Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Effect wielbasis

Batuwu-Griek
Forum-lid

Batuwu-Griek 10 okt 2022 15:22

Ik vroeg me af wat het effect is van een kortere of langere wielbasis. Bij mijn huidige racefiets is dat 101,3 cm, bij een fiets die ik op het oog heb is dat 103,8 cm. Dit is toch een flink verschil (2,5 cm). Merk je hier iets van tijdens het fietsen, bijvoorbeeld in stuurgedrag, of is het onzin om hierop te letten?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 okt 2022 15:28

Hoe kleiner de wielbasis, hoe meer rechtop de staande buis
Hoe langer de wielbasis, hoe meer schuin de staande buis

Een zeer schuin staande staande buis, zorgt voor een 'lui' frame. Het is dan minder goed de bocht in te smijten en wil liever rechtdoor. Maar ik vraag me af of je dat al met 2,5 cm gaat merken.
Live fast; die young. mijn blog

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 10 okt 2022 15:37

@Rob bedoel je met staande buis de zitbuis of het balhoofd?

Ik heb een crosser die langer is dan mijn racefiets. Dit verschil komt door een schuinere balhoofdhoek. Ik merk dit verschil wel degelijk. De crosser is op de weg veel comfortabeler dan de racefiets die wat nerveuzer is. Als ik een tijdje op de racefiets heb gefietst en overstap op de crosser (of andersom) moet ik altijd de 1e bocht even wennen aan de manier van insturen.

De racefiets heeft een wielbasis van 996mm. De crosser 1027mm. 31mm verschil dus. Ik denk dat je het wel gaat merken.

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 10 okt 2022 15:46

Waarom zijn crossers meestal langer dan?
Je zou toch zeggen dat ze zo minder goed de bocht om gaan.....?

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 10 okt 2022 15:54

Gerwin89 schreef: 10 okt 2022 15:46 Waarom zijn crossers meestal langer dan?
Je zou toch zeggen dat ze zo minder goed de bocht om gaan.....?
Ik ben niet een expert op dit gebied, maar ik kan mij voorstellen dat je zo makkelijker over onverhard terrein komt omdat hij minder direct stuurt. Je wil over mul zand en paden met veel modder/nat niet dat elke beweging ook omgezet wordt in sturen.

Batuwu-Griek
Forum-lid

Batuwu-Griek 10 okt 2022 16:17

rob74 schreef: 10 okt 2022 15:28 Hoe kleiner de wielbasis, hoe meer rechtop de staande buis

Een zeer schuin staande staande buis, zorgt voor een 'lui' frame. Het is dan minder goed de bocht in te smijten en wil liever rechtdoor. Maar ik vraag me af of je dat al met 2,5 cm gaat merken.
Dank je, dit heb ik inderdaad meer gehoord ('Hoe langer de wielbasis, hoe meer schuin de staande buis').

Hier is het precies andersom. De 'seat tube angle' van mijn huidige fiets, met de kortere wielbasis, is 72 graden. Van de nieuwe, met de 2,5 cm langere wielbasis, is de hoek 73 graden, dus meer rechtop.

Ik denk ook dat ik het verschil niet zal merken ..

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 10 okt 2022 16:19

Batuwu-Griek schreef: 10 okt 2022 16:17
rob74 schreef: 10 okt 2022 15:28 Hoe kleiner de wielbasis, hoe meer rechtop de staande buis

Dank je, dit heb ik inderdaad meer gehoord ('Hoe langer de wielbasis, hoe meer schuin de staande buis').

Hier is het precies andersom. De 'seat tube angle' van mijn huidige fiets, met de kortere wielbasis, is 72 graden. Van de nieuwe, met de 2,5 cm langere wielbasis, is de hoek 73 graden, dus meer rechtop.

