QWIC achterwiel
Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik heb al meermaals wielen gevlochten en gecentreerd en dit heb ik nog niet meegemaakt.
Het draait om deze fiets met motor in het achterwiel.
Eerst was de velg ter hoogte van verschillende nippels gebarsten/gebroken met een slag in het wiel als gevolg. Ik heb dus een nieuwe velg gezocht en een nieuw wiel gevlochten met nieuwe spaken en nippels.
3 maanden later had deze persoon terug 3 gebroken spaken. Drie nieuwe spaken erin en huppa terug opgelost. Tot ik gisteren weer telefoon kreeg dat er terug 1 spaak gebroken is.
Nu ben ik ten rade gegaan bij mijn leerkracht om er eventueel dikkere spaken in te steken maar deze raad dit af aangezien dit blijkbaar een vaak voorkomend probleem zou zijn bij dit model. Blijkbaar zou de combinatie van de zware motor en batterij teveel torsiekrachten op de spaken zetten waardoor deze makkelijk afbreken of de velg kapot trekken. De persoon die er mee rijdt is dan ook nog eens redelijk zwaar (+100 kg).
Iemand nog ervaring met dit type achterwiel?
Het draait om deze fiets met motor in het achterwiel.
Eerst was de velg ter hoogte van verschillende nippels gebarsten/gebroken met een slag in het wiel als gevolg. Ik heb dus een nieuwe velg gezocht en een nieuw wiel gevlochten met nieuwe spaken en nippels.
3 maanden later had deze persoon terug 3 gebroken spaken. Drie nieuwe spaken erin en huppa terug opgelost. Tot ik gisteren weer telefoon kreeg dat er terug 1 spaak gebroken is.
Nu ben ik ten rade gegaan bij mijn leerkracht om er eventueel dikkere spaken in te steken maar deze raad dit af aangezien dit blijkbaar een vaak voorkomend probleem zou zijn bij dit model. Blijkbaar zou de combinatie van de zware motor en batterij teveel torsiekrachten op de spaken zetten waardoor deze makkelijk afbreken of de velg kapot trekken. De persoon die er mee rijdt is dan ook nog eens redelijk zwaar (+100 kg).
Iemand nog ervaring met dit type achterwiel?
Yep. Mijn zwager had zo’n fiets. Ik vond het een miskoop. Hij inmiddels ook. De fiets is vervangen.
Als je de fiets wilt behouden, vlecht dan een compleet nieuw wiel met een nieuwe velg, nippels en spaken.
Als je de fiets wilt behouden, vlecht dan een compleet nieuw wiel met een nieuwe velg, nippels en spaken.
hun fietsen.
Dat heb ik dus al 1x gedaan omdat de originele velg gebarsten was. Maar op deze manier blijft het dus een lopende rekening aan spaken.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tja valt weinig aan te doen. Fiets is niet geschikt voor de berijder. Repareren en verkopen dat ding.
Zou misschien ook een beetje kunnen liggen aan t rijden van veel mensen met electrische fietsen. Rijden met lage trapfrequenties en de versnellingen gebruiken ze al helemaal niet. Die laten dus altijd de motor vol het werk opknappen.
Zou misschien ook een beetje kunnen liggen aan t rijden van veel mensen met electrische fietsen. Rijden met lage trapfrequenties en de versnellingen gebruiken ze al helemaal niet. Die laten dus altijd de motor vol het werk opknappen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Waarom gekozen voor een spaak over 2-patroon en niet voor spaak over 3 of zelfs spaak over 4?
Met een achterwielmotor en berijder van 100 kg die mogelijk schakellui is .....
(Waarschijnlijk heb je vanzelf het spaakpatroon overgenomen van het oude wiel waar de spaken ook al uit de velg getrokken werden?)
Bij een uit de velg gescheurde spaak was de velg het zwakke punt. Nu heb je te maken met gebroken spaken, wat meestal te wijten is aan een te lage of ongelijke spaakspanning. Uiteraard speelt de kwaliteit van de materialen een rol.
Met een achterwielmotor en berijder van 100 kg die mogelijk schakellui is .....
(Waarschijnlijk heb je vanzelf het spaakpatroon overgenomen van het oude wiel waar de spaken ook al uit de velg getrokken werden?)
