Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stack & reach & bovenbuislengte: de nerveuze Ultimate

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40969
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2023 12:15

Ik zit beetje rond te snuffelen in de verschillende geometrieen. Ietsie pietsie minder nerveus dan mijn Ultimate zou fijn zijn. Geen must have, maar mocht ik ergens tegen iets leuks aanlopen verbouw ik misschien de boel wel een keer.
Echter, ik snap de geo tabellen niet 100%.
Zie bijgevoegd voorbeeld.
Reach van de Factor is 1mm korter, de bovenbuis 10mm langer. Wat zegt mij dat?
Dan zit je toch alsnog gestrekter of maak ik een denkfout?
Bijlagen
image001.png
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 02 aug 2023 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is bore

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 579
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 11 jul 2023 12:19

Dat de bovenbuis schuiner (dus langer) is?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9264
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jul 2023 13:21

Gerwin89 schreef: 11 jul 2023 12:19 Dat de bovenbuis schuiner (dus langer) is?
Effectief is de horizontale lengte.Actual is wat jij bedoelt.
Zitbuishoek is ook van toepassing op effectieve toptube lengte en die verschilt ook 73 vs 73.9
Zo snel te zien zit je bij gelijkwaardige set back etc 0.9 cm verder achter je bracket.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40969
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2023 14:15

nijkie schreef: 11 jul 2023 13:21
Zo snel te zien zit je bij gelijkwaardige set back etc 0.9 cm verder achter je bracket.
Dus een zadelpen zonder setback pakken en je zit weer "normaal". Of is dat te simpel?
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9264
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jul 2023 15:06

daniel1975 schreef: 11 jul 2023 14:15
nijkie schreef: 11 jul 2023 13:21
Zo snel te zien zit je bij gelijkwaardige set back etc 0.9 cm verder achter je bracket.
Dus een zadelpen zonder setback pakken en je zit weer "normaal". Of is dat te simpel?
Of stuurpen 1cm korter zo heb ik het gedaan op de Cannondale.
De zithuis is ook langer van de Factor.
Beetje schuiven met Zadel ,diverse mogelijkheden om <1cm> te overbruggen.
Maar achteraf klein beetje spijt aankoop van je Canyon?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5600
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 jul 2023 15:30

Het verschil hierboven wordt veroorzaakt door de zitbuishoek. In principe ondervang je dat met de afstelling van t zadel, eventueel heb je dan een zero setback post nodig. Dat ligt eraan hoe je nu zit met je zadelpen, net zo vaak is er prima genoeg ruimte om het zadel 1 cm naar voor te schuiven op de rails.

Dit los je niet op door de stuurpenlengte korter te maken, dan breng je t stuur wel dichterbij, maar je positie tov van de trapas moet eerst kloppen.

Stel je dus het zadel horizontaal tov de trapas hetzelfde af. Dan zit je op beide fietsen gelijk. Zet je t zadel domweg in t midden van de klem dan zit je dus verder naar achter op de factor.

Zoek je een fiets die minder nerveus is dan moet je kijken naar de Trail(Naloop dacht ik), een combinatie van stuurhoek vorksprong en vorklengte. Hogere trail is een wat trager sturende fiets. Meeste racefietsen zitten tussen de 50 en 60mm. Staat echter lang niet altijd in de geometrie tabellen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14093
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jul 2023 15:54

Precies dat is het verhaal.
Ik weet haast zeker dat de factor nerveuzer is.

De naloopt doet meer dan ik dacht. Ik had op de mtb een vork met 44mm en daarna een met 55mm gemonteerd.
Met 55mm was het echt extreem nerveus, bijna niet hard op de grens te rijden. Met 44mm was ie gewoon prima.

Nu zijn de geo verschillen op de mtb extreem als je dat met een racer verglijkt.
Bij race doet de wielbasis veel. Ik heb een keer op een foil xl gereden, heb zelf een l.
Beide gelijk afgesteld. De xl was echt een stuk luier, rustiger. Je moet er even aan wennen.
Nu ik wat ouder ben ga ik de volgende keer voor een maat groter.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5600
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 jul 2023 16:14

Dat is dan weer de vork offset. Het verhaal hier is dat een grotere vorksprong een kortere trail oplevert.

