SRAM force GXP crank op shimano BB86?
Geplaatst: 08 mar 2023 23:28
Goedenavond allen,
Afgelopen weekend heb ik een fiets van iemand over kunnen nemen. Waarschijnlijk heb ik iets te snel ja gezegd en niet goed opgelet bij de koop. Bij thuiskomst kwam ik er achter dat de 'SRAM force 10 speed groep' daadwerkelijk bestond uit een shimano Bottom Bracket (BB86)/ketting, sram crankstel/shifters/derrailleurs en een campa cassette. Lekkere mengelmoes dus.
De spacer die meneer had gemonteerd tussen de non-driveside crank en BB was compleet verpulverd, waardoor er speling op de crank is gekomen. Vandaag heb ik het crankstel uit de BB gehaald en kwam ik er achter dat de BB niet geheel geschikt is voor de crank. Waar de crank op de non-driveside een diameter heeft van 22mm heeft de BB een diameter van 24. Aan deze zijde zal er naar boven en naar beneden speling aanwezig blijven. Ook zit er tussen BB en crank een ruimte van ca. 3 mm waardoor het gehele crankstel momenteel van links naar rechts kan gaan.
Ik lees op internet diverse verhalen over wavy washers en conversie stukken. Heeft iemand van jullie ervaring met bovenstaande situatie en mogelijke oplossingen? Ik beschik zelf niet over tools om een pressfit te verwijderen en opnieuw te persen, dus het wijzigen van type BB probeer ik te vermijden.
BVD!
Afgelopen weekend heb ik een fiets van iemand over kunnen nemen. Waarschijnlijk heb ik iets te snel ja gezegd en niet goed opgelet bij de koop. Bij thuiskomst kwam ik er achter dat de 'SRAM force 10 speed groep' daadwerkelijk bestond uit een shimano Bottom Bracket (BB86)/ketting, sram crankstel/shifters/derrailleurs en een campa cassette. Lekkere mengelmoes dus.
De spacer die meneer had gemonteerd tussen de non-driveside crank en BB was compleet verpulverd, waardoor er speling op de crank is gekomen. Vandaag heb ik het crankstel uit de BB gehaald en kwam ik er achter dat de BB niet geheel geschikt is voor de crank. Waar de crank op de non-driveside een diameter heeft van 22mm heeft de BB een diameter van 24. Aan deze zijde zal er naar boven en naar beneden speling aanwezig blijven. Ook zit er tussen BB en crank een ruimte van ca. 3 mm waardoor het gehele crankstel momenteel van links naar rechts kan gaan.
Ik lees op internet diverse verhalen over wavy washers en conversie stukken. Heeft iemand van jullie ervaring met bovenstaande situatie en mogelijke oplossingen? Ik beschik zelf niet over tools om een pressfit te verwijderen en opnieuw te persen, dus het wijzigen van type BB probeer ik te vermijden.
BVD!