Bij een uit de velg gescheurde spaak was de velg het zwakke punt. Nu heb je te maken met gebroken spaken, wat meestal te wijten is aan een te lage of ongelijke spaakspanning. Uiteraard speelt de kwaliteit van de materialen een rol.
Waar breken de spaken? Vlakbij de nippel?
Wellicht is het probleem dat de spaakgaten in de velg niet goed geöriënteerd zijn om te gebruiken met zo'n dikke naaf.
Misschien Sapim Polyax nippels gebruiken? https://www.sapim.be/nipples/design/polyax
Wellicht is het probleem dat de spaakgaten in de velg niet goed geöriënteerd zijn om te gebruiken met zo'n dikke naaf.
Misschien Sapim Polyax nippels gebruiken? https://www.sapim.be/nipples/design/polyax
Vanwege de diameter van de naafflens.
250W motortje, dat zal wel meevallen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Kruis 2 is correct voor zo'n grote naaf. De krachten die een elektrische motor op de spaken uitoefent, zijn een grootteorde minder dan een schijfrem, zie bv. https://www.youtube.com/watch?v=io5m32G1ATE , tot 2000W tijdens remmen op MTB . Ik hou het op te lage spaakspanning, wat enigszins begrijpbaar is gezien het falen van de velg in de eerste iteratie.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Enige dat ik kan verzinnen is een te lage spaakspanning. De nippels en spaken lopen zonder knik in elkaar over, dat is goed. Hoe zwaar is die velg?Sethje4 schreef: ↑18 jan 2023 09:54 Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik heb al meermaals wielen gevlochten en gecentreerd en dit heb ik nog niet meegemaakt.
Het draait om deze fiets met motor in het achterwiel.
Eerst was de velg ter hoogte van verschillende nippels gebarsten/gebroken met een slag in het wiel als gevolg. Ik heb dus een nieuwe velg gezocht en een nieuw wiel gevlochten met nieuwe spaken en nippels.
3 maanden later had deze persoon terug 3 gebroken spaken. Drie nieuwe spaken erin en huppa terug opgelost. Tot ik gisteren weer telefoon kreeg dat er terug 1 spaak gebroken is.
Nu ben ik ten rade gegaan bij mijn leerkracht om er eventueel dikkere spaken in te steken maar deze raad dit af aangezien dit blijkbaar een vaak voorkomend probleem zou zijn bij dit model. Blijkbaar zou de combinatie van de zware motor en batterij teveel torsiekrachten op de spaken zetten waardoor deze makkelijk afbreken of de velg kapot trekken. De persoon die er mee rijdt is dan ook nog eens redelijk zwaar (+100 kg).
Iemand nog ervaring met dit type achterwiel?
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Meestal aan de kant van de nippelscepticus schreef: ↑19 jan 2023 14:14 Waar breken de spaken? Vlakbij de nippel?
Wellicht is het probleem dat de spaakgaten in de velg niet goed geöriënteerd zijn om te gebruiken met zo'n dikke naaf.
Misschien Sapim Polyax nippels gebruiken? https://www.sapim.be/nipples/design/polyax
Vanwege de diameter van de naafflens.
250W motortje, dat zal wel meevallen.
Dat klopt maar daar ontkom je niet aan met zulke hoge flenzen. Daarnaast zoals Hans opmerkt, er is geen rare knik te zien op de plek waar spaak en nippel elkaar treffen. Dat is goed.
Je zou ook naar spaken kunnen kijken die e-bike geschikt zijn zoals de Sapim Strong. Samen met Sapim pokyax messing nippels. En dan met een Ryde Andra velg (deze zijn geschikt voor ebikes).
En als laatst. De berijder opvoeden over hoe deze moet omgaan met een ebike qua schakelen en vermogen inzetten.
Je zou ook naar spaken kunnen kijken die e-bike geschikt zijn zoals de Sapim Strong. Samen met Sapim pokyax messing nippels. En dan met een Ryde Andra velg (deze zijn geschikt voor ebikes).
En als laatst. De berijder opvoeden over hoe deze moet omgaan met een ebike qua schakelen en vermogen inzetten.
Laatst gewijzigd door Philippos op 20 jan 2023 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.