Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stootlek - snakebite

warrior4jah
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 apr 2008 00:12

warrior4jah 13 mei 2010 23:08

Vandaag een rit gemaakt van 40KM samen met een andere fietser.
Helemaal aan het eind kreeg ik plotseling een lek achter; er was geen braam of steentje binnengedrongen (geen gaatje of snee in de buitenband) en ook in de binnenband en op de velg niks gevoeld.

Nu heb ik wel gezien dat het twee kleine gaatjes/sneetjes zijn in de binnenband wat dus volgens wat googlewerk dus een stootlek of een snakebite moet zijn.
Is hier nog wat aan te doen om dit te voorkomen?
Achterband had ik op 8 bar gepompt voordat ik vertrok.
Buitenband is een Open Corsa CX evo 320tpi (volgens Vittoria is minimum overigens 8 bar en max 14 bar).

De vervangen binnenband zal ik trouwens maar gaan plakken. Anders heb ik een uitdaging als ik morgen weer lek rijd. :)

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 13 mei 2010 23:15

Een snakebite zou ik niet plakken. Gewoon lekker weggooien die binnenband! En geen stoeprandjes meer meepakken. ;)

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 14 mei 2010 02:10

Een 'snakebite' kun je alleen maar voorkomen door goed op te letten waar je rijdt. Ik heb het 2 maanden geleden gehad toen ik in Amsterdam-Noord door een flink gat in het asfalt reed (van die gaten die door de vorst van afgelopen winter ontstaan zijn)
Ik zag het te laat, kon mijn voorwiel nog iets optrekken, maar knalde er met mijn achterwiel keihard in....direct plat en twee gaatjes in de biba. Gelukkig geen schade aan de velg (als je pech hebt, dan heeft ook je velg een buts opgelopen.
Mijn banden staan overigens ook goed op druk (7.5 bar), maar een scherpe rand is gewoon teveel voor een bandje van slechts 23-25 mm dik
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

warrior4jah
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 apr 2008 00:12

warrior4jah 14 mei 2010 11:26

Tja, toch wel vreemd. Ik ben niet in een gigantische kuil gereden.
Ik ging een tunneltje in en reed over een rooster wat net wat lager lag dan het asfalt.
Misschien was ik net aan het aanzetten ofzo...

Ik houd het maar op pech en ik zal er maar wat letten op waar ik rijd. :)

[edit] Waarom een stootlek niet plakken trouwens?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 14 mei 2010 11:52

Het enige wat je preventief zou kunnen proberen is tubeless te gaan rijden. Dus zonder binnenband. Hiervoor heb je wel speciale velgen nogdig (bijv Fulcrum 2wayfit). In plaats van een binnenband spuit je voor afdichting dan vloeibare latex in de buitenband. Zodra je een lek rijdt dan dicht deze latex het gat.

Dit wordt als langer met succes toegepast bij MTB's. Het voordeel bij MTB's is dat de bandendruk veeeeel lager is en er veel meer lucht in de band zit.

Bij een raceband is het wat twijfelachtig of het goed gaat werken. Door de hoge druk verlies je veel lucht, voordat het gat is afgedicht.

warrior4jah
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 apr 2008 00:12

warrior4jah 14 mei 2010 16:05

Dat is ook zo; geen binnenband = natuurlijk geen stootlek.
Laat ik eerst maar eens kijken hoevaak ik het nog heb; ik heb al aardig wat opmerking op dit forum gelezen over te zachte banden of belabberde stuurkunst. :P Als beginner hoort dit er gewoon bij in het opdoen van ervaring.

Vanochtend nog een kort ritje gemaakt en ik merk toch dat ik bij (niet te ontwijken) hoogteverschillen even van mijn zadel af ga. Weet niet of het helpt, wellicht krijgt achterband dan minder een klap.
Ook ben ik nog eens door dat tunneltje gegaan; er zit geen afvoer rooster maar gewoon een drop van een paar cm in de overgang van het asfalt van het fietspad naar het asfalt wat onder dat tunneltje gaat.
Trouwens, asfalt wegen in nieuwe nieuwbouwwijken... verschrikkelijk wat een troep en bende.

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 17 jun 2011 12:39

Heb met mijn splinter nieuwe Neutrons nu 2x een stootlek in 1 ritje van 70 km. Op beide banden was de bekende snakebite te zien. De eerste keer reed ik redelijk hard over een steen. Na veel moeite de gp4000s er weer op te krijgen (jezus wat zitten die dingen strak) reed ik 20 km later weer lek. Nu reed ik niet al te hard over een grasberm om over te steken. Hiervoor heb ik op mijn Vento's duizenden kilometers nooit stootlek gereden. Dus ik vind dit nogal raar. Ik heb niet precies gekeken, maar de stootlekken zaten op ongeveer dezelfde plekken op de binnen band.
Wat kan het eventueel zijn, mijn vermoedens:
1. de buitenband zit te strak over de velg waardoor op een of andere vreemde manier de biba het niet aankan
2. ik heb er goedkope biba's in gezet. Waren 1,90 van Bontrager
3. velglint ligt misschien niet goed

iemand andere suggesties waar ik op moet letten als ik straks de banden van het wiel afhaal?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 17 jun 2011 13:23

Neutrons hebben een asymetrisch spaak patroon.
Hierdoor zitten de spaakgaten niet in het midden.
Dit zorght ervoor dat de plaats van een velglint problemen kan geven met lekke banden.
Ook zijn de Neutron velgen iets breder dan standaard Mavics oid.
Daardoor zit de band minder hoog op de velg waardoor je weer makkelijker tegen stootlek aanloopt.
Met een handpompje kun je over het algemeen je banden niet voldoende op druk brengen ( door een vorige lekke band ). Dan ben je dus extra gevoelig.
En inderdaad, banden om een Neutron leggen valt niet mee ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 17 jun 2011 14:49

Het gaat hier niet om een Neutron, maar om een Vento. De rest klopt wel, a-symmetrisch dus als je net verkeerd uitkomt, krijg al sneller lek. Ik heb ze overigens een jaar en pas 2-3 keer lek gereden (in 5000 km). Kleine toevoeging, dat was tot vorige maand (buba was "op", kreeg 3x lek in een week, nieuwe buba en niet meer lek sindsdien).
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 17 jun 2011 15:05

Op mijn Vento's heb ik nog nooit stootlek gereden. Nu al 2x op mijn nieuwe Neutron waarop ik een slordige 100km op heb gereden. Er zitten ook nieuwe gp4000s om.

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 17 jun 2011 15:18

Zit er niets in je velglint dan? Een maat van me heeft een paar GP 4000s eromheen liggen, en al een jaar niet meer lek gereden.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

ivarkoster
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 apr 2009 16:54

ivarkoster 17 jun 2011 16:50

Ik heb nog geen tijd gehad om de band er vanaf te halen. Maar ik ben niet zo technisch, dus weet niet zo goed waar het eventueel aan kan liggen. Op mijn vorige wielen (die Vento's) zaten ook GP4000s en die zijn ook bijna nooit lek gegaan. 1x een scherp iets in de band, en andere keren door eigen schuld (remblokjes te hoog). Dus over de buitenbanden ben ik tevreden en vermoed ook niet dat het daar aan ligt.

Plaats reactie