Carbon 100+ kg
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 apr 2023 09:21
Hoi alle,
Ben op zoek naar een volgende racefiets. Ik heb nu een bianchi impulso aluminium frame. Voor de volgende fiets wil ik wel een uprade. Liefst een mooie carbon fiets. Echter ik hoor veel als je boven de 100 kg ben zou ik geen carbon meer nemen. Nu weeg ik er 135. Wat is verstandig om te doen bij aluminium blijven of toch voor carbon gaan. Daarnaast wil ik van die waslijnen af Echter dit zie nog niet veel bij aluminium fietsen.
Wie heeft doe gouden tip?
Wel of geen carbon
Wachten met kopen en hopen dat bij alu frames ook snel de waslijn verdwijnen?
Ben benieuwd
Ben op zoek naar een volgende racefiets. Ik heb nu een bianchi impulso aluminium frame. Voor de volgende fiets wil ik wel een uprade. Liefst een mooie carbon fiets. Echter ik hoor veel als je boven de 100 kg ben zou ik geen carbon meer nemen. Nu weeg ik er 135. Wat is verstandig om te doen bij aluminium blijven of toch voor carbon gaan. Daarnaast wil ik van die waslijnen af Echter dit zie nog niet veel bij aluminium fietsen.
Wie heeft doe gouden tip?
Wel of geen carbon
Wachten met kopen en hopen dat bij alu frames ook snel de waslijn verdwijnen?
Ben benieuwd
Zijstap in de materiaalkeuze:
Waarom geen mooi stalen frame? Hoogwaardige buizen zijn echt niet zwaarder dan alu én het comfort wat je krijgt: heerlijk! 28/30mm bandjes eronder en gaan met die banaan. Daar kan geen knalhard carbon tegenop.
Waarom geen mooi stalen frame? Hoogwaardige buizen zijn echt niet zwaarder dan alu én het comfort wat je krijgt: heerlijk! 28/30mm bandjes eronder en gaan met die banaan. Daar kan geen knalhard carbon tegenop.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik denk niet zozeer dat het carbon frame de beperkende factor is ism jouw gewicht.steven.cleophas01 schreef: ↑22 apr 2023 11:22 ..........Daarnaast wil ik van die waslijnen af Echter dit zie nog niet veel bij aluminium fietsen.
Wie heeft doe gouden tip?
Wel of geen carbon
Wachten met kopen en hopen dat bij alu frames ook snel de waslijn verdwijnen?
Ben benieuwd
Let er vooral op dat er nog budget is voor een handgespaakte wielset met veel spaken.
Er bestaan zelfs alu fietsen met levenslange garantie op het frame en afgemonteerd met Di2
Of met een Etap afmontage
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zou zelfs wel denken dat een alu frame misschien wel eerder kapot is met een hoger gewicht. Aluminium Haarscheurtjes na een aantal jaar hoge belasting zie je best veel. Rond de zadelpenklem en het balhoofd.
Niet voor het lichtste van het lichtste materiaal kiezen en dan komt het wel goed. 32sp wielen erin.
Niet voor het lichtste van het lichtste materiaal kiezen en dan komt het wel goed. 32sp wielen erin.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Frame is geen issue qua beperking ... wielen daarentegen
Ik schommel en sukkel al jaren met mijn gewicht in de 100+ regionen .. en fiets ook al jaren met carbon fietsen op mijn ergste moment stond ik 140 kg .. en dat oudste frame gaat nog altijd mee (zelfs na een valpartij).
Die fiets is intussen aan zijn 6de jaargang bezig.
Enige issue dat ik totnogtoe gehad heb zijn de wielen .. en daarom -> handgespaakte wielen, handgespaakte wielen, handgespaakte wielen, ik kan het niet genoeg benadrukken voor zwaargewicht fietsers.
Ik schommel en sukkel al jaren met mijn gewicht in de 100+ regionen .. en fiets ook al jaren met carbon fietsen op mijn ergste moment stond ik 140 kg .. en dat oudste frame gaat nog altijd mee (zelfs na een valpartij).
Die fiets is intussen aan zijn 6de jaargang bezig.
Enige issue dat ik totnogtoe gehad heb zijn de wielen .. en daarom -> handgespaakte wielen, handgespaakte wielen, handgespaakte wielen, ik kan het niet genoeg benadrukken voor zwaargewicht fietsers.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Staal is überhaupt niet per se comfortabeler. Een beetje endurance frame is comfortabeler dan staal. Sommige aero racers zijn gewoon een plank, dat is weer wat anders.
Staal heeft wel een karakter bij aanzet en een ander gevoel qua vibratie, maar bij een grote put is t gewoon knal. Het fietst lekker, maar ook vooral anders. Tevens worden de stalen fietsen tegenwoordig weer voorzien van carbon vorken, zadelpennen of sturen. Een carbon vork is comfortabeler dan een lichte stalen vork. Want wel vibratie demping, maar minder flex bij het insturen.
Ik vind staal ook erg leuk, maar om t nou per se altijd als comfortabel te labelen. Je kan een stalen frame ook stijf zat bouwen.
Staal heeft wel een karakter bij aanzet en een ander gevoel qua vibratie, maar bij een grote put is t gewoon knal. Het fietst lekker, maar ook vooral anders. Tevens worden de stalen fietsen tegenwoordig weer voorzien van carbon vorken, zadelpennen of sturen. Een carbon vork is comfortabeler dan een lichte stalen vork. Want wel vibratie demping, maar minder flex bij het insturen.
Ik vind staal ook erg leuk, maar om t nou per se altijd als comfortabel te labelen. Je kan een stalen frame ook stijf zat bouwen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Mee eens hoor maar ik was gewoon benieuwd hoe carbon werkt bij zo’n extreem gewicht (sorry Squeezer, geen belediging bedoeld, gewoon interesse)
Ergens moet er toch wel een grens zijn aan het vermeende comfort van carbon qua materiaaleigenschap toch?
Ik zweer zelf bij staal of alu frame met carbon voorvork en evt carbon achtervork.
Maar ik was ooit 100kg, nu nog “slechts” 82
Ergens moet er toch wel een grens zijn aan het vermeende comfort van carbon qua materiaaleigenschap toch?
Ik zweer zelf bij staal of alu frame met carbon voorvork en evt carbon achtervork.
Maar ik was ooit 100kg, nu nog “slechts” 82
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
True Temper S3 kan zich meten met de iets lichtere aluminium frames, niet met de aller lichtsten. Maar met dit gewicht is het zeker geen aanrader en voor 40kg minder ook eigenlijk niet.
Campagnolo Ultra Dork