Geometrie gravelbike
-
- Forum-lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik overweeg naast mijn mtb en racer ook een gravelbike aan te kopen. Zal pas op zijn vroegst dit voorjaar worden, aangezien dan mijn oude racer in de verkoop kan.
Ik wil hem als winterfiets gaan gebruiken voor in het veld en op de weg. Daarnaast heb ik nog MTB (HT) welke ik het gehele jaar gebruik.
Nu twijfel ik een beetje voor de maat. Vroeger was de regel dat je op een veldritfiets/cyclocrosser ongeveer 2 cm korter kwam te zitten en ook 2cm hoger.
De reach bij de huidige gravelfietsen (frame) is meestal vrij lang, echter met een vrij korte stuurpen.
Als ik mijn onlangs aangekocht Canyon Ultimate (maat L) vergelijk met een Grizl maat L dan is de stack 13mm hoger, de reach is 10mm langer. Maar doordat de stuurpen 30mm korter is zou ik 20mm korter komen te zitten (120mm vs 90mm).
Iemand die in de algemeenheid wat kan zeggen m.b.t. van de geometrie van een racefiets vs gravelbike?
Ik wil hem als winterfiets gaan gebruiken voor in het veld en op de weg. Daarnaast heb ik nog MTB (HT) welke ik het gehele jaar gebruik.
Nu twijfel ik een beetje voor de maat. Vroeger was de regel dat je op een veldritfiets/cyclocrosser ongeveer 2 cm korter kwam te zitten en ook 2cm hoger.
De reach bij de huidige gravelfietsen (frame) is meestal vrij lang, echter met een vrij korte stuurpen.
Als ik mijn onlangs aangekocht Canyon Ultimate (maat L) vergelijk met een Grizl maat L dan is de stack 13mm hoger, de reach is 10mm langer. Maar doordat de stuurpen 30mm korter is zou ik 20mm korter komen te zitten (120mm vs 90mm).
Iemand die in de algemeenheid wat kan zeggen m.b.t. van de geometrie van een racefiets vs gravelbike?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Het is wellicht afhankelijk hoeveel drop je hebt op je racefiets.
Alleen normaal gezien wil je op een technisch parcours net minder druk op je voorwiel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De afstelling van mijn gravelracer is bijna gelijk aan die van mijn asfaltracer, met dien verstande dat mijn stuur iets breder is voor meer controle en dat het een paar mm hoger staat.
De maat is gelijk an de racer.
That's all.
De maat is gelijk an de racer.
That's all.
Als je gravelriten niet langer dan 1 uur gaan duren dan kan je kort zitten anders gaat dit je wel opbreken.Ik heb bijna dezelfde afstelling als de racer gezien ik ook ritten van 4-5 uur maak.Tegenwoordig zijn er 2 soorten gravelbikes:De race gravelbike en de relaxte gravelbike,bijvoorbeeld Cannondale heeft beide.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Nog even terug komen op dit onderwerp. Op de racer heb ik een drop van ongeveer 13 cm. Op een gravelracer wil je die drop wat beperken lijkt me.
Als je naar cyclocross fietsen van de profs kijkt (vd poel, van anrooij enz) dan zie je dat de drop echt wel beperkt is. Veel minder dan op de racefietsen.
Nu heeft een cyclocross natuurlijk een heel andere geometrie dan gravelbike maar toch.
Met mijn Canyon Ultimate zat ik tussen een L en XL in (volgens canyon xl). Uiteindelijk voor een L gegaan met een langere stuurpen en dat werkt goed voor mij. althans de eerste indruk is goed.
Nu zou ik ook graag een Grizl aanschaffen. Hier zit ik weer tussen twee maten in. In de praktijk scheelt het niet heel veel maar ik zou toch graag de juiste maat bestellen. Ik ben overigens 1.92 lang en mijn zadel staat op 82cm hoogte.
Hieronder een geometrie vergelijk met mijn huidige Ultimate L (blauw) , een grizl size L, grizl size xl en mijn trek procaliber MTB.
Canyon Ultimate L ten opzichte van Grizl L

Canyon Ultimate L ten opzichte van Grizl XL

Canyon Ultimate L ten opzichte van Trek procaliber MTB

Een grizl L komt het dichtste bij mijn racefiets, een xl zit een beetje tusen mijn racefiets en MTB in. Wat is wijsheid?
Als je naar cyclocross fietsen van de profs kijkt (vd poel, van anrooij enz) dan zie je dat de drop echt wel beperkt is. Veel minder dan op de racefietsen.
Nu heeft een cyclocross natuurlijk een heel andere geometrie dan gravelbike maar toch.
Met mijn Canyon Ultimate zat ik tussen een L en XL in (volgens canyon xl). Uiteindelijk voor een L gegaan met een langere stuurpen en dat werkt goed voor mij. althans de eerste indruk is goed.
Nu zou ik ook graag een Grizl aanschaffen. Hier zit ik weer tussen twee maten in. In de praktijk scheelt het niet heel veel maar ik zou toch graag de juiste maat bestellen. Ik ben overigens 1.92 lang en mijn zadel staat op 82cm hoogte.
Hieronder een geometrie vergelijk met mijn huidige Ultimate L (blauw) , een grizl size L, grizl size xl en mijn trek procaliber MTB.
Canyon Ultimate L ten opzichte van Grizl L

Canyon Ultimate L ten opzichte van Grizl XL

Canyon Ultimate L ten opzichte van Trek procaliber MTB

Een grizl L komt het dichtste bij mijn racefiets, een xl zit een beetje tusen mijn racefiets en MTB in. Wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op 29 dec 2022 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
De blauwe kleur is mijn huidige racefiets (ultimate).
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16770
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je geeft zelf het antwoord.gaisdergerman schreef: ↑29 dec 2022 17:59 .......... Op een gravelracer wil je die drop wat beperken lijkt me.
...........Veel minder dan op de racefietsen.
................. een xl zit een beetje tussen mijn racefiets en MTB in. Wat is wijsheid?
Een XL dus.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Haha....
Ik zeg ook altijd dat je altijd voor het kleinst mogelijke frame moet gaan (zonder teveel spacers). Voor de geometrie vergelijking dacht ik dat een L de beste keuze was. Nu neig ik idd meer naar een xl.
Uiteindelijk ligt het een beetje aan het gebruik. Ik verwacht de fiets het meest in de winter te gebruiken als slecht weer fiets en voor gravel tochten. Voor de echt single-tracks pak ik de mtb.
Volgende week maar eens met mijn ultimate en 33mm crossbanden het veld in.
Wellicht is het daarna heel eenvoudig een keuze te maken.