersteuning zie ik het nog niet direct gebeuren.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 12 jul 2022 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 jul 2022 17:46

Wat bedoel je met elektrisch aangedreven? Is dat electronica qua schakelen of accu fietsten?

Ik zou ABS altijd als een aanwinst zien voor reductie van zware valpartijen. Het systeem werkt met een magneetring in het rem systeem en kan -denk/hoop ik- vrij eenvoudig geïntegreerd worden.
Gewicht zal wel een issue zijn en daarmee hebben we net het grote probleem te pakken!
Maar bergop de lichte fiets en dan ipv een krantje onder je shirt moffelen even een andere fiets pakken op de top moet niet zo moeilijk zijn. Hoewel… als het halve peloton dat wil op de top van een geitenpaadje heb je wel weet een probleem.
Dus ja; nog niet helemaal uitgekristalliseerd deze techniek.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 jul 2022 17:54

Het zal als eerst op een e-bike/mountainbike geintroduceerd worden. Nu op de speed pedelec al een optie las ik? Gewicht is dan minder een issue. Ik schat toch in dat ze hier al mee bezig zijn om het klein te houden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jul 2022 18:01

@ennzo, Electrische aangedreven is dus wel degelijk met een motor voor de aandrijving en niet om te schakelen.
Ik dacht dat het duidelijk was, maar om verwarring te vermijden pas ik de openingspost aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40120
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2022 21:09

thestudent schreef: 12 jul 2022 17:54 Het zal als eerst op een e-bike/mountainbike geintroduceerd worden. Nu op de speed pedelec al een optie las ik?
Stromer kan het inderdaad al leveren op een aantal modellen.
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 jul 2022 21:35

Ik heb ervaring met ABS op motoren. Ik heb zowel motoren mét en zonder ABS gereden. Met nat weer is ABS echt een verademing. Een keer zonder ABS met een blokkerend voorwiel moeten stoppen en dat was best eng.

Maar een motor heeft hele dikke banden en super remklauwen. Van 50 kmh naar 0 kan in 8 meter remweg. Op fietsen lijkt het me super overkill.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 jul 2022 21:57

Ik vind het een geweldige innovatie voor tourfietsers, gasten die menen net als een prof een berg af te moeten dalen. (Geen waardeoordeel dit)
Maar voor de profs in een grote ronde lijkt het me nog niet een oplossing. Als je Pinot bent daal je als en bange wezel. Gaat een abs systeem dan verschil maken? Ik denk het niet.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 jul 2022 08:05

Is al even verkrijgbaar bij Stromer, sprak een paar weken geleden een Belg bij Vossen in Zwanenburg (waar hij al 4 racefietsen gekocht had!) die al een tijdje op een Stromer ST3 met Pinion én ABS reed voor woon werk verkeer.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jul 2022 08:28

Enzzo schreef: 12 jul 2022 17:46 Wat bedoel je met elektrisch aangedreven? Is dat electronica qua schakelen of accu fietsten?

Ik zou ABS altijd als een aanwinst zien voor reductie van zware valpartijen. Het systeem werkt met een magneetring in het rem systeem en kan -denk/hoop ik- vrij eenvoudig geïntegreerd worden.
Gewicht zal wel een issue zijn en daarmee hebben we net het grote probleem te pakken!
Maar bergop de lichte fiets en dan ipv een krantje onder je shirt moffelen even een andere fiets pakken op de top moet niet zo moeilijk zijn. Hoewel… als het halve peloton dat wil op de top van een geitenpaadje heb je wel weet een probleem.
Dus ja; nog niet helemaal uitgekristalliseerd deze techniek.
Zou dit echt helpen bij profs? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. De meeste valpartijen in een afdaling zijn m.i. het gevolg van bochten verkeerd aansnijden, niet van blokkerende remmen. Voor een speed-pedelec (hoge snelheden, relatief weinig contact-oppervlak band-wegdek, bestuurders met matige stuurvaardigheden) kan ik de meerwaarde nog wel begrijpen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 jul 2022 09:55

53x11 schreef: 13 jul 2022 08:28 Zou dit echt helpen bij profs? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. De meeste valpartijen in een afdaling zijn m.i. het gevolg van bochten verkeerd aansnijden, niet van blokkerende remmen. Voor een speed-pedelec (hoge snelheden, relatief weinig contact-oppervlak band-wegdek, bestuurders met matige stuurvaardigheden) kan ik de meerwaarde nog wel begrijpen.
Dat denk ik ook, leuk op je speedpedelec, zit toch al vol electronische rommel. Een abs kan er dan ook wel bij.
Voor een racefiets zul je toch aardig wat sensoren in moeten bouwen wil je voor en achter abs werkend krijgen.
En leuk, nog een batterij die je op moet laden.
Ik ga vrienden maken maar ik denk dat het een disc wel of niet discussie is, prima voor mensen die een gebrek hebben aan stuurvaardigheid, als je goed kunt sturen kun je zonder.

Over profs, Van Vleuten deed eerder deze week trouwens ook weer zo'n 'je hart slaat over' momentje.
Dit is inderdaad een te snel de bocht verkeerd aansnijden, oordeel zelf.
Met ABS blijf je misschien wat langer op je fiets zitten maar een bocht verkeerd aansijjden is veel tijd verliezen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40120
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jul 2022 11:19

53x11 schreef: 13 jul 2022 08:28 Voor een speed-pedelec (hoge snelheden, relatief weinig contact-oppervlak band-wegdek, bestuurders met matige stuurvaardigheden) kan ik de meerwaarde nog wel begrijpen.
Dat band-wegdek oppervlak is groter dan je denkt hoor. Met een 27" 2.4 band op 2 bar is dat zeker niet de beperkende factor weet ik van mijn ST3.
Het grootste probleem is de snelheid die veel bestuurders verkeerd inschatten en dan de bocht missen oid.
Less is bore

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 13 jul 2022 12:15

Outbraker claimt een oplossing te hebben, ik gebruik de Booster Brake Splitter en die werkt in ieder geval erg goed:

https://www.outbraker.eu/abs-brake-system/

Plaats reactie