Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vastgeslagen achterwiel tijdens rijden (cups & cones may break my bones)

jazzper
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 17 jun 2023 10:35

Ok,

heb afgelopen maanden een prachtige Dedacciai U2 opgebouwd (nog van de Fietsredactie geweest als duurtester 2001-2007!). Laatste en lichtste aluminium dat nog in de grote rondes meereed (oa in de vorm van de Pinarello Prince LS).

Anyways, recentelijk eindelijk afgebouwd met oa Deda onderdelen en Shimano Ultegra 6500 groep. Proefrondje gemaakt en reedt prachtig op wat tweaks na. Een van die tweaks was dat het achterwiel te los zat qua afstelling (laterale vrijheid). Ik heb die wielset (Shimano R500) tijdje terug van nieuw vet voorzien dus dat kan.

Thuis cups etc strakker gezet. Wil ik tochtje maken met een vriend en nog in stedelijk gebied na paar kilometer ineens herrie, lucht van verbrand rubber en bijna tegen de vlakte: achterwiel muurvast. Op laten halen door vriendin en thuis eens goed bekeken. Want moest haast wel de fijnafstelling cups/cones/borgmoeren zijn.

Twee dingen:
1. De cone aan de kant van de hub zat muurvast en moest ik met kracht losdraaien. Die zat kennelijk niet goed geborgd door de locknut en heeft zichzelf vastgedraaid tot klemvast tegen de kogels. Gek want je zou de andere kant verwachten. Is dit een kwestie van de locknut vaster aandraaien? (rekening houdend met dat de QR hem ook nog vaster klemt). Ik vertrouw mijzelf niet meer in deze mits ik weer theorie genoeg heb :D

2. Het viel me al op dat er redelijk wat vet uit kroop na dat eerste testrondje. Ik dacht eerst nog dat ik overmatig had gebruikt en dit er daardoor uitgeperst werd wat prima is. Maar ik vond gisteren dat de kogels opvallend weinig vet nog in zich hadden. Het is toch echt kogellagervet. Enig idee waardoor dat vet zo graag naar buiten wil? Was het mijn 'sixpack' maar die dat gedrag vertoonde haha.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

abdr
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 jun 2023 11:10

Cup and cone naven kan je best afstellen onder spanning, dwz met aangespannen Quick Release. Ik gebruik 2 M12 moeren als opvulling, om de dikte van het frame te vervangen.

Conus en locknut moeten natuurlijk goed vastgezet worden, met twee conus sleutels in tegengestelde richting.

Na deze excursie is de kans groot dat de naaf om zeep is. Controleer de cup en conus goed op beschadiging (putten), ik zou sowieso nieuwe kogels gebruiken.

Plaats reactie