heb afgelopen maanden een prachtige Dedacciai U2 opgebouwd (nog van de Fietsredactie geweest als duurtester 2001-2007!). Laatste en lichtste aluminium dat nog in de grote rondes meereed (oa in de vorm van de Pinarello Prince LS).
Anyways, recentelijk eindelijk afgebouwd met oa Deda onderdelen en Shimano Ultegra 6500 groep. Proefrondje gemaakt en reedt prachtig op wat tweaks na. Een van die tweaks was dat het achterwiel te los zat qua afstelling (laterale vrijheid). Ik heb die wielset (Shimano R500) tijdje terug van nieuw vet voorzien dus dat kan.
Thuis cups etc strakker gezet. Wil ik tochtje maken met een vriend en nog in stedelijk gebied na paar kilometer ineens herrie, lucht van verbrand rubber en bijna tegen de vlakte: achterwiel muurvast. Op laten halen door vriendin en thuis eens goed bekeken. Want moest haast wel de fijnafstelling cups/cones/borgmoeren zijn.
Twee dingen:
1. De cone aan de kant van de hub zat muurvast en moest ik met kracht losdraaien. Die zat kennelijk niet goed geborgd door de locknut en heeft zichzelf vastgedraaid tot klemvast tegen de kogels. Gek want je zou de andere kant verwachten. Is dit een kwestie van de locknut vaster aandraaien? (rekening houdend met dat de QR hem ook nog vaster klemt). Ik vertrouw mijzelf niet meer in deze mits ik weer theorie genoeg heb

2. Het viel me al op dat er redelijk wat vet uit kroop na dat eerste testrondje. Ik dacht eerst nog dat ik overmatig had gebruikt en dit er daardoor uitgeperst werd wat prima is. Maar ik vond gisteren dat de kogels opvallend weinig vet nog in zich hadden. Het is toch echt kogellagervet. Enig idee waardoor dat vet zo graag naar buiten wil? Was het mijn 'sixpack' maar die dat gedrag vertoonde haha.