Gravel setup Canyon endurace CF SL 8
Ik zou deze zomer op vakantie gaan en wat lichte gravelpaden willen doen. Hiervoor zou ik een gravel setup willen maken. ik wil graag zo breed mogelijk gaan.
Op de canyon website las ik dat de maximum toegelate tyre clearens 32mm is. maat na wat opzoekingswerk kwam ik volgend artikel tegen:
https://www.bikeradar.com/features/pro- ... pionships/
Daarnaast kwam ik ook volgende video tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=w_IYR_6T9-A
De ultimate vaar van sprake in dit artikel heeft ook een tyre clearens van 32 mm. dus vond ik een leuk topic om eens uit te testen.
Heb hiervoor de pirelli cinturato gravel h 35 mm banden aangeschaft. Mijn eerste test heb ik gedaan met deze banden op de DT Swiss G1800 velg met een interne velg van 24mm hier had ik heel weinig over. Aangezien de ruimte krap was heb ik de banden gemonteerd op een DT Swiss E1800 met een interne velg van 20 mm. hiervan vind je foto's in bijlage. Het is nog steeds zeer krap en wat me opvalt is dat er langs de ene kant meer plaats is dan de andere kant.
had zondag een nieuw setje banden gekocht de Vittoria Terreno Dry G2 TL-ready Gravelband 33mm. Op de G1800 kam dit ongeveer even breed uit als de Pirelli op de E1800 velg. Als ik Vittoria monteer op de E1800 heb ik dan weer ruimte zat. Wat ik eventueel nog zou kunnen doen is de 33mm set op mij Zipp 303s wielset monteren met een interne velgbreete van 23mm.
In het artikel spraken ze wel van een Vittoria Terreno Dry G2 35 mm band. Ik ben aan het overwegen om dit ook eens te testen.
andere foto's volgen nog.
Vind het gewoon raar dat het wel lukt bij een ultimate en bij mijn endurace niet. Aangezien Gianni Vermeersch uiteindelijk het WK gravel hiermee gewonnen heeft moet het dus wel lukken
hoor graag jullie mening of misschien zijn er nog andere oplossingen waaraan ik nog niet gedacht heb.
Mvg,
Matthias
Op de canyon website las ik dat de maximum toegelate tyre clearens 32mm is. maat na wat opzoekingswerk kwam ik volgend artikel tegen:
https://www.bikeradar.com/features/pro- ... pionships/
Daarnaast kwam ik ook volgende video tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=w_IYR_6T9-A
De ultimate vaar van sprake in dit artikel heeft ook een tyre clearens van 32 mm. dus vond ik een leuk topic om eens uit te testen.
Heb hiervoor de pirelli cinturato gravel h 35 mm banden aangeschaft. Mijn eerste test heb ik gedaan met deze banden op de DT Swiss G1800 velg met een interne velg van 24mm hier had ik heel weinig over. Aangezien de ruimte krap was heb ik de banden gemonteerd op een DT Swiss E1800 met een interne velg van 20 mm. hiervan vind je foto's in bijlage. Het is nog steeds zeer krap en wat me opvalt is dat er langs de ene kant meer plaats is dan de andere kant.
had zondag een nieuw setje banden gekocht de Vittoria Terreno Dry G2 TL-ready Gravelband 33mm. Op de G1800 kam dit ongeveer even breed uit als de Pirelli op de E1800 velg. Als ik Vittoria monteer op de E1800 heb ik dan weer ruimte zat. Wat ik eventueel nog zou kunnen doen is de 33mm set op mij Zipp 303s wielset monteren met een interne velgbreete van 23mm.
In het artikel spraken ze wel van een Vittoria Terreno Dry G2 35 mm band. Ik ben aan het overwegen om dit ook eens te testen.
andere foto's volgen nog.
Vind het gewoon raar dat het wel lukt bij een ultimate en bij mijn endurace niet. Aangezien Gianni Vermeersch uiteindelijk het WK gravel hiermee gewonnen heeft moet het dus wel lukken
hoor graag jullie mening of misschien zijn er nog andere oplossingen waaraan ik nog niet gedacht heb.
Mvg,
Matthias
Laatst gewijzigd door mvanhove op 07 jun 2023 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ben zelf niet meer zo van "zo breed mogelijk" begrijp het ook niet helemaal. Snap het comfort, maar met sturen vind ik zelf een te brede bande niet echt lekker. Had ooit 45 breed op een fiets en vond het echt niets. Fiets heb ik niet meer en tijd lang gravel gedaan op 28 en zelfs 25 mm, dat is het ook niet, zeker niet als het wat langer droog is zoals nu. Rijd sinds kort met 33 mm Vittoria Mix voor dry achter, dit bevalt met echt super. Breed genoeg voor los zand, zoals er nu overal ligt en smal genoeg om nog lekker te sturen. Breder hoeft voor mij echt niet meer en smaller vind ik niet nodig, dus ik heb de ideale breedte gevonden. Wellicht kun je ook gewoon eens een breedte proberen die goed past en eens gaan rijden en kijken of je echt wel breder wilt.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik zou deze zomer op vakantie gaan en wat lichte gravelpaden willen doen. Hiervoor zou ik een gravel setup willen maken. ik wil graag zo breed mogelijk gaan.