Ik denk ook dat ik het verschil niet zal merken ..
Heb je mijn reactie gelezen? Het zit hem volgens mij in de hoek van je balhoofd ipv in je zitbuis. Vergelijk die 2 maar eens met elkaar. Waarschijnlijk is die van de fiets met de langere wielbasis minder steil en zal je daardoor dus een ander stuurgedrag krijgen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 okt 2022 16:43

Als je er in een groepje wordt afgereden, als je in een afdaling de bocht niet kan nemen heeft dat niet zozeer iets te maken met de wielbasis maar des te meer met conditie en/of stuurvaardigheid. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Batuwu-Griek
Forum-lid

Batuwu-Griek 10 okt 2022 16:44

NuitKor schreef: 10 okt 2022 16:19 Heb je mijn reactie gelezen? Het zit hem volgens mij in de hoek van je balhoofd ipv in je zitbuis. Vergelijk die 2 maar eens met elkaar. Waarschijnlijk is die van de fiets met de langere wielbasis minder steil en zal je daardoor dus een ander stuurgedrag krijgen.
Ja,net pas, ik was twee dingen tegelijk aan het doen (en dat kunnen mannen niet, volgens mijn vrouw .. :D )

Het verschil in de hoek van het balhoofd is een halve graad:
- huidige fiets : wielbasis 101,3 cm | zitbuis 72 gr | balhoofdsbuis 73,5 gr
- nieuwe fiets : wielbasis 103,8 cm | zitbuis 73 gr | balhoofdsbuis 73 gr.

Framehoogte van beide frames is 63 cm. Huidige fiets stuurt lekker strak. Als het wel (erg) uitmaakt, ook die 2,5 cm al, ga ik voor een andere fiets. Ik heb nog twee fietsen op het oog, de ene met een wielbasis die 1 mm korter is, de ander 7 mm langer dan mijn huidge fiets.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 10 okt 2022 16:54

Batuwu-Griek schreef: 10 okt 2022 16:44
NuitKor schreef: 10 okt 2022 16:19 Heb je mijn reactie gelezen? Het zit hem volgens mij in de hoek van je balhoofd ipv in je zitbuis. Vergelijk die 2 maar eens met elkaar. Waarschijnlijk is die van de fiets met de langere wielbasis minder steil en zal je daardoor dus een ander stuurgedrag krijgen.
Ja,net pas, ik was twee dingen tegelijk aan het doen (en dat kunnen mannen niet, volgens mijn vrouw .. :D )

Het verschil in de hoek van het balhoofd is een halve graad:
- huidige fiets : wielbasis 101,3 cm | zitbuis 72 gr | balhoofdsbuis 73,5 gr
- nieuwe fiets : wielbasis 103,8 cm | zitbuis 73 gr | balhoofdsbuis 73 gr.

Framehoogte van beide frames is 63 cm. Huidige fiets stuurt lekker strak. Als het wel (erg) uitmaakt, ook die 2,5 cm al, ga ik voor een andere fiets. Ik heb nog twee fietsen op het oog, de ene met een wielbasis die 1 mm korter is, de ander 7 mm langer dan mijn huidge fiets.
Mijn racefiets heeft een balhoofdhoek van 73.25 en de crosser 71 graden. Ik denk dat het verschil in balhoofdhoek meer invloed heeft op de rijervaring dan de wielbasis. Een halve graden zal je denk ik niet merken.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 10 okt 2022 17:03

NuitKor schreef: 10 okt 2022 15:37 Ik heb een crosser die langer is dan mijn racefiets. (...) Ik merk dit verschil wel degelijk. De crosser is op de weg veel comfortabeler dan de racefiets die wat nerveuzer is. Als ik een tijdje op de racefiets heb gefietst en overstap op de crosser (of andersom) moet ik altijd de 1e bocht even wennen aan de manier van insturen.
Ik heb precies dezelfde ervaring, met nog iets meer verschil in wielbasis: mijn crosser/gravel bike heeft een 42mm langere wielbasis. Als ik na lange tijd racefiets op de gravel bike stap, heb ik last van onderstuur: de fiets maakt een grotere bocht dan ik verwacht. Maar het went snel.
t.a.f.k.a.e.h.

pino
Forum-lid HC

pino 10 okt 2022 17:18

Buiten de balhoofdhoek is ook de vorksprong van belang. Lengte van de achterbouw (BB-achteras) ook.
Als iemand de ultieme link heeft naar fietsgeometrie, bespaart dat een hoop pagina’s meningen en feiten.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie