advies gevraagd
Hallo
Ik rijd momenteel met een Trek SL 1000 (vermoed bouwjaar 2005). Ik rij hier jaarlijks 2500-3500km mee.
Ik merk dat de fiets stilletjesaan toe is aan vernieuwing.
Ik zou graag terug een Trek aanschaffen, type Emonda, maar deze lijken mij te duur en vermoed dat je vooral het merk betaald en er buiten Trek nog andere kwaliteitsvolle merken hebt.
Nu is mijn vraag welke kwalitatieve merken raad men nog aan. Wat met 'Cube' en 'Canyon' waar je ook vaak positieve dingen over leest. Welke type van deze merken raad je dan aan en waarom?
Ik had ook graag elektrisch geschakeld. De nieuwe Shimano Di2 lijkt me wel vet. Zijn er andere opties?
bv. Sram?
Mijn favoriete type fiets lijkt mij een lichtgewicht om te klimmen, maar mag zeker ook een allround fiets zijn met meet comfort.
badankt
met vriendelijke groeten
Jonas
Ik rijd momenteel met een Trek SL 1000 (vermoed bouwjaar 2005). Ik rij hier jaarlijks 2500-3500km mee.
Ik merk dat de fiets stilletjesaan toe is aan vernieuwing.
Ik zou graag terug een Trek aanschaffen, type Emonda, maar deze lijken mij te duur en vermoed dat je vooral het merk betaald en er buiten Trek nog andere kwaliteitsvolle merken hebt.
Nu is mijn vraag welke kwalitatieve merken raad men nog aan. Wat met 'Cube' en 'Canyon' waar je ook vaak positieve dingen over leest. Welke type van deze merken raad je dan aan en waarom?
Ik had ook graag elektrisch geschakeld. De nieuwe Shimano Di2 lijkt me wel vet. Zijn er andere opties?
bv. Sram?
Mijn favoriete type fiets lijkt mij een lichtgewicht om te klimmen, maar mag zeker ook een allround fiets zijn met meet comfort.
badankt
met vriendelijke groeten
Jonas
Je reis naar een nieuwe fiets begint met een budget. Trek, Cube en Canyon zijn allemaal prima merken waar mensen veel plezier mee beleven. Kijk ook naar levertijden. Momenteel kan dat een spelbreker zijn.
hun fietsen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16634
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
In plaats van dat wij hier allemaal merken en types gaan opnoemen.
Wat is jouw budget?
Di2 heb je al aangegeven.
Aero frame of toch meer all round?
Endurance geometrie of kan je wel diep zitten?
Van welke fiets/merk/type gaat jouw hart sneller slaan?
Ben je gebonden aan een fietsenmaker in je buurt of mag wat verder af of het internet ook?
Vind je de garantie termijn op het frame belangrijk?
Wil je de fiets snel hebben of ben je je nu nog maar aan het oriënteren?
Wat is jouw budget?
Di2 heb je al aangegeven.
Aero frame of toch meer all round?
Endurance geometrie of kan je wel diep zitten?
Van welke fiets/merk/type gaat jouw hart sneller slaan?
Ben je gebonden aan een fietsenmaker in je buurt of mag wat verder af of het internet ook?
Vind je de garantie termijn op het frame belangrijk?
Wil je de fiets snel hebben of ben je je nu nog maar aan het oriënteren?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Met max 3000km per jaar zijn er geen slechte fietsen. Neem iets dat binnen prijs en wensen valt, maak je niet druk over schijfremmen (zwaarder, duurder, overbodig in NL tenzij je veel regenritten doet, maak je niet druk over electronisch schakelen (heb het recent ook gekocht, is leuk maar geen hele grote meerwaarde).
Begin eerst eens met budget. Goede tweedehands? Vakhandel of particulier indien gebruikt? Nieuw? Zelf op goed geluk online halen of toch het advies van een vakhandelaar inwinnen?
Mijn eerste échte racefiets die ik 5-6 jaar geleden kocht heb ik laten adviseren en aanmeten door een dealer in de buurt. Dat zat als gegoten en gaf mij zoveel plezier in het fietsen dat ik heel veel meer ben gaan fietsen. Elk pedaalslag puur genot. Dat ging over een fiets van 3000€ destijds.
Begin eerst eens met budget. Goede tweedehands? Vakhandel of particulier indien gebruikt? Nieuw? Zelf op goed geluk online halen of toch het advies van een vakhandelaar inwinnen?
Mijn eerste échte racefiets die ik 5-6 jaar geleden kocht heb ik laten adviseren en aanmeten door een dealer in de buurt. Dat zat als gegoten en gaf mij zoveel plezier in het fietsen dat ik heel veel meer ben gaan fietsen. Elk pedaalslag puur genot. Dat ging over een fiets van 3000€ destijds.
Dogma F
Canyon en cube zijn ook goede merken, eigenlijk zijn alle gekende merken goed. Het verschil tussen gelijkaardige frames van verschillende merken gaat om procenten, niet om een wereld van verschil op vlak van presteren. Het belangrijkste is dat je iets koopt waar je goed op zit.
Als je graag Di2 wil, dan kan je ook naar de 105Di2 kijken. Rival etap AXS is nog iets makkelijker te vinden als je elektronisch wil schakelen, zonder over de 5000euro te gaan.
Als je graag Di2 wil, dan kan je ook naar de 105Di2 kijken. Rival etap AXS is nog iets makkelijker te vinden als je elektronisch wil schakelen, zonder over de 5000euro te gaan.
Je vind heus ook wel DI2 Ultegra fietsen onder de 5k
Deze bvb. https://www.cube.eu/be-nl/cube-agree-c- ... bon/578210 komt zonder korting met een adviesprijs van 3659€ , en over het algemeen mag je rekenen dat er nog wel 10% korting afkan.
Deze bvb. https://www.cube.eu/be-nl/cube-agree-c- ... bon/578210 komt zonder korting met een adviesprijs van 3659€ , en over het algemeen mag je rekenen dat er nog wel 10% korting afkan.
Het kan inderdaad onder de 5000euro. Ik sluit dat ook nergens uit. Ik schrijf "gaat al snel meer dan 5000euro kosten", niet "dat ga je niet vinden voor minder dan 5000euro".
Om dan toch maar verder uit te wijden: Trek heeft geen enkele ultegra Di2 met een adviesprijs onder de 5000euro. Cube heeft er 1, degene die jij noemt. Canyon heeft er 4: endurace cf sl 8 (4000euro) en cf sl aero 8 (4800euro) en ultimate cf sl 7 (4000euro) cf sl 8 (5000euro). Inflite cf slx 9 (4700euro) met GRX Di2 kan voor mijn part ook in het lijstje.
3 merken, 1 duur en 2 eerder goedkoop. Er zijn 3 modellen die ruim onder de 5000euro zitten, 3 die richting de 5000euro gaan en de Trek modellen gaan over de 5000euro. Als we dat lijstje gaan uitbreiden met de andere (courante) merken, dan komen er vooral fietsen bij in die laatste categorie. Is "al snel meer" dan zo verkeerd om te zeggen?
Om dan toch maar verder uit te wijden: Trek heeft geen enkele ultegra Di2 met een adviesprijs onder de 5000euro. Cube heeft er 1, degene die jij noemt. Canyon heeft er 4: endurace cf sl 8 (4000euro) en cf sl aero 8 (4800euro) en ultimate cf sl 7 (4000euro) cf sl 8 (5000euro). Inflite cf slx 9 (4700euro) met GRX Di2 kan voor mijn part ook in het lijstje.
3 merken, 1 duur en 2 eerder goedkoop. Er zijn 3 modellen die ruim onder de 5000euro zitten, 3 die richting de 5000euro gaan en de Trek modellen gaan over de 5000euro. Als we dat lijstje gaan uitbreiden met de andere (courante) merken, dan komen er vooral fietsen bij in die laatste categorie. Is "al snel meer" dan zo verkeerd om te zeggen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
In plaats van DI2 kun je zeker ook kijken naar SRAM. Ik heb de indruk dat SRAM op dit moment beter leverbaar is. Ik ken veel mensen die met de Force Axs rijden en erg tevreden zijn. Als ik de testen mag geloven, is de Rival AXS net zo goed, alleen een stukje zwaarder. Ook mijn LBS zweert bij SRAM.
Als je voorkeur een Trek Emonda is (goede fiets overigens!) en wat voordeliger uit wil zijn, dan zou ik kijken naar vergelijkbare fietsen van de internetmerken. Die bieden het meeste waar voor hun geld, zeker in het middensegment! Bij Canyon is de Ultimate een uitstekende keuze, de Rose X-lite is ook erg goed. Ook is wellicht de Storck Fascenario voor jou een interessante fiets.
Als je voorkeur een Trek Emonda is (goede fiets overigens!) en wat voordeliger uit wil zijn, dan zou ik kijken naar vergelijkbare fietsen van de internetmerken. Die bieden het meeste waar voor hun geld, zeker in het middensegment! Bij Canyon is de Ultimate een uitstekende keuze, de Rose X-lite is ook erg goed. Ook is wellicht de Storck Fascenario voor jou een interessante fiets.
Ik ben redelijk gek op techniek en di2 is een prachtig systeem. Maar als ik moet kiezen tussen een beter frame en wielen en mechanisch of een minder frame en wielen en di2, koos ik voor het eerste. Bij geen budgettaire beperking, koos ik allebei. Ik rij trouwens mechanisch, voor mij voegt di2 (alhoewel ik het heel mooi vind) voor het geld echt te weinig toe.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.