Zadelklem torque
Geplaatst: 19 sep 2022 14:48
De afgelopen twee ritten is mijn zadel na +/- 80km los getrild. Na de eerste keer lostrillen heb ik hem bij thuiskomst vast gezet op 4nm. Er staat niets op de bout, de zadelklemzelf, etc. dus heb ik gegoogled en las ik dat 4nm de veilige onderkant is. De bouten heb ik uiteraard ingesmeerd met vet.
Nu, een ritje later weer na 80km los. Ik heb de fabrikant (Planet X) gevraagd naar het aandraaimoment, maar zij komen aan met 16 (!!) nm. Dat kan volgens mij nooit kloppen. Als ik uitgebreid Google zie ik heel veel verschillende resultaten. Van 3 tot wel 20nm. Ik kan nu elke rit een halve nm vaster draaien, maar ik wil niks kapot maken. De zadelpen is niet meer leverbaar, dus dat zou zonde zijn.
Om e.e.a. te verduidelijken zie onderstaande foto (excuses voor de troep en al het vet, dit was na het royaal insmeren en voor het schoonmaken). Bij de (1) zie je zo'n bout die je met de hand kunt vastdraaien. Dit is degene die los lijkt te komen. De andere bout (2) is een M6 (denk ik), die je vast draait met een inbussleutel aan de onderkant. Deze zorgt dat de bout bij (1) gaat klemmen. Ik draai (2) nu dus op 4nm vast, maar dat is niet genoeg, of er is iets kapot.
Ik zie geen scheuren, breuken, etc. hoor ook geen gekraak tot het echt los zit. Ik kan het zadel na vastdraaien met geen mogelijkheid bewegen. De zadelbrug is van magnesium for what it's worth en heeft geen inkepingen. De klem is van aluminium. De zadelbuis is van carbon.
Iemand suggesties wat "normaal" is? 4 en 16 ligt nogal ver uit elkaar. Of zou het niet aan het aandraaimoment liggen, maar wellicht aan iets wat ik over het hoofd zie?
Nu, een ritje later weer na 80km los. Ik heb de fabrikant (Planet X) gevraagd naar het aandraaimoment, maar zij komen aan met 16 (!!) nm. Dat kan volgens mij nooit kloppen. Als ik uitgebreid Google zie ik heel veel verschillende resultaten. Van 3 tot wel 20nm. Ik kan nu elke rit een halve nm vaster draaien, maar ik wil niks kapot maken. De zadelpen is niet meer leverbaar, dus dat zou zonde zijn.
Om e.e.a. te verduidelijken zie onderstaande foto (excuses voor de troep en al het vet, dit was na het royaal insmeren en voor het schoonmaken). Bij de (1) zie je zo'n bout die je met de hand kunt vastdraaien. Dit is degene die los lijkt te komen. De andere bout (2) is een M6 (denk ik), die je vast draait met een inbussleutel aan de onderkant. Deze zorgt dat de bout bij (1) gaat klemmen. Ik draai (2) nu dus op 4nm vast, maar dat is niet genoeg, of er is iets kapot.
Ik zie geen scheuren, breuken, etc. hoor ook geen gekraak tot het echt los zit. Ik kan het zadel na vastdraaien met geen mogelijkheid bewegen. De zadelbrug is van magnesium for what it's worth en heeft geen inkepingen. De klem is van aluminium. De zadelbuis is van carbon.
Iemand suggesties wat "normaal" is? 4 en 16 ligt nogal ver uit elkaar. Of zou het niet aan het aandraaimoment liggen, maar wellicht aan iets wat ik over het hoofd zie?