Pagina 1 van 1

tubes en ventiel verlangers ?

Geplaatst: 11 mei 2010 18:45
door the_coereur
hey

kan je op 1 van deze tubes een ventiel verlanger plaatsen voor hoge velgen ?

continental sprinter

vittoria corsa cr

vittoria rally

alvast bedankt

angelo

Geplaatst: 11 mei 2010 19:07
door fdegrove
Hoi,

Op elke tube kan je een ventielverlenger plaatsen.

Alleen is het zo dat je bij tubes waarvan het ventiel niet kan worden afsgeschroefd je het ventielkopje dient te openen en dan de gepaste verlenger dient op te schroeven.
Verlengers waarbij het ventiel wordt afsgeschroefd en nadien bovenop de verlenger wordt geschroefd zijn in dit geval niet geschikt.

Ciao, ;)

Geplaatst: 11 mei 2010 19:23
door pino76
Ik heb eigenlijk nog nooit begrepen dat er mensen zijn die ventielverlengers monteren op een ventiel dat je niet meer kan sluiten.... snap ook niet waarom ze verkocht worden.
lijkt mij levensgevaarlijk als je lekker in een afdaling bent, en ineens wordt het dopje ingedrukt en sta je meteen met een lege band...

Geplaatst: 11 mei 2010 19:26
door grev047
Bij de Continental Sprinter kan het ventiel afgeschroefd worden. Echter ik gebruik altijd een verlenger die ik er overheen schroef. Makkelijk en werkt perfect. Alleen tijdens het op druk brengen van de band gebruik ik de verlenger, na het oppompen haal ik em er weer vanaf. Ik rij met 50mm velgen en dit gaat prima.

Geplaatst: 11 mei 2010 19:26
door fdegrove
Hoi,

En hoe zou dat dan wel gebeuren?

Ciao, ;)

Geplaatst: 11 mei 2010 19:33
door pino76
wel eens van centrifugaalkracht gehoord ??

als je wiel snel ronddraait, wordt alles naar buitengedrukt. ook je dopje van het ventiel....

Geplaatst: 11 mei 2010 19:49
door leonardofp
Ikzelf rij al 10 rond met een ventieldopje dat openstaat.Mijn Cosmic Carbon SSC wielen hebben een velghoogte van 50mm en de gebruikte binnenbandjes een ventiellengte van 41mm, waardoor ik enkel bij het oppompen werk met een ventielverlenger die meegeleverd was bij de wielen. Het ventieldopje zelf kan je moeilijk sluiten als dit in de velg zit. Zelfs bij snelheden van 93km/u is heb ik nog nooit voorgehad dat het dopje door de middelpuntvliedende kracht ingedrukt wordt. De gemiddelde luchtdruk (8 bar) zal volgens mij steeds groter zijn dan de centrifugaalkracht...

Geplaatst: 11 mei 2010 20:39
door grev047
Pino76 schreef:wel eens van centrifugaalkracht gehoord ??

als je wiel snel ronddraait, wordt alles naar buitengedrukt. ook je dopje van het ventiel....


Gewoon zelf even uitproberen en dan merk je dat er meer natuurkundige wetten aan te pas komen.

Geplaatst: 11 mei 2010 20:52
door pino76
prima... ik zou het zelf nooit doen.

heb wel eens een wiel in een fiets op standaard gehad, het wiel hard rondgedraait en toen liep de achterband leeg... zal wel niet zoveel lucht in gezeten hebben....

Geplaatst: 11 mei 2010 20:58
door grev047
Bij een hoge velg kleppert het ventiel altijd. En alleen al om dat irritante geluid draai ik em er elke keer af. Moet ik erbij vertellen dat ik weinig met latex binnenbanden rijd. Met andere woorden ik hoef dus niet iedere 2 dagen bij te pompen. Misschien dat dat scheelt.

Geplaatst: 12 mei 2010 13:48
door jeroenr
Ik kan de verlenger er gewoon op laten zitten zonder tikken. (zipp 808 met bijgeleverde verlengers en Conti competition tubes). Let er wel heel goed op dat je het ventiel vast drukt met een tang als je hem open hebt gezet. Ik zit namelijk met het probleem dat ik dit niet gedaan heb en dat ik nu steeds als ik de verlenger erop draai het ventiel weer dicht draai. Blijft dus steeds trial en error en heel veel draaien en proberen voordat ik mijn banden weer kan op pompen...volgende keer ga ik er zeker op letten ;) :).