Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorstellen en wat vraagjes

KogaCyclist
Forum-lid

KogaCyclist 03 jul 2023 22:10

Hallo fanatiekelingen,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop hier wat te kunnen leren en mezelf te kunnen verbeteren...

Sinds vorige herfst ben ik trotse bezitter van een 2ehands racefiets. Toen gekocht om eens te kijken of ik er lol in zou hebben, ik ben namelijk niet zo'n sporter. Wonderbaarlijk genoeg heb ik er erg veel lol in en doe ik iedere week wel 1 of 2 rondjes, meestal tussen de 40 en 60km.
Nu ben ik eens wat gaan lezen over verschillende soorten trainingen en efficientie qua vetverbranding, zwembandje mag nog wel wat kleiner namelijk.
Het meeste lol haal ik eigenlijk uit simpelweg zo hard mogelijk en mezelf echt kapot te fietsen. Maar dit schijnt dan weer niet handig te zijn. Ik lees namelijk dat het gunstiger is om in een lagere hartslagzone te rijden (ook al wordt dat hier en daar ook weer tegen gesproken). Mijn vraag is dan ook naar jullie ervaringen op dit gebied? En waarschijnlijk komen er nog wel wat meer vragen ;)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 03 jul 2023 22:59

Wat is je doel?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

marksi
Forum-lid

marksi 04 jul 2023 09:47

Als je aan de 1 a 2 rondjes per week komt, dan is het in mijn ogen helemaal niet zo erg om dat op een lekker tempo te doen. Je helemaal van begin tot eind kapot fietsen is dan weer misschien een beetje teveel van het goede als je 1,5 tot 2 uur op de fiets zit. Maar als je dat lekker vindt en dat de beste manier is om te genieten van het fietsen, waarom niet? Wel moet je goed aanvoelen dat je niet over je limiet gaat.

Als je echt progressie wilt maken en misschien ook langere afstanden wil aankunnen op een leuk tempo. Of bijvoorbeeld jezelf een doel stelt om zo goed mogelijk een evenement/toertocht te rijden ofzo. Dan is mijn advies duidelijk: meer fietsen. 1a2x per week is te weinig om echt progressie te blijven boeken. Ook kan je dan kijken naar een hartslagmeter of nog beter vermogensmeter om het echt gericht aan te pakken.

Wil je nou met die 1 a 2x per week wat meer aansluiten bij wat wordt geadviseerd. Dan zou je wat meer kunnen afwisselen qua tempo in je rit. Je kan bijvoorbeeld eerst 15 minuten rustig beginnen maar wel met wat spanning op de benen, dan wat blokjes/intervals doen waar je het tempo aanzienlijk verhoogt maar niet tot de max (bijvoorbeeld 3x 15 minuten met 5 minuten rustig peddelen tussendoor) en dan nog 15 minuten uitfietsen in een tempo dat je makkelijk afgaat maar wel met wat spanning op de benen.

KogaCyclist
Forum-lid

KogaCyclist 04 jul 2023 10:11

nijkie schreef: 03 jul 2023 22:59 Wat is je doel?
Initieel was mijn doel een betere conditie te krijgen. Dit lukt op zich goed. Toen ik de fiets net kocht en mijn eerste rondje ging doen kwam ik volledig gesloopt thuis na 20km met 26km/h gemiddeld. Inmiddels rij ik +/-50km met 28 - 30km/h gemiddeld en ben ik er minder slecht aan toe. Echter wil ik dit wel blijven verbeteren. Daarnaast wil ik nog wel wat vet verbranden.
marksi schreef: 04 jul 2023 09:47 Wil je nou met die 1 a 2x per week wat meer aansluiten bij wat wordt geadviseerd. Dan zou je wat meer kunnen afwisselen qua tempo in je rit. Je kan bijvoorbeeld eerst 15 minuten rustig beginnen maar wel met wat spanning op de benen, dan wat blokjes/intervals doen waar je het tempo aanzienlijk verhoogt maar niet tot de max (bijvoorbeeld 3x 15 minuten met 5 minuten rustig peddelen tussendoor) en dan nog 15 minuten uitfietsen in een tempo dat je makkelijk afgaat maar wel met wat spanning op de benen.
Ik zou graag nog meer fietsen maar dat kost me simpelweg teveel tijd, dus dat zit er niet in vrees ik. Wat jij nu aanhaalt is een intervaltraining? Hierover heb ik ook eea gelezen. Een hartslagmeter heb ik op mijn horloge, ik rij doorgaans op een vrij hoge hartslag. Mijn laatste rondje was 52,3km met 29,6 gemiddeld en een gemiddelde hartslag van 169bpm, is dit dan te hoog?
Daarnaast denk ik er nog over om een Tacx aan te schaffen, dan is het wat eenvoudiger om ook even op de fiets te stappen en tegelijk thuis te zijn voor de kinderen als mijn vrouw niet thuis is.

Chefske
Forum-lid

Chefske 04 jul 2023 11:33

Een gemiddelde hartslag van 169 lijkt me een zware inspanning, maar die hartslagmeters op sporthorloges zijn niet heel nauwkeurig.

Beter is misschien om per week 1x een lange (>3 uur) rustige rit te maken en 1-2x intervaltraining/krachttraining
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350

marksi
Forum-lid

marksi 04 jul 2023 12:37

KogaCyclist schreef: 04 jul 2023 10:11

Ik zou graag nog meer fietsen maar dat kost me simpelweg teveel tijd, dus dat zit er niet in vrees ik. Wat jij nu aanhaalt is een intervaltraining? Hierover heb ik ook eea gelezen. Een hartslagmeter heb ik op mijn horloge, ik rij doorgaans op een vrij hoge hartslag. Mijn laatste rondje was 52,3km met 29,6 gemiddeld en een gemiddelde hartslag van 169bpm, is dit dan te hoog?
Daarnaast denk ik er nog over om een Tacx aan te schaffen, dan is het wat eenvoudiger om ook even op de fiets te stappen en tegelijk thuis te zijn voor de kinderen als mijn vrouw niet thuis is.
Het is moeilijk om iets te zeggen aan de hand van je hartslag want dat verschilt erg per persoon. Maar 169bpm gemiddeld is wel erg hoog. Ter vergelijking mijn ritjes zijn gemiddeld tussen de 130 - 150bpm afhankelijk van de intensiteit. Dat met een vrij normale max van 195bpm en omslagpunt van 175. Dat verschil komt omdat ik of rustig rijd of interval en dan dus rustig afwissel met hard. Rondjes volle bak doe ik slechts enkele keren per jaar voor de leuk.

Eens met de tip van Chefske. Als je met 2x per week progressie wilt blijven boeken zou ik een rit kijken of je die iets langer kan doen op een rustig tempo (fijn als je boven de 3 uur kan komen en helemaal fijn als je dit kan oprekken naar 4 uur) en dan een rit met intervallen. Intervallen kan je doen in allerlei vormen en maten. Maar om het simpel te houden zal ik het houden op tempo-intervallen (ik gok dat dit het tempo is wat je nu de hele rit doet) van rond de 15 minuten met 5 minuten rust (3 in de hele sessie) of VO2max intervallen 3 minuten je helemaal leeg rijden met 5 minuten hersteltijd rustig peddelen (6 in de hele sessie). Maar zoals eerder geschreven. Niets moet, uiteindelijk is het belangrijkste dat je plezier erin hebt. Aangezien je nog niet zo lang fietst zal je op jouw manier ook voortgang blijven boeken en 20 jaar geleden deden veel van de profs het ook zoals jij doet. Dus verlies je niet in wat zou moeten, maar houdt het vooral leuk.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 04 jul 2023 13:34

Als je beter wilt worden dan is afwisseling een toverwoord. De ene keer kort en hard. De andere keer langer en langzamer.
De rest komt vanzelf.
hun fietsen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 04 jul 2023 14:13

Hierboven staat eigenlijk al wat je nodig hebt.
De vraag is of je gezien je beperkte tijd een schema wil volgen of dat je gewoon lekker wil fietsen wat in jouw geval zo hard mogelijk is. Dat antwoord kan alleen jij geven.

Als je nog ergens een uurtje gevonden krijgt dan raad ik je aan tijdens dat uur een interval training te doen en je langere ritje te doen op een tempo waarbij je als je thuis komt denkt dat je nog minstens 25km extra had kunnen doen. En dan bij voorkeur 3 uur in plaats van 2 uur.

