Opbouw Van Tuyl cyclocrosser
Geplaatst: 19 jul 2023 13:21
Hierbij mijn ervaringen met het opbouwen van een cyclocrosser.
Ik kon niet echt een geschikt topic vinden, maar wilde wel graag mijn ervaringen delen. Vandaar een nieuw topic. Daarnaast is een cyclocrosser meer racefiets dan MTB, dus maar hier onder de racefietsen...
Al een poosje liep ik met de gedachten dat ik wel een offroad fiets zou willen hebben. Gravelen is tegenwoordig erg in. Daarnaast is het leuk voor de afwisseling. Ook kom ik regelmatig op Ameland, waar je prachtig offroad kunt rijden. De aanschaf van een MTB speelde door mijn hoofd, tot dat ik tegen een cyclocross frame aanliep die ik voor een erg zacht prijsje kon kopen. Met mijn ervaring van de opbouw van een racefiets, begon het weer te kriebelen om een fiets zelf op te bouwen. Het frame is van Nederlandse makelaardij en betreft een aluminium Van Tuyl VT340. Alles mooi eenvoudig met kabels buitenom (over de bovenbuis) en BBA bottom bracket. Onderstaand wat foto's van de opbouw en het resultaat.
Het frame is aluminium en is in mat zwart geanodiseerd. De voorvork is van carbon, met een aluminium vorkbuis. De voorvork moest ik zelf nog mat zwart spuiten:
De fiets is opgebouwd met deels Shimano Tiagra (shifters en derailleur) en Deore (crankstel). Het 32T kettingblad heb ik vervangen voor een 38T. De remmen zijn Shimano BR-CT91 cantilevers:
De wielen zijn een setje Fulcrum Racing Quattro CX die ik nog had:
Ik heb het frame eind november vorig jaar gekocht en gedurende de wintermaanden opgebouwd. In maart was de fiets helemaal af. Inmiddels al verschillende offroad en gravelritjes gemaakt - met voor de oplettende kijker - inmiddels een ander stuur van Pro. Ik moet zeggen dat de fiets me prima bevalt. Vanwege het aluminium frame en omdat het een crosser is (geen vering) is het offroad soms wat spartaans rijden. Maar ik maak hoofdzakelijk kortere ritjes (tussen de 25 en 70 km) en daarvoor is het prima te doen. Heerlijke afwisseling met de racefiets op de weg. Onderstaand nog twee foto's van onderweg:
Ik kon niet echt een geschikt topic vinden, maar wilde wel graag mijn ervaringen delen. Vandaar een nieuw topic. Daarnaast is een cyclocrosser meer racefiets dan MTB, dus maar hier onder de racefietsen...
Al een poosje liep ik met de gedachten dat ik wel een offroad fiets zou willen hebben. Gravelen is tegenwoordig erg in. Daarnaast is het leuk voor de afwisseling. Ook kom ik regelmatig op Ameland, waar je prachtig offroad kunt rijden. De aanschaf van een MTB speelde door mijn hoofd, tot dat ik tegen een cyclocross frame aanliep die ik voor een erg zacht prijsje kon kopen. Met mijn ervaring van de opbouw van een racefiets, begon het weer te kriebelen om een fiets zelf op te bouwen. Het frame is van Nederlandse makelaardij en betreft een aluminium Van Tuyl VT340. Alles mooi eenvoudig met kabels buitenom (over de bovenbuis) en BBA bottom bracket. Onderstaand wat foto's van de opbouw en het resultaat.
Het frame is aluminium en is in mat zwart geanodiseerd. De voorvork is van carbon, met een aluminium vorkbuis. De voorvork moest ik zelf nog mat zwart spuiten:
De fiets is opgebouwd met deels Shimano Tiagra (shifters en derailleur) en Deore (crankstel). Het 32T kettingblad heb ik vervangen voor een 38T. De remmen zijn Shimano BR-CT91 cantilevers:
De wielen zijn een setje Fulcrum Racing Quattro CX die ik nog had:
Ik heb het frame eind november vorig jaar gekocht en gedurende de wintermaanden opgebouwd. In maart was de fiets helemaal af. Inmiddels al verschillende offroad en gravelritjes gemaakt - met voor de oplettende kijker - inmiddels een ander stuur van Pro. Ik moet zeggen dat de fiets me prima bevalt. Vanwege het aluminium frame en omdat het een crosser is (geen vering) is het offroad soms wat spartaans rijden. Maar ik maak hoofdzakelijk kortere ritjes (tussen de 25 en 70 km) en daarvoor is het prima te doen. Heerlijke afwisseling met de racefiets op de weg. Onderstaand nog twee foto's van onderweg: