Afname trainingseffect door gebruik MP3
http://www.houseofcycling.nl/artikelen
Beste medefietsers,
In bovenstaand artikel wordt aangehaald dat het gebruik van een MP3 speler een verminderd trainingseffect oplevert. Ik heb hier nog meer info over proberen te vinden, maar dat is me niet gelukt. Kunnen jullie dit beargumenteren hoe dit zou kunnen?
Beste medefietsers,
In bovenstaand artikel wordt aangehaald dat het gebruik van een MP3 speler een verminderd trainingseffect oplevert. Ik heb hier nog meer info over proberen te vinden, maar dat is me niet gelukt. Kunnen jullie dit beargumenteren hoe dit zou kunnen?
Je bent minder bezig met fietsen, sturen, kijken. Vooral: genieten. Ik ben dan ook gestopt met het luisteren van muziek tijdens trainen. Je luistert met een half oor, je fietst met een half oog en je ben nog een gevaar op de weg ook. Niet alleen voor anderen, maar vooral voor jezelf.
fietsen, da\'s mijn verzetje!
Heel apart. Het zit wat mij betreft in de categorie:"Het is maar hoe je onderzoekt."
Bij Triathlons wordt je gedisqualificeerd als je muziek op je oren hebt.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat zelfs het "genot" van muziek hormonen vrijmaakt waardoor je een betere prestatie zou kunnen leveren.
Bij Triathlons wordt je gedisqualificeerd als je muziek op je oren hebt.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat zelfs het "genot" van muziek hormonen vrijmaakt waardoor je een betere prestatie zou kunnen leveren.
-
- Forum-lid
Bij openwater zwemwedstrijden zijn ook de (water dichte) MP3 spelers verboden. Er waren toen ook aantal mensen die er mee zwommen, ze konden dan de slagfrequentie op het ritme van de muziek doen. Dit bleek zeker prestatie bevorderend.
Maar bij het wielrennen hebben ze ook nog steeds de oortjes in, dus die letten ook niet altijd even goed op de weg.
Zelf gebruik ik heel sporadisch mijn ipod op de racefiets. Met hardlopen wel regelmatig en woon-school-werk verkeer eigenlijk altijd.
Maar bij het wielrennen hebben ze ook nog steeds de oortjes in, dus die letten ook niet altijd even goed op de weg.
Zelf gebruik ik heel sporadisch mijn ipod op de racefiets. Met hardlopen wel regelmatig en woon-school-werk verkeer eigenlijk altijd.
Wanneer ik op de tacx train dan heb ik meestal muziek opstaan. Bij die trainingen moet je ook een aangegeven cadans aanhouden, en dan is het best wel lastig wanneer het ritme van de muziek afwijkt van de cadans. Je krijgt dan al snel de neiging om te langzaam of te snel te trappen. En door de opzwepende muziek van The Crown ga je harder trappen dan eigenlijk de bedoeling is, terwijl een ballad van Annihilator je helemaal tot rust laat komen.
Ik ben het ermee eens dat muziek afbreuk aan de training kan doen, maar dan denk ik eerder aan 5 of 10 procent, en zeker geen 70.
Ik ben het ermee eens dat muziek afbreuk aan de training kan doen, maar dan denk ik eerder aan 5 of 10 procent, en zeker geen 70.
Er heeft laatst ergens nog in Fiets hierover gestaan. Dat het luisteren naar muziek tijdens de training je pijndrempel verhoogd. Zelf vind ik het wel prettig om tijdens een langere training een mp3 speler bij me te hebben. Meestal ben ik er na een uurtje of 2 wel klaar mee, dan wil ik weer rust aan mijn hoofd;-) De tijd lijkt wat vlotter te gaan met een muziekje.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
-
- Forum-lid
Trainen is niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk sterker worden.
Muziek zorgt voor afleiding waardoor de geestelijke training minder is.
Leuke testjes zijn als je in een groep traint de afgesproken rustplaats eerst voorbij fietsen en daarna terug gaan, je zult veel mensen zien en horen lijden.
Noem het maar omgaan met tegenslag, als het in een toer of wedstrijd een keer tegenvalt moet je dat kunnen verwerken... en dat is trainbaar
Muziek zorgt voor afleiding waardoor de geestelijke training minder is.
Leuke testjes zijn als je in een groep traint de afgesproken rustplaats eerst voorbij fietsen en daarna terug gaan, je zult veel mensen zien en horen lijden.
Noem het maar omgaan met tegenslag, als het in een toer of wedstrijd een keer tegenvalt moet je dat kunnen verwerken... en dat is trainbaar
je fietst wat...