Kortweg is de trail de afstand tussen t contactoppervlak van de band op de weg en de denkbeeldige doorgetrokken lijn van de stuurbuishoek naar t asfalt. Dit punt licht altijd voor t contactoppervlak. Breng je dus de wielas naar voren met meer vorkoffset(sprong) krijg je een kortere afstand en dus een nerveuzer sturende fiets. Bij mtb is t dus inderdaad heel belangrijk de juiste vork te kopen.

Langere wielbasis doet wel iets. Maar zegt niet alles omdat die afstand zich zowel voor t bracket als achter t bracket kan bevinden. En dat beinvloed dan weer de gewichtsverdeling over de twee wielen. Lange chainstays/achtervorken zijn erg negatief voor t gevoel bij accelleratie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 11 jul 2023 17:39

Ik ben niet zo'n fan van het gebruik van stack en reach eerlijk gezegd. klassieke/reële top tube en bijbehorende zitbuislengte, balhoofdbuis lengte en hoeken van zitbuis en voorvork/balhoofdbuis zijn voor mij het belangrijkste om te zien of een frame passend is. De meeste fabrikanten geven die gelukkig wel op. Ik weet de maten voor mijn fietsen van hart trapas tot bovenkant zadel en van punt zadel tot aan bovenkant shifters (fijn als je altijd hetzelfde zadel gebruikt :mrgreen: ).

Een fiets met een luie zadelbuis en dus een grotere zadel terugloop, vind ik erg onprettig fietsen. Ik heb heel lang zero-setback pennen gereden om een beetje meer in tijdrithouding te komen. Inmiddels op beide moderne fietsen een 1,5 cm setback pen. Wel wennen, maar ik rij ook niet meer zo hard als 10, 15 jaar geleden.

Maar jouw denkwijze klopt Daniel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40969
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2023 18:47

nijkie schreef: 11 jul 2023 15:06 Maar achteraf klein beetje spijt aankoop van je Canyon?
Nee dat zeker ook weer niet. Heerlijke fiets, houding is helemaal prima maar is net tikje aan de nerveuze kant.

Deze Factor was overigens een voorbeeld, dit frame is niet op mijn shortlist.
BMC Roadmachine One vind ik prachtig, maar loeiduur en niet als losse frameset.
Soms zijn er Scott Addict framesets los te koop, ook leuk, etc.
De huidige hype van heel lang en diep is aan mij niet besteed (zoals een Tarmac oid).

Ellende met 1.78m is dat je bij vrijwel alle merken tussen de M(54) en L(56) valt.
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6546
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jul 2023 20:01

Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1550
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 12 jul 2023 08:21

daniel1975 schreef: 11 jul 2023 18:47
nijkie schreef: 11 jul 2023 15:06 Maar achteraf klein beetje spijt aankoop van je Canyon?
Nee dat zeker ook weer niet. Heerlijke fiets, houding is helemaal prima maar is net tikje aan de nerveuze kant.

Deze Factor was overigens een voorbeeld, dit frame is niet op mijn shortlist.
BMC Roadmachine One vind ik prachtig, maar loeiduur en niet als losse frameset.
Soms zijn er Scott Addict framesets los te koop, ook leuk, etc.
De huidige hype van heel lang en diep is aan mij niet besteed (zoals een Tarmac oid).

Ellende met 1.78m is dat je bij vrijwel alle merken tussen de M(54) en L(56) valt.
Kijk ook even naar Balhoofdhoek. De reach kan korter worden door een steile balhoofdhoek. Een steilere balhoofdhoek is dus iets nerveuzer) Iets minder nerveus kan dus met een mindere hoek van bijv. 73,1. Daarbij is ook de Rake (afstand van de vooras tov de denkbeeldige rechte lijn door je voorvork) weer van belang. Meer Rake maakt de fiets weer minder nerveus.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie