Pagina 1 van 1
Upgrade wel of niet?
Geplaatst: 11 mei 2010 14:50
door hendrikjan
Hallo,
Ik heb een oud stalen racertje met een shimano santé groep. Het wordt tijd om de cassette en ketting te vervangen.. Deze zijn versleten, daarnaast kan de achter deri ook wel een vernieuwing hebben..
Nu zat ik er over na te denken om de fiets te upgraden. Maar ik kan niet helemaal beoordelen of dat gaat werken.. Als ik een 10 sp wiel steek (en mijn frame een beetje buig) Vervolgens een nieuwe deri monteer en een 10 sp. Ketting, kan ik dan nog gewoon mijn buiscommandeurs blijven gebruiken? Of moet ik dan ook meteen de shifters vervangen?
Ik heb zelf het idee dat ik met een nieuw wiel, cassette , ketting en deri klaar ben.. Klopt die gedachte?
Geplaatst: 11 mei 2010 14:59
door marcus.
Je hebt ook 10 speed shifters nodig
Geplaatst: 11 mei 2010 15:10
door hendrikjan
En zou je dat ook kunnen toelichten? Zo een derailleur maakt het toch niet uit wie aan hem trekt? Of zijn buiscommandeurs niet "strak" genoeg, of iets in die geest?
Geplaatst: 11 mei 2010 17:42
door rammo
Waarschijnlijk kun je dan niet alle tandwieltjes gebruiken, dit omdat het bijna niet valt af te stellen tijdens het fietsen. Als je toch wilt gaan upgraden heb je waarschijnlijk ook een ander kettingblad nodig.
Ik denk namelijk dat het kettingblad van de santé niet gaat werken i.c.m. een 10 speed ketting
Geplaatst: 11 mei 2010 18:09
door gaisdergerman
hendrikjan schreef:Hallo,
Ik heb zelf het idee dat ik met een nieuw wiel, cassette , ketting en deri klaar ben.. Klopt die gedachte?
Volgens mij klopt die gedachte niet. Als ik het goed heb dan is shimano sante 7 speed. Dan kan je niet zomaar naar 10 speed overschakelen zonder de shifters te vervangen.
Ik denk dat je qua kosten net zo goed heel de groep kunt vervangen. Er komen hier regelmatig tweedehands 10 speed groepen voorbij voor een mooi prijsje.
Geplaatst: 11 mei 2010 18:33
door tiest
Ik denk dat het sowieso een zinloze investering is.
Geplaatst: 11 mei 2010 19:26
door ferry1982
TiesT schreef:Ik denk dat het sowieso een zinloze investering is.
+1
of je moet heel erg gehecht zijn aan het geheel.
Geplaatst: 11 mei 2010 20:13
door hendrikjan
En om eerlijk te zijn houd ik niet zo van de wegwerp mentaliteit en alles wat daar bij hoort, verder is mijn vraag niet of de of de "investering" zinvol is. Het is verder een prima fiets.
Het gaat mij om de vraag of de buiscomandeurs werken met 10 speed. Ik zou denken van wel. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom niet. Maar ik kan her en der niet echt bevestiging vinden. Behalve als ik
http://www.sheldonbrown.com/speeds.html lees dan lijkt mijn gedachte te kloppen.. maar helemaal zeker weten doe ik het niet..
@rammo, als ik je reactie lees, dan zeg je dus dat het wel kan, maar dat je zelf niet precies genoeg kan schakelen waardoor je niet alles kan gebruiken. Begrijp ik dat goed?
Dit lijkt mij meer in overeenstemming met SB.
Iemand die mij gemotiveerd kan uitleggen hoe het nu zit? En mij uitsluitsel kan geven...
Geplaatst: 11 mei 2010 20:16
door corniel
Ik heb het zelf niet gedaan, maar het lijkt me aannemelijk dat je het lastig nauwkeurig krijgt afgesteld.
Verder verwacht ik - zoals anderen - dat het goedkoper is om een hele groep aan te schaffen. Of jij het het geld waard vindt, is niet aan mij.
Geplaatst: 11 mei 2010 20:20
door c.zaballa
Eventueel alleen een rechter-shifter zou ook kunnen volstaan.
Geplaatst: 11 mei 2010 20:36
door ferry1982
Geplaatst: 13 mei 2010 11:57
door hendrikjan
Dus het kan! Dan denk ik dat ik het gewoon ff moet gaan proberen.. Zal eens het wiel van mijn "echte fiets" steken en de ketting en deri overzetten. Kijken wat er gebeurt
Een update zal volgen