afstellen achterderailleur racefiets tbv Tacx lukt niet
Geplaatst: 25 jan 2023 09:39
Dag allen,
Ik gebruik mijn wielrenfiets voor zowel trainen buiten als binnen op mijn Tacx.
Gebruik ik mijn wielrenfiets nu buiten met mijn 11-25 cassette, dan is er compleet niets aan de hand met schakelen. Maar nu train ik ook veel binnen op mijn Tacx Neo 2, voor diegene die dit model niet kennen, een smarttrainer waar mijn fiets zonder achterwiel op geplaatst wordt. Daar zit een 11-34 cassette op wegens voorbereidingen op de Amstel Gold Race, de “Rad am Ring” en onze vakantie naar de Zwitserse Alpen waar de nodige steile en/of lange beklimmingen aan bod komen. Om hiervoor in Brabant te trainen, moet ik iedere rit >250 keer de brug over de A58 of A2 “beklimmen” om wat hoogtemeters te maken
Maar ga ik op mijn Tacx bijvoorbeeld een interval of FTP test fietsen waarbij ik gebruik maak van mijn zwaarste versnellingen, dan schakelt hij als ik teveel kracht zet (>ca 400W/ 3.4W/kg) regelmatig tussen de 2 zwaarste versnellingen.
Draai ik nu mijn pedalen naar achter, geen weerstand dus, dan hoor ik ter plaatse van de cassette soms ook een licht getik/ geschraap. Het is niet mijn derailleur die steeds verspringt.
Stel ik stel mijn achterderailleur opnieuw af voor mijn Tacx, dan wil dat zeggen dat ik deze ook weer moet afstellen als ik mijn fiets buiten wil gebruiken en vice versa.
Nu zal dat binnenkort opgelost zijn wegens aanschaf van een nieuwe fiets (althans “levering binnenkort” volgens de website van het merk). Heb ik die nieuwe fiets, dan kan ik mijn huidige fiets gewoon op mijn Tacx laten staan en goed afstellen.
Maar om nu enkel tijdelijk een 2e hands fiets te kopen die ik voor mijn Tacx gebruik zie ik niet zitten. Ik kom daar tevens ook niet makkelijk aan vanwege mijn lengte (2,02m). Racefietsen met een framemaat van 64 of 65 staan ook niet op de bekende verkoopsites.
Heeft iemand een idee hoe ik dit geschraap/ getik op kan lossen zonder daarbij te gaan zitten knoeien met mijn afstelling? Het kan niet aan vuil liggen omdat ik alles goed schoon gemaakt heb en opnieuw gesmeerd heb.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Sander
Ik gebruik mijn wielrenfiets voor zowel trainen buiten als binnen op mijn Tacx.
Gebruik ik mijn wielrenfiets nu buiten met mijn 11-25 cassette, dan is er compleet niets aan de hand met schakelen. Maar nu train ik ook veel binnen op mijn Tacx Neo 2, voor diegene die dit model niet kennen, een smarttrainer waar mijn fiets zonder achterwiel op geplaatst wordt. Daar zit een 11-34 cassette op wegens voorbereidingen op de Amstel Gold Race, de “Rad am Ring” en onze vakantie naar de Zwitserse Alpen waar de nodige steile en/of lange beklimmingen aan bod komen. Om hiervoor in Brabant te trainen, moet ik iedere rit >250 keer de brug over de A58 of A2 “beklimmen” om wat hoogtemeters te maken
Maar ga ik op mijn Tacx bijvoorbeeld een interval of FTP test fietsen waarbij ik gebruik maak van mijn zwaarste versnellingen, dan schakelt hij als ik teveel kracht zet (>ca 400W/ 3.4W/kg) regelmatig tussen de 2 zwaarste versnellingen.
Draai ik nu mijn pedalen naar achter, geen weerstand dus, dan hoor ik ter plaatse van de cassette soms ook een licht getik/ geschraap. Het is niet mijn derailleur die steeds verspringt.
Stel ik stel mijn achterderailleur opnieuw af voor mijn Tacx, dan wil dat zeggen dat ik deze ook weer moet afstellen als ik mijn fiets buiten wil gebruiken en vice versa.
Nu zal dat binnenkort opgelost zijn wegens aanschaf van een nieuwe fiets (althans “levering binnenkort” volgens de website van het merk). Heb ik die nieuwe fiets, dan kan ik mijn huidige fiets gewoon op mijn Tacx laten staan en goed afstellen.
Maar om nu enkel tijdelijk een 2e hands fiets te kopen die ik voor mijn Tacx gebruik zie ik niet zitten. Ik kom daar tevens ook niet makkelijk aan vanwege mijn lengte (2,02m). Racefietsen met een framemaat van 64 of 65 staan ook niet op de bekende verkoopsites.
Heeft iemand een idee hoe ik dit geschraap/ getik op kan lossen zonder daarbij te gaan zitten knoeien met mijn afstelling? Het kan niet aan vuil liggen omdat ik alles goed schoon gemaakt heb en opnieuw gesmeerd heb.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Sander