Leuk onderwerp, heb daar jaren geleden voor mijn studie sportpsychologie een literatuuronderzoekje naar gedaan. Het onderscheid dat in de wetenschap wordt gemaakt is dat tussen associatie (de aandacht richten op het sporten zelf, dus op de beweging, op de vermoeidheid etc) en dissociatie (de aandacht afleiden, bv. kletsen met medesporters, denken aan van alles en nog wat, of luisteren naar muziek). De uitkomsten (ik heb zo'n 20 onderzoeken vergeleken):
- persoonlijke voorkeur speelt een grote rol, maar zowel dissociatie als associatie lijkt aan te leren
- beginners gebruiken vooral heel globale associatie (''au, ik ben moe, mijn hele lichaam doet pijn''), gemiddelde sporters gebruiken vaak dissociatie om bv. verveling te overwinnen, ervaren/elite sporters zijn in staat om associatie en dissociatie heel gericht af te wisselen; zij gebruiken m.n. op cruciale momenten in trainingen en wedstrijden vaak associatieve strategieën als focussen op ademhaling of op lokale vermoeidheid.
Een voorbeeldje van dat laatste: ,,In een interview (Mantell, 1993) gaven de beroepswielrenners Kvalsvoll en Engleman aan dat ze informatie haalden uit de pijn die ze voelden als ze aan het klimmen waren. Voor Kvalsvoll bijvoorbeeld, is een vreselijke pijn in zijn benen en longen een signaal om aan te vallen, als hij immers zo`n pijn voelt dan moeten de anderen in de kopgroep minstens dezelfde pijn voelen.''
Kortom, de beste prestatie lijkt een gevolg van de juiste aandachtsstrategie toepassen bij de juiste situatie. Voorbeeldje uit eigen ervaring: de muziek gaat aan als ik op de Tacx zit, maar (eventjes) uit zodra ik een blokje D3 of sprintjes doe.
- persoonlijke voorkeur speelt een grote rol, maar zowel dissociatie als associatie lijkt aan te leren
- beginners gebruiken vooral heel globale associatie (''au, ik ben moe, mijn hele lichaam doet pijn''), gemiddelde sporters gebruiken vaak dissociatie om bv. verveling te overwinnen, ervaren/elite sporters zijn in staat om associatie en dissociatie heel gericht af te wisselen; zij gebruiken m.n. op cruciale momenten in trainingen en wedstrijden vaak associatieve strategieën als focussen op ademhaling of op lokale vermoeidheid.
Een voorbeeldje van dat laatste: ,,In een interview (Mantell, 1993) gaven de beroepswielrenners Kvalsvoll en Engleman aan dat ze informatie haalden uit de pijn die ze voelden als ze aan het klimmen waren. Voor Kvalsvoll bijvoorbeeld, is een vreselijke pijn in zijn benen en longen een signaal om aan te vallen, als hij immers zo`n pijn voelt dan moeten de anderen in de kopgroep minstens dezelfde pijn voelen.''
Kortom, de beste prestatie lijkt een gevolg van de juiste aandachtsstrategie toepassen bij de juiste situatie. Voorbeeldje uit eigen ervaring: de muziek gaat aan als ik op de Tacx zit, maar (eventjes) uit zodra ik een blokje D3 of sprintjes doe.
-
- Forum-lid
Muziek maakt het trainen alleen maar leuker en makkelijker. Soms merk ik zelf dat bepaalde nummers halen toch emoties ophalen, waardoor er toch een extra prikkel ontstaat om harder te gaan rijden. Zoals ik zei het kan ook makkelijker worden, en als puur op jezelf aankomt kan je je dan ook er toezetten om hoog tempo te rijden. Als je afhankelijk van de muziek wordt dan begrijp ik idd de vermindering van het trainingseffect.
- plantagenet
- Forum-lid
@njitram: Interessante uitéénzetting! (Btw welkom op dit mooie forum!)
Ik ervaar muziek ook als aangenaam, hoewel ik de MP3 speler niet zo hard heb staan. Het windgereuis is vaak (zeker als ik hard ga ) nogal overstemmend.
Afgelopen zaterdag begon ik aan een ritje van ca 85 km, en ca. 1 km van huis bleek mijn batterij van mij MP3 speler op te zijn. Nu had ik een reserve bij me, maar helaas, die was ook leeg (blijkbaar een keer verwisseld, maar niet weggegooid).....dus de rest van de 2:45 uur durende rit was het alleen maar vogeltjes, langsrijdende auto's en windgeruis.
Desondanks heerlijk gereden.
Ik ervaar muziek ook als aangenaam, hoewel ik de MP3 speler niet zo hard heb staan. Het windgereuis is vaak (zeker als ik hard ga ) nogal overstemmend.
Afgelopen zaterdag begon ik aan een ritje van ca 85 km, en ca. 1 km van huis bleek mijn batterij van mij MP3 speler op te zijn. Nu had ik een reserve bij me, maar helaas, die was ook leeg (blijkbaar een keer verwisseld, maar niet weggegooid).....dus de rest van de 2:45 uur durende rit was het alleen maar vogeltjes, langsrijdende auto's en windgeruis.
Desondanks heerlijk gereden.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd