Bandenbreedte 25 of 28mm voor in bergen te fietsen
Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit 'forum'.
Ik heb mijn fiets 'Canyon SF SLX' een maand geleden verhuisd naar Zuid-Spanje.
Ik heb er in België 1,5 jaar mee gefietst (bijna uitsluitend op vlakke wegen) met 25mm buitenbanden.
Ik weeg 88 kg en reed met een bandendruk van 7 bar.
Ik heb er in Spanje nu 3x mee gefietst (veel bergop) en ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat bij het bergop fietsen het beter/ gemakkelijker is om met 25mm banden te fietsen dan met 28mm buitenbanden.
Ook tijdens deze ritten woog ik 88 kg en reed met 6,2 bar.
Ik schrijf dit omdat ik met de fiets, toen hij nog in België was, enkele keren naar de bergen (in het buitenland) ben gaan fietsen (met dus 25mm buitenbanden gemonteerd) en ik toen veel beter bergop reed dan dit nu het geval is.
Ik heb ook wat informatie ingewonnen en het blijkt dat geen enkel 'World pro tour team' tijdens een bergrit met 28 mm banden fietst.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij een deskundig advies geven
Groeten,
Zandman
Ik ben nieuw op dit 'forum'.
Ik heb mijn fiets 'Canyon SF SLX' een maand geleden verhuisd naar Zuid-Spanje.
Ik heb er in België 1,5 jaar mee gefietst (bijna uitsluitend op vlakke wegen) met 25mm buitenbanden.
Ik weeg 88 kg en reed met een bandendruk van 7 bar.
Ik heb er in Spanje nu 3x mee gefietst (veel bergop) en ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat bij het bergop fietsen het beter/ gemakkelijker is om met 25mm banden te fietsen dan met 28mm buitenbanden.
Ook tijdens deze ritten woog ik 88 kg en reed met 6,2 bar.
Ik schrijf dit omdat ik met de fiets, toen hij nog in België was, enkele keren naar de bergen (in het buitenland) ben gaan fietsen (met dus 25mm buitenbanden gemonteerd) en ik toen veel beter bergop reed dan dit nu het geval is.
Ik heb ook wat informatie ingewonnen en het blijkt dat geen enkel 'World pro tour team' tijdens een bergrit met 28 mm banden fietst.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij een deskundig advies geven
Groeten,
Zandman
Ik denk dat je vooral slecht bergop rijdt doordat het december is.
28mm banden zijn (marginaal) zwaarder dan 25mm maar hebben doorgaans minder rolweerstand.
Moet je natuurlijk wel vergelijkbare banden vergelijken. Een 28mm Durano Plus zal lomper voelen en zwaarder rollen dan een mooie Veloflex in 25mm.
28mm banden zijn (marginaal) zwaarder dan 25mm maar hebben doorgaans minder rolweerstand.
Moet je natuurlijk wel vergelijkbare banden vergelijken. Een 28mm Durano Plus zal lomper voelen en zwaarder rollen dan een mooie Veloflex in 25mm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Naja, je rijdt 28 voor het comfort toch, dat gaat altijd ten koste van snelheid, alhoewel het verschil minimaal zal zijn. Dus ik gok op een combi van gevoel en daadwerkelijk een beetje technisch verschil.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Zelfs dat valt wel mee. Een fiets die stuitert door keihard opgepompte smalle bandjes voelt snel (door het stuiteren), maar hoeft dat helemaal niet te zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik denk dan TS het stuiteren van de fiets met banden op hoge druk verwart met snelheid.
Edit: scepticus was me net te snel af
Edit: scepticus was me net te snel af
In Zwitserland zou ik met plezier met 25mm rijden.
In alle andere landen zou ik liever met 28mm rijden. Bergop boeit het allemaal niet zo, maar bergaf is iets breder met iets minder druk aangenamer.
( in Zwitserland rij je vaak op superglad wegdek, uitzonderingen daargelaten)
In alle andere landen zou ik liever met 28mm rijden. Bergop boeit het allemaal niet zo, maar bergaf is iets breder met iets minder druk aangenamer.
( in Zwitserland rij je vaak op superglad wegdek, uitzonderingen daargelaten)
Niet zijken maar reiden !
Hoe kwantiseer je minder goed omhoog rijden?
Zijn je tijden op dezelfde beklimming veel slechter?
Doe vooral niet wat de profs doen . Ik ken profs die met 28mm bergop trainen .
Zijn je tijden op dezelfde beklimming veel slechter?
Doe vooral niet wat de profs doen . Ik ken profs die met 28mm bergop trainen .
Laatst gewijzigd door walter- op 27 dec 2022 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Verschil zal echt niet veel zijn in de beklimmingen. 28mm geeft veel meer vertrouwen in de afdaling en dan kun je tijdsverlies van omhoog weer goedmaken. Dus je zult echt niet later bij je startpunt terug zijn. Misschien zelfs eerder omdat je sneller kunt afdalen.
Het comfort van 28mm is zoveel fijner. Als dat in je fiets past, gewoon doen. In Limburg en de Ardennen ben ik met 28mm op de racefiets alleen maar sneller omhoog gekomen overal, maar dat lag meer aan de conditie en de tijd van het jaar. Op mijn gravelfiets is breder altijd fijner bij slechte paden en wegen.
Het comfort van 28mm is zoveel fijner. Als dat in je fiets past, gewoon doen. In Limburg en de Ardennen ben ik met 28mm op de racefiets alleen maar sneller omhoog gekomen overal, maar dat lag meer aan de conditie en de tijd van het jaar. Op mijn gravelfiets is breder altijd fijner bij slechte paden en wegen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Er was een tijd dat de profs met 22mm tubes bergop reden.
Om maar te zeggen dat tijden en de daarbijhorende inzichten evolueren.
Rij met de banden waar jij je het beste bij voelt.
En voor de gemoedsrust tussen de oren is het aangeraden om vooral echt goede buitenbanden te monteren.
Want een stugge 28 mm band helpt net echt om je een goed gevoel bergop te geven.
Om maar te zeggen dat tijden en de daarbijhorende inzichten evolueren.
Rij met de banden waar jij je het beste bij voelt.
En voor de gemoedsrust tussen de oren is het aangeraden om vooral echt goede buitenbanden te monteren.
Want een stugge 28 mm band helpt net echt om je een goed gevoel bergop te geven.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Bergop rij ik altijd met 38mm.
Bergaf en op het vlakke trouwens ook.
Mits ik op mijn racefiets rij.
Kies ik voor de gravel op de weg rij ik altijd 32mm.
Wellicht eens kijken waar de meeste highend fietsen mee uitgerust worden. Zeg maar de cfr ultimate sworks tarmac etc. Dat heeft in ieder geval een beeld waar de industrie ons mee omhoog wilt sturen
Bergaf en op het vlakke trouwens ook.
Mits ik op mijn racefiets rij.
Kies ik voor de gravel op de weg rij ik altijd 32mm.
Wellicht eens kijken waar de meeste highend fietsen mee uitgerust worden. Zeg maar de cfr ultimate sworks tarmac etc. Dat heeft in ieder geval een beeld waar de industrie ons mee omhoog wilt sturen