Wat ik soms doe is als we naar familie gaan dat ik de fiets pak en mijn vrouw de auto. Dan fiets je en het leuke is dat je ook nog eens op andere plaatsen komt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 04 jul 2023 14:38

Dus maximaal rond de 2 uurtjes fietsen en je snelheid omhoog dat is de bedoeling?
Bijvoorbeeld 1.5 uur rustig tempo en 0.5 uur korte krachtige blokjes.

Leesvoer:https://wielerfit.nl/zo-haal-je-maximaa ... trainingen.
https://www.bicycling.com/nl/training/g ... en-deel-1/
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

KogaCyclist
Forum-lid

KogaCyclist 04 jul 2023 14:57

Bedankt voor de reacties allen!

Even ter verduidelijking. Het is niet zo dat ik de tijd er niet voor heb om mijn ritjes langer te maken dan die 2 uur. Als ik de mogelijkheid heb om te fietsen dan moet 3 uur ook wel lukken. Het probleem zit hem bij mij in vaker dan 1 á 2 keer per week. Meestal lukt het me in het weekend wel en dan probeer ik doordeweeks ook een avondje te gaan fietsen, echter is dat altijd al een lastige laat staan als dat er 2 moeten worden. Om die reden kijk ik nu met een schuin oog naar een Tacx maar ik vind die dingen nog best wel prijzig.

BertL schreef: 04 jul 2023 13:34 Als je beter wilt worden dan is afwisseling een toverwoord. De ene keer kort en hard. De andere keer langer en langzamer.
De rest komt vanzelf.
Dat heb ik ook gelezen, maar heeft dat ook zin als je maar 1 of 2 keer per week gaat?

bakboord1 schreef: 04 jul 2023 14:13 De vraag is of je gezien je beperkte tijd een schema wil volgen of dat je gewoon lekker wil fietsen wat in jouw geval zo hard mogelijk is. Dat antwoord kan alleen jij geven.
Ik denk niet dat ik de persoon ernaar ben om netjes een schema af te werken. Ik vind het al lastig om mezelf onder een bepaalde hartslag te houden :mrgreen:

nijkie schreef: 04 jul 2023 14:38 Dus maximaal rond de 2 uurtjes fietsen en je snelheid omhoog dat is de bedoeling?
Bijvoorbeeld 1.5 uur rustig tempo en 0.5 uur korte krachtige blokjes.
De bedoeling is om te blijven verbeteren dus snelheid omhoog alsmede uithoudingsvermogen te blijven verbeteren. En dat op een zo efficiënt mogelijke manier. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik mijn spieren aan het verbranden ben in plaats van vet.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 05 jul 2023 21:51

Als je je zwembandje kwijt wil moet je vooral op je voeding letten. Sport je fit, eet je slank. Ik raad je aan eens kcal te gaan tellen. Jezelf niet gaan uithongeren maar een tekort creëeren van pak em beet 500 kcal / dag. Dat scheelt een 1/2 kg per week (grofweg).

Wat het fietsen zelf betreft: afwisselen is al genoemd, maar als je maar max. 2 keer per week kunt zou ik er een lange duurrit in plakken. Je geeft al aan dat langer dan 3 uur mogelijk is tenslotte.
older Budweiser

KogaCyclist
Forum-lid

KogaCyclist 07 jul 2023 08:21

Kilowatt schreef: 05 jul 2023 21:51 Als je je zwembandje kwijt wil moet je vooral op je voeding letten. Sport je fit, eet je slank. Ik raad je aan eens kcal te gaan tellen. Jezelf niet gaan uithongeren maar een tekort creëeren van pak em beet 500 kcal / dag. Dat scheelt een 1/2 kg per week (grofweg).
Dat is wel bekend. Ik ben de laatste maanden al zo'n 4 kilo afgevallen. Ik ben niet van het crash diëten dus ik doe weinig bijzonders behalve even wat meer opletten. Overigens vind ik mezelf met 86kilo en 1.87m ook niet veel te zwaar hoor, maar zoals bij wel meer mannen is de buik wel het zwakke punt. :mrgreen:

Zoals al gezegd wil ik voorkomen dat ik met fietsen verkeerd bezig ben en spieren ga oproken ipv vet. Dat is het voornaamste.

Vwb het fietsen ga ik proberen 1x per week een aerobe training te doen en 1x lekker knallen.
Die eerste heb ik van de week savonds gedaan en vind ik best wel lastig omdat je je eigen dan echt in moet houden. Maargoed dat zal wel wennen zijn.

Plaats reactie