Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vragen mbt nieuwe fiets kopen

Racebeginner
Forum-lid

Racebeginner 23 jun 2023 17:20

Hoi,

Ik vond vroeger wielrennen en mtben erg leuk. Maar door ziekte lang niet gedaan. Ik ben flink wat kilos aangekomen dus wil gaan sporten, dus dan maar wat ik vroeger ook leuk vond.

Ik heb momenteel geen fiets meer. Gelukkig kan ik via mijn werk 'lease-a-bike' doen. Wat wat fiscale voordeel oplevert.
Niet alle fietswinkels doen hier aan mee maar gelukkig wel behoorlijk wat. Ik ga het eerst eens proberen in cycletrend in Nuenen. Sowieso ff een meeting daar laten doen.

Maar ik wil toch enigszins beslagen ten ijs komen dus even wat vragen op dit forum. Alvast erg bedankt aan ieder die wat tijd en energie wil steken in mijn vragen.

1.) Ik ben 1,95 meter en inmiddels helaas 115 kilo. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Meting is tuurlijk belangrijk, maar moet ik vanwege mijn gewicht aan speciaal aantal spaken denken? Kan carbon nog of zit ik dan meteen aan staal? Andere zaken?
2.) Wat ik vroeger deed was 2 keer per week 25-45 km fietsen en soms een langere trip (mooie lente of zomerdagen 80 km). Dus zeker geen goede amateur. Door de inflatie etc heb ik helemaal geen besef van de prijzen waar ik op mijn niveau aan moet denken. Als ik zeg tussen de 2500-3500 euro, zit ik dan goed?
3.) Ik zal zo even alle FAQs etc lezen op dit forum, maar zijn er andere zaken waarin jullie mij kunnen adviseren? Welk merk? Welke vragen moet ik de verkoper stellen?

BVD

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 23 jun 2023 17:56

Cycletrend Nuenen heeft Cube in die prijsklasse, verder ook nog Specialized en Cervelo maar dan moet je je budget behoorlijk oprekken.
Ook kunnen ze je daar goed op de fiets zetten dmv fietsmetingssysteem.
Carbon kan zeer zeker en is sterker dan staal en alu, let idd wel op de wielen en vraag of ze daar iets mee kunnen mbt sterkere wielen die voor 115kg geschikt zijn.

Racebeginner
Forum-lid

Racebeginner 23 jun 2023 18:18

Bedankt voor je reactie Scott.

Bij Nuenen hebben ze 2 soorten all in metingen:

Bikefit Standaard (€200) duurt +/- 2 uur en bestaat uit een intakegesprek, lichamelijke analyse, bikefit met 3D-bewegings-analyse en nabespreking.

Bikefit Plus (€300) duurt +/- 3 uur en bestaat uit een intakegesprek, uitgebreid lichamelijk onderzoek door een gediplomeerd fysiotherapeut, bikefit met 3D-bewegings-analyse & zadeldruk-analyse en nabespreking.

Mij lijkt die tweede een beetje een overkill. Ik ben een hobbyistische amateur en heb ik dan echt een fysiotherapeut nodig?!?! Of zie ik dat verkeerd?

Ten tweede; je zegt dat ze specialized en cervelo hebben maar dat dat duurder is. Biedt dat wel enige meerwaarde aangezien ik nou niet echt de alpen in ga
dank je

Chefske
Forum-lid

Chefske 23 jun 2023 23:48

Ik zou persoonlijk voor die goedkopere meting gaan. Die duurdere versie lijkt me meer geschikt voor mensen die al langer fietsen, maar die hele specifieke klachten hebben.

Wat betreft de fietsmerken: Cube heeft een gunstigere prijs/kwaliteitverhouding dan de andere genoemde "premium" merken. Het is dus aannemelijk dat je bij een Cube uit dezelfde prijscategorie een betere deal hebt.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 jun 2023 08:25

Je bent een herintreder, ik zou voor de Cube gaan omdat die het meeste value for money geeft!
Vraag naar de endurance modellen van Cube, dan zit je iets rechterop en dat is zeker prettiger wanneer je weer begint met fietsen.
Maar dat zal een meting wel uitwijzen, ik zou voor de standaard meting gaan.
Succes.

Racebeginner
Forum-lid

Racebeginner 25 jun 2023 13:53

Bedankt voor het advies

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 jun 2023 15:32

scottpch schreef: 24 jun 2023 08:25 Je bent een herintreder, ik zou voor de Cube gaan omdat die het meeste value for money geeft!
Vraag naar de endurance modellen van Cube, dan zit je iets rechterop en dat is zeker prettiger wanneer je weer begint met fietsen.
Maar dat zal een meting wel uitwijzen, ik zou voor de standaard meting gaan.
Succes.
Niet mee eens,bij Cube kan je nergens uit kiezen.Heb je een meting gedaan en moet je de fiets nog gaan aanpassen eventueel.Sorry maar ik blijf Sensa noemen ivm de vele keuze mogelijkheden.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jun 2023 17:08

Met je 195 cm en lang niet gefietst je in al je enthousiasme niet gek laten maken zodat je niet naar huis gaat met een heel sportief ogende fiets die je niet past.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Racebeginner
Forum-lid

Racebeginner 25 jun 2023 18:04

Lcsmet schreef: 25 jun 2023 17:08 Met je 195 cm en lang niet gefietst je in al je enthousiasme niet gek laten maken zodat je niet naar huis gaat met een heel sportief ogende fiets die je niet past.
Oke dankje. Wat zou er wel passen bij mij dan volgens jou?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jun 2023 19:11

Er zijn veel fietsen die bij je zouden kunnen passen.
Je lengte heb je al gegeven maar wat is je binnenbeenlengte?
Heb je lange armen?
Nothing to defend

Racebeginner
Forum-lid

Racebeginner 25 jun 2023 19:14

Lcsmet schreef: 25 jun 2023 19:11 Er zijn veel fietsen die bij je zouden kunnen passen.
Heb je lange armen?
93 cm van zool van voet naar mijn lies. En 70 cm van puntje van vinger naar oksel

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jun 2023 19:51

Racebeginner schreef: 25 jun 2023 19:14
Lcsmet schreef: 25 jun 2023 19:11 Er zijn veel fietsen die bij je zouden kunnen passen.
Heb je lange armen?
93 cm van zool van voet naar mijn lies. En 70 cm van puntje van vinger naar oksel
Ik heb een Cube Agree in maat 61 en die zit mij perfect.
Ik heb een BBL van 94 cm en een lengte van 187 cm.
Mij ontgaat het nut van een dure meting een beetje, dit wordt imo erg overroepen.
Ik ben er zeker van dat er velen op dit forum een beginnende fietser ook heel goed op een fiets kunnen zetten.
Bij een goede fm kost een "meting", je goed op een fiets zetten, niets.
Nothing to defend

Plaats reactie