Pagina 1 van 2
Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 27 apr 2023 13:06
door Crescendo
Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar mijn eerste racefiets. Ik wil deze voornamelijk gaan gebruiken op een Wahoo Kickr Core, het liefst dagelijks, en om de week misschien buitenshuis voor een tocht op beginnersniveau (en dan langzaam opbouwen). Voor het gemak zal ik op den duur een tweede cassette kopen die ik op de Kickr laat.
Mijn budget is beperkt tot 500 euro, wat mij in principe dus beperkt tot de tweedehandsmarkt. Daarnaast is mijn lengte 186, is mijn binnenbeenlengte 53cm en weeg ik 85kg. Verder heb ik geen specifieke eisen, behalve dat hij compatibel moet zijn met de Kickr Core en enigszins comfortabel is voor langere ritten met dagelijks gebruik.
Op dit moment kijk ik vooral naar de Triban RC120 of RC520, tweedehands, en daarnaast ook naar een Trek racefiets uit deze advertentie:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... nt=app_ios
Vooral voor de fiets uit de advertentie zou ik graag advies willen krijgen of deze geschikt is en een redelijke prijs heeft.
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 27 apr 2023 17:18
door pino
Lijkt een aardige occasion. Het type heeft geen historie van gebreken. Groep is gedateerd, maar je kunt er nog jaren voor weinig onderdelen voor krijgen en hij past zeer waarschijnlijk in de Kickr.
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 27 apr 2023 17:23
door HeinB
Beste Crescendo,
Is de binnen been lengte wellicht een typo? Ervan uitgaande dat dit het geval is denknik dat je qua maat op 56-58cm frames uitkomt, afhankelijk van soort/merk frame en voorkeuren mbt houding.
Voor dat budget kun je zeker wel een degelijke (velg)rem racefiets aanschaffen. Zoals bijvoorbeeld de fiets in de gelinkte advertentie.
Wat is de reden om veel op de Kickr Core te rijden en relatief weinig buiten?
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 08:19
door Veug
Mijn ervaring is dat het buiten echt veel lekkerder fietsen is dan op zolder omdat het buiten minder statisch is… Kickr is perfect voor mij als het koud, donker en nat wordt….
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 08:47
door Ramon73
De trainer is duurder dan de fiets. Waarom dan? Nu het voorjaar eraan komt, zou je beter beide budgetten kunnen samenvoegen en een betere fiets kopen om zoveel mogelijk buiten te fietsen. Ga je immers toch doen, dus budget voor helm/kleding/schoenen had je toch al gepland.
Daarnaast zou ik geen racefiets meer nemen met triple crankstel. Al is in de huidige budgetten veel triple te koop....
Soms kom je dan iets tegen dat veel moderner is:
Bulls Harrier racefiets frame 58 cm aluminium / carbon
€ 480,00
https://link.marktplaats.nl/m1968870092 ... ialbuttons
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 10:15
door Chefske
Ramon73 schreef: ↑29 apr 2023 08:47
De trainer is duurder dan de fiets. Waarom dan? Nu het voorjaar eraan komt, zou je beter beide budgetten kunnen samenvoegen en een betere fiets kopen om zoveel mogelijk buiten te fietsen. Ga je immers toch doen, dus budget voor helm/kleding/schoenen had je toch al gepland.
Daarnaast zou ik geen racefiets meer nemen met triple crankstel. Al is in de huidige budgetten veel triple te koop....
Soms kom je dan iets tegen dat veel moderner is:
Bulls Harrier racefiets frame 58 cm aluminium / carbon
€ 480,00
https://link.marktplaats.nl/m1968870092 ... ialbuttons
Let op: in de beschrijving staat 2*11, maar volgens mij zie ik een 2*10 speed groepset op de foto's.
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 10:31
door Jans
Waarom geen triple? Ik ken verschillende mensen die best graag een nieuwe triple zouden kunnen kopen. Waar ik er één van ben.
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 11:16
door Chefske
Er is inderdaad niks mis met het principe van een triple, behalve dat deze modellen veelal wat ouder (>10 jaar) zijn.
Let met triples alleen heel erg op met linker shifters uit de Ultegra 6700 (en 105 5700?) reeks. Dat zijn de 3x10 speed weggroepen met weggewerkte schakelkabels (onder het stuurlint i.p.v. haaks uit de shifter, de zogenaamde "waslijnen"). Daar zit een ontwerpfout in, waardoor een borgmoertje zich op den duur losdraait en de shifter onbruikbaar wordt.
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 12:53
door 0475
Dat met die binnenbeen lengte lijkt inderdaad mij inderdaad vreemd tov de totale lengte.
Tenzij je vaak alleen bij nacht en ontij wat kunt fietsen door bv ploegendienst zou ik de Wahoo ook niet kopen of dan een goedkopere wheel-on trainer. Het budget van de Kickr dan aan de fiets toevoegen.
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 13:12
door Ramon73
Jans schreef: ↑29 apr 2023 10:31
Waarom geen triple? Ik ken verschillende mensen die best graag een nieuwe triple zouden kunnen kopen. Waar ik er één van ben.
Wat er tegen triple is:
- vaak rare hoek in de ketting loop
- schakelt onprettig, en je schakelt er best veel mee
- kleinste kettingwiel slijt enorm snel, tenzij staal
- relatief zwaar
- vervlogen tijdperk
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 13:17
door Lcsmet
Crescendo schreef: ↑27 apr 2023 13:06
...... Daarnaast is mijn lengte 186, is mijn binnenbeenlengte 53cm..............
Vooral voor de fiets uit de advertentie zou ik graag advies willen krijgen of deze geschikt is en een redelijke prijs heeft.
Je binnenbeenlengte heb je verkeerd ingetypt.
Met die fiets uit de advertentie is op het eerste zicht niets mis mee.
Voor de verkopende partij toch wel mooi dat je na zoveel jaren nog zo'n prijs kan vragen voor je fiets.
Re: Hulp bij eerste racefiets (tweedehands)
Geplaatst: 29 apr 2023 13:55
door pino
Ramon73 schreef: ↑29 apr 2023 13:12
Jans schreef: ↑29 apr 2023 10:31
Waarom geen triple? Ik ken verschillende mensen die best graag een nieuwe triple zouden kunnen kopen. Waar ik er één van ben.
Wat er tegen triple is:
- vaak rare hoek in de ketting loop
- schakelt onprettig, en je schakelt er best veel mee
- kleinste kettingwiel slijt enorm snel, tenzij staal
- relatief zwaar
- vervlogen tijdperk
Grotendeel oneens.
Juist met een triple kun je vaker een rechte kettinglijn aanhouden. Doordat je meestal kleinere stapjes tussen de versnellingen hebt zul je vaker schakelen en in daardoor in het voor jou juiste toerengebied blijven.
Het kleinste blad gebruik je vaak pas boven de 10 procent en dat rij je bijna nooit.
Ja, het is wat zwaarder en niet meer echt gangbaar, boeien!
Het afstellen van een voorderailleur is wat kritischer dan bij een dubbel, maar dat is eenmalig.