Op de canyon website las ik dat de maximum toegelate tyre clearens 32mm is. maat na wat opzoekingswerk kwam ik volgend artikel tegen:
https://www.bikeradar.com/features/pro- ... pionships/
Daarnaast kwam ik ook volgende video tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=w_IYR_6T9-A
De ultimate vaar van sprake in dit artikel heeft ook een tyre clearens van 32 mm. dus vond ik een leuk topic om eens uit te testen.
Heb hiervoor de pirelli cinturato gravel h 35 mm banden aangeschaft. Mijn eerste test heb ik gedaan met deze banden op de DT Swiss G1800 velg met een interne velg van 24mm hier had ik heel weinig over. Aangezien de ruimte krap was heb ik de banden gemonteerd op een DT Swiss E1800 met een interne velg van 20 mm. hiervan vind je foto's in bijlage. Het is nog steeds zeer krap en wat me opvalt is dat er langs de ene kant meer plaats is dan de andere kant.
had zondag een nieuw setje banden gekocht de Vittoria Terreno Dry G2 TL-ready Gravelband 33mm. Op de G1800 kam dit ongeveer even breed uit als de Pirelli op de E1800 velg. Als ik Vittoria monteer op de E1800 heb ik dan weer ruimte zat. Wat ik eventueel nog zou kunnen doen is de 33mm set op mij Zipp 303s wielset monteren met een interne velgbreete van 23mm.
In het artikel spraken ze wel van een Vittoria Terreno Dry G2 35 mm band. Ik ben aan het overwegen om dit ook eens te testen.
andere foto's volgen nog.
Vind het gewoon raar dat het wel lukt bij een ultimate en bij mijn endurace niet. Aangezien Gianni Vermeersch uiteindelijk het WK gravel hiermee gewonnen heeft moet het dus wel lukken
hoor graag jullie mening of misschien zijn er nog andere oplossingen waaraan ik nog niet gedacht heb.
Mvg,
Matthias
Op de canyon website las ik dat de maximum toegelate tyre clearens 32mm is. maat na wat opzoekingswerk kwam ik volgend artikel tegen:
https://www.bikeradar.com/features/pro- ... pionships/
Daarnaast kwam ik ook volgende video tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=w_IYR_6T9-A
De ultimate vaar van sprake in dit artikel heeft ook een tyre clearens van 32 mm. dus vond ik een leuk topic om eens uit te testen.
Heb hiervoor de pirelli cinturato gravel h 35 mm banden aangeschaft. Mijn eerste test heb ik gedaan met deze banden op de DT Swiss G1800 velg met een interne velg van 24mm hier had ik heel weinig over. Aangezien de ruimte krap was heb ik de banden gemonteerd op een DT Swiss E1800 met een interne velg van 20 mm. hiervan vind je foto's in bijlage. Het is nog steeds zeer krap en wat me opvalt is dat er langs de ene kant meer plaats is dan de andere kant.
had zondag een nieuw setje banden gekocht de Vittoria Terreno Dry G2 TL-ready Gravelband 33mm. Op de G1800 kam dit ongeveer even breed uit als de Pirelli op de E1800 velg. Als ik Vittoria monteer op de E1800 heb ik dan weer ruimte zat. Wat ik eventueel nog zou kunnen doen is de 33mm set op mij Zipp 303s wielset monteren met een interne velgbreete van 23mm.
In het artikel spraken ze wel van een Vittoria Terreno Dry G2 35 mm band. Ik ben aan het overwegen om dit ook eens te testen.
andere foto's volgen nog.
Vind het gewoon raar dat het wel lukt bij een ultimate en bij mijn endurace niet. Aangezien Gianni Vermeersch uiteindelijk het WK gravel hiermee gewonnen heeft moet het dus wel lukken
hoor graag jullie mening of misschien zijn er nog andere oplossingen waaraan ik nog niet gedacht heb.
Mvg,
Matthias
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De ruimte voor t WK gravel was waarschijnlijk ook nihil. Het interesseert die professionals helemaal niets als ze voor die ene koers een frame afschrijven, of de lak van het frame schuren. Maar dat zal bij jou anders liggen. Heb je ook fotos van de 33mm dan? Ik vind dit allemaal wel erg krap.
Bij droog weer zal het een en ander ook sneller goed blijven gaan dan met een beetje modder. Bedenk even goed wat een klein steentje doet in het geval wanneer het nu in de band blijft plakken. Dat slaat gewoon kleine stukjes lak en carbon uit je chainstays.
