Ultegra C50 vs DT Swiss ARC 1400
Hallo,
Ik sta op het punt nieuwe wielen te kopen voor mijn Cube Agree C62. Echter is dit niet zo simpel zoals verwacht
Eerst had ik mijn ook laten vallen op 60mm wielen maar al hou werd dit door veel mensen afgeraden door zijwinden,...
Aangezien ik graag iets neutraals zie ben ik aan het twijfelen tussen de Ultegra C50 Wielen & Dt Swiss arc 1400 50mm wielen.
Grote verschil ( volgens mij ) is dat de 1ne werk met Rollementen ( Dt Swiss ) en de andere werd met de zogenaamde "Billen"
Wat is volgens jullie nu de beste keuze? De ene zegt Rollementen, de andere Billen aangezien je hier zelf kan aan werken en nog eens extra vet kan voorzien?
Graag even jullie bevinden
of toevallig mensen met 1 van de 2 wielen in hun fiets?
Bedankt!
Ik sta op het punt nieuwe wielen te kopen voor mijn Cube Agree C62. Echter is dit niet zo simpel zoals verwacht
Eerst had ik mijn ook laten vallen op 60mm wielen maar al hou werd dit door veel mensen afgeraden door zijwinden,...
Aangezien ik graag iets neutraals zie ben ik aan het twijfelen tussen de Ultegra C50 Wielen & Dt Swiss arc 1400 50mm wielen.
Grote verschil ( volgens mij ) is dat de 1ne werk met Rollementen ( Dt Swiss ) en de andere werd met de zogenaamde "Billen"
Wat is volgens jullie nu de beste keuze? De ene zegt Rollementen, de andere Billen aangezien je hier zelf kan aan werken en nog eens extra vet kan voorzien?
Graag even jullie bevinden
of toevallig mensen met 1 van de 2 wielen in hun fiets?
Bedankt!
Ik zou altijd voor de billen gaan. Of gaat het hier over wielen?
Nog nooit van deze termen gehoord.
Nog nooit van deze termen gehoord.
Ik denk dat TS met "rollementen" industrielagers bedoelt, en met "billen" cup-conus lagers.
Die DT Swiss wielen hebben de befaamde DT Swiss 240 naven met industrielagers. Ik heb dezelfde naven ook in mijn FFWD wielen zitten. Dat is lekker makkelijk qua onderhoud en het is geen ramp als je per ongeluk iets te lang doorrijdt op afgeschreven lagers. Oude eruit, nieuwe erin en je wielen draaien weer als nieuw.
De Shimano naven maken gebruik van cup-conus lagers. Dit vergt wat meer moeite om het goed afgesteld te krijgen na een servicebeurtje, zeker als je het voor het eerst doet. En hierbij is het meer van belang dat je het onderhoud goed bijhoudt.
Die DT Swiss wielen hebben de befaamde DT Swiss 240 naven met industrielagers. Ik heb dezelfde naven ook in mijn FFWD wielen zitten. Dat is lekker makkelijk qua onderhoud en het is geen ramp als je per ongeluk iets te lang doorrijdt op afgeschreven lagers. Oude eruit, nieuwe erin en je wielen draaien weer als nieuw.
De Shimano naven maken gebruik van cup-conus lagers. Dit vergt wat meer moeite om het goed afgesteld te krijgen na een servicebeurtje, zeker als je het voor het eerst doet. En hierbij is het meer van belang dat je het onderhoud goed bijhoudt.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Het is eigenlijk "biellen", dit is de west vlaamse benaming van "kogellagers".
Wij gebruiken redelijk veel franse benamingen, "kogellagers: roulements à bille".
En van roulements à bille is het "biellen" geworden...
Inderdaad! Bedankt voor deze vertaling, had het nochtans ook eerst even opgezocht maar kon geen mooier woord vinden. Maw, dt swiss lagers zijn toch niet iets beter en simpel als leek…
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40520
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zou altijd voor de DT Swiss wielset gaan met de 240s naven. Heb deze in mijn gravelfiets (DT Swiss CR 1400) en naven draaien na > 10.000km nog als een zonnetje. En hebben hee veel modder en andere narigheid gezien (ik woon in Denemarken). Nog nooit onderhoud gehad muv de gebruikelijke schoonmaakbeurt met een sopje na elke rit. Op basis van mijn ervaringen kan ik deze naven van harte aanraden.
Bedankt! Dit is duidelijk! Er zijn zoveel mogelijkheden qua naven, velghoogte dat je op den duur geen keuze meer kan maken. Na veel afraden door iedereen van 62mm ben ik er al uit dat het 50mm moet worden. Voorkeur gaat momenteel ook naar de DT Swiss wielen.HeinB schreef: ↑28 jan 2023 21:55 Ik zou altijd voor de DT Swiss wielset gaan met de 240s naven. Heb deze in mijn gravelfiets (DT Swiss CR 1400) en naven draaien na > 10.000km nog als een zonnetje. En hebben hee veel modder en andere narigheid gezien (ik woon in Denemarken). Nog nooit onderhoud gehad muv de gebruikelijke schoonmaakbeurt met een sopje na elke rit. Op basis van mijn ervaringen kan ik deze naven van harte aanraden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Wat is er mis met 60mm hoge wielen? Ik heb de dt swiss in die maat en dat is geen enkel probleem. Ben 70kg en woon 12km van het strand.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40520
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zou het pertinent niet willen.
20 km van het strand
20 km van het strand
Less is bore