Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem schakelen voorderailleur....

mjam
Forum-lid

mjam 14 mei 2010 18:53

De voorderailleur (Shimano XT) van mijn mtb schakelt niet goed van het binnenste naar het middelste blad. Het lijkt wel of de derailleur niet direct reageert als ik schakel en als ie wel klikt, pakt de derailleur de ketting niet mee naar het middelste blad. Pas als ik een stukje richting het buitenste blad schakel, komt de ketting wel op het middelste blad. De ketting loopt niet tegen de kooi en bij het schakelen van het middelste naar het buitenste blad heb ik geen problemen.
De derailleur en de kabel zijn pas vervangen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit (het liefst zelf) op kan lossen?

Erik
Forum-lid

Erik 14 mei 2010 19:54

Dit klinkt als een slecht afgestelde voorderailleur. Je zou het volgende kunnen proberen:

- Ketting op het binnenblad
- Kabel los maken
- Met de 'limietschroef' de derailleur zo afstellen dat de binnenkant net vrij loopt van de ketting.
- Kabel strak aantrekken en weer vastzetten.

Nu zou hij het in principe goed moeten doen. Je kunt hier de handleiding van je derailleur opzoeken, daarin staat het ook precies beschreven hoe je hem af moet stellen.

Succes!
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 14 mei 2010 21:46

Voordat je de kabel los gaat maken, zou ik eerst eens proberen of je het met de stelschroef op de shifter kan oplossen. Dit kan je gewoon tijdens het rijden proberen. Telkens een kwartslagje tegen de klok in, voor meer kabelspanning.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 mei 2010 22:56

Lijkt inderdaad op onvoldoene kabelspanning (of de kabel zat/zit niet goed vast en is "doorgetrokken" bij de klembout).
60 x Ventoux

mjam
Forum-lid

mjam 15 mei 2010 13:38

Bedankt voor de tips, het is gelukt!

Plaats reactie