Bij droog weer zal het een en ander ook sneller goed blijven gaan dan met een beetje modder. Bedenk even goed wat een klein steentje doet in het geval wanneer het nu in de band blijft plakken. Dat slaat gewoon kleine stukjes lak en carbon uit je chainstays.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Dubbel.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 07 jun 2023 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik zal deze vanavond posten. Ik over weeg op de 33 mm banden ook eens te instaleren op de zipp 303s en zien wat dat geeft.thestudent schreef: ↑07 jun 2023 13:44 De ruimte voor t WK gravel was waarschijnlijk ook nihil. Het interesseert die professionals helemaal niets als ze voor die ene koers een frame afschrijven, of de lak van het frame schuren. Maar dat zal bij jou anders liggen. Heb je ook fotos van de 33mm dan? Ik vind dit allemaal wel erg krap.
Bij droog weer zal het een en ander ook sneller goed blijven gaan dan met een beetje modder. Bedenk even goed wat een klein steentje doet in het geval wanneer het nu in de band blijft plakken. Dat slaat gewoon kleine stukjes lak en carbon uit je chainstays.
Ik merk door met de interne velgbreedte te spelen dat je er verschillende diktes kan in krijgen.
Daarnaast vraag ik me af of een 33mm band volstaat om te gravelen.
Ja,gaat prima om te gravelen.mvanhove schreef: ↑07 jun 2023 14:17Ik zal deze vanavond posten. Ik over weeg op de 33 mm banden ook eens te instaleren op de zipp 303s en zien wat dat geeft.thestudent schreef: ↑07 jun 2023 13:44 De ruimte voor t WK gravel was waarschijnlijk ook nihil. Het interesseert die professionals helemaal niets als ze voor die ene koers een frame afschrijven, of de lak van het frame schuren. Maar dat zal bij jou anders liggen. Heb je ook fotos van de 33mm dan? Ik vind dit allemaal wel erg krap.
Bij droog weer zal het een en ander ook sneller goed blijven gaan dan met een beetje modder. Bedenk even goed wat een klein steentje doet in het geval wanneer het nu in de band blijft plakken. Dat slaat gewoon kleine stukjes lak en carbon uit je chainstays.
Ik merk door met de interne velgbreedte te spelen dat je er verschillende diktes kan in krijgen.
Daarnaast vraag ik me af of een 33mm band volstaat om te gravelen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Of je genoeg over hebt ligt ook aan de flex.
Ga er ten eerste vanuit dat de banden circa 1mm breder worden na een paar keer gebruik en dat elke 0,5 bar extra ook zomaar nog 1mm extra kan opleveren.
Met een mm of 3 a 4 zit je wel safe als het droog is met een stijve wielset.
Het nadeel is dat een endurace geen gravelbike is en door de geo zullen hele brede banden inderdaad slechter sturen.
De andere kant is dat het op een MTB met 62mm ook prima gaat zeker onverhard.
Ga er ten eerste vanuit dat de banden circa 1mm breder worden na een paar keer gebruik en dat elke 0,5 bar extra ook zomaar nog 1mm extra kan opleveren.
Met een mm of 3 a 4 zit je wel safe als het droog is met een stijve wielset.
Het nadeel is dat een endurace geen gravelbike is en door de geo zullen hele brede banden inderdaad slechter sturen.
De andere kant is dat het op een MTB met 62mm ook prima gaat zeker onverhard.
Hoe zit het met de interne velg breedte hoeveel levert dit qua verschil op? Gewoon uit interesse. merkt een verschil op tussen de E1800 en de G1800 maar geen meetapparatuur om te meten.wasbeer2006 schreef: ↑07 jun 2023 14:41 Of je genoeg over hebt ligt ook aan de flex.
Ga er ten eerste vanuit dat de banden circa 1mm breder worden na een paar keer gebruik en dat elke 0,5 bar extra ook zomaar nog 1mm extra kan opleveren.
Met een mm of 3 a 4 zit je wel safe als het droog is met een stijve wielset.
Het nadeel is dat een endurace geen gravelbike is en door de geo zullen hele brede banden inderdaad slechter sturen.
De andere kant is dat het op een MTB met 62mm ook prima gaat zeker onverhard.
Het is ook niet voor dagelijks te gaan gravelen hoor zie dat er gewoon heel veel grind en boswegen zijn waar we op vakantie gaan en minder verharde wegen.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hoeveel interne breedte verschilt per bandbreedte en velg.
Zeg dat als je van 20 naar 22c gaat het 1,5 a 2mm scheelt, maar de stan naar 25mm geen 5mm
Zeg dat als je van 20 naar 22c gaat het 1,5 a 2mm scheelt, maar de stan naar 25mm geen 5mm