Pagina 1 van 4
Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 13:05
door Klein_Verzet
THE TRANSCONTINENTAL RACE IS THE DEFINITIVE SELF-SUPPORTED BICYCLE RACE ACROSS EUROPE.
RACE START // 23RD JULY 2023
Dus geen volgwagens, geen op de gram afgewogen maaltijden, maar zelf naar de (supermarkt), ja zelfs zelf de route uitstippelen om op de "verplichte stroken" uit te komen. Een evenement dat het midden houdt tussen waanzin, avontuur en ... wedstrijd.
Ondertussen is de "koers" al 5 nachten onderweg en is dit de leider:
1st | Christoph Strasser
FMC TRACKER: QUECLINK
Seen: 6 m ago
Est Distance: 2405.17 KM
Daily AVG: 521.57 KM
Est Speed: 12.10 KM/H
AVG Speed: 21.73 KM/H
AVG Moving Speed: 25.70 KM/H
Moving Time: 3 d 21 h 36 m (85%)
Stopped Time: 0 d 17 h 4 m (15%)
22.05°C Few Clouds
Wind: 1.03 m/s
Sunset in 7 hr 28 min
Batt: 51%
Track: Show / Hide
Wel jammer dat Fiona Kolbinger (winnaar 2019) dit jaar niet meedoet.
Je kunt het volgen op:
https://www.transcontinental.cc
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 13:15
door thestudent
Ik vind t knap, maar zoiets zal ik dus nooit aankunnen. Niet alleen de afstanden of het zelfvoorzienend zijn niet. Maar vooral de minieme hoeveelheden stops en slaap waar die top tegen kan.
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 13:19
door DDX
De vraag is of ze er echt tegen kunnen.
Ik hou het op deels waanzin, iets te gevaarlijk.
Ik zie foto's langskomen dat ik denk hier wil je niet lopen als je moe bent. (ook niet als je goed uitgerust bent...)
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 13:26
door Klein_Verzet
Ja, gekkenwerk. Amper 4 uurtjes slaap/rust per 24 uur. Ik heb minstens het dubbele nodig, alleen al in de nacht. Op de een of andere manier zitten die deelnemers dus in een soort overlevingsdrift. Vakantie kan je het al helemaal niet noemen. Zoals je zegt, wel knap !
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 13:41
door thestudent
Maar die route was vast iets korter! dan die van de nr1 strasser
Op 32 of 34mm slicks
Slaap is zeker minder dan drie uur per nacht voor degenen die dit willen winnen ( als in als je al in slaap kan vallen, een groot deel kan ook op je rug wakker liggen zijn
). Want je moet in je stops ook nog proviand inslaan, iets repareren aan je fiets, wachten op de brug, de grenspassage of eventueel je route wat aanpassen door onvoorziene omstandigheden.
Ook als je binnen de tijdslimieten bij de checkpoints wil komen moet je volgens mij aardig doorpezen.
Volgens mij is dit de nr laatst die vorig jaar als GC finisher is geclassificeerd dus binnen de tijdspunten op de checkpoints en volgens alle regels. Ze classificeren nog wel meer, buiten tijd of als je wel hulp gehad hebt etc.
Marko Wagner 4606.70 KM GC in 15 D // 7 H // 15 M. Zou alsnog een gemiddelde van rond de 300km per dag zijn. Dus dat moet je wel minimaal volhouden, over niet altijd even eenvoudig terrein. En deze persoon deed er dus ruim vijf dagen langer over om de afstand af te leggen.
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 20:23
door BertL
In de zelfde categorie gekkenwerk.
https://northcape4000.com
Van Turijn naar de Noordkaap is het maar 4.000km.
De start was op 23 juli en je moet tussen 3 en 15 augustus op de Noordkaap zijn. Je mag je eigen route rijden, maar er zijn wel een paar 'gates' met tijdslimieten.
Lausanne, Parijs, Oslo, Lapland.
De meeste rijders zitten nu zo'n beetje in Duitsland. Op weg naar Denemarken.
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 20:48
door DJDennis
De TCR is dan ook eigenlijk een wedstrijd wie het minste slaap nodig heeft zoals Fiona het in een interview eens heeft gezegd.
Waanzin zo een race. Net als de ultra marathons e.d. De verhalen die je achteraf hoort van deelnemers zijn bizar. Wat een lichamelijke klachten/ongemakken/beschadigingen ze oplopen is ongelofelijk. Maar ik heb er toch een soort respect en ontzag voor.
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 21:13
door Se7en
Heeft een kennis van mij vorig jaar gedaan. Wel een prachtig avontuur.
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 21:40
door bwinkel
men wilt het steeds gekker hebben.
Mensen die zoiets als TCR organiseren moeten wat mij betreft gecorrigeerd worden. Deelnemers houden er fysieke en mentale klachten aan over. ( ongezond) . Ben wel benieuwt hoe deze ontwikkeling verloopt.
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 22:10
door patrickvb
We hebben in onze club ook iemand die deelneemt aan de ultra evenementen, Race across France en dergelijke.
Sommigen kicken hier op.
Zelf vind ik het eerder gevaarlijk gekkenwerk.
We hebben hier in België een ultraloper, Karel Sabbe, die in het lopen dergelijke zaken doet, gaat zelfs door tot hallucinaties optreden door de uitputting toe.
We weten allemaal dat topsport niet als goed voor je carrosserie kan gecatalogeerd worden, maar het ultra gedoe gaat nog vele stappen te ver.
Eigen mening uiteraard.
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 28 jul 2023 23:20
door DDX
Opzich zou ik prima aan zoiets mee kunnen doen, gewoon lekker iedere avond een hotel nemen.
Alleen vraag ik mij dan af waarom ik dan paar honderd euro aan de organisatie ga betalen.
Dan doe ik liever gewoon zelf leuk ritje zoals ik vorige week heb gedaan zonder maffe regels etc.
Het oostblok in is mij net ook iets teveel avontuur, vooral als je dan die verhalen hoort over wilde honden/beren.
(al zijn wilde zwijnen in nederland ook een dingetje, zie laatste race arround the netherlands)
Re: Transcontinental Race No 9. #TCRNO9
Geplaatst: 29 jul 2023 08:23
door thestudent
Het probleem is ook niet of je een geoefende fietser bent of niet. En het is ook niet per se een probleem om op een dag eens je grens te verleggen door zeer ver te fietsen. Volgens mij is DDX wel een van de sterkste fietsers op de lange afstanden van dit forum. Je moet alleen ook weer kunnen kiezen om te stoppen, rust in te bouwen voor een dag dat je je eigenlijk niet zo goed meer voelt. En die balans is totaal zoek.
De organisaties hiervan onttrekken zich echter altijd aan elke verantwoordelijkheid. Als t mis gaat ergens met een deelnemer dan is de organisatie eigenlijk niet bij machte om te assisteren of hulp in te schakelen. Dus ben je overgeleverd aan hulp van lokale bewoners. En het is maar de vraag of de deelnemer in crisissituaties en uitputting zelf de juiste hulp nog weet in te schakelen. Die northCape4000 heeft nog een vaste route. Wat je enigszins in staat zou stellen stukken van de route met voertuigen tegengesteld af te leggen om zo snel enige deelnemers in nood te helpen. In de transcontinental kunnen je deelnemers kiezen uit duizenden mogelijke routes.
Eigenlijk zou je ook onafhankelijk teampje artsen moeten inschakelen om bij elk checkpoint te bepalen of de atleet door mag of niet. En dan liefst met meer checkpoints.
Dit gaat gewoon zo door totdat er ergens iemand van uitputting sterft onder een brug in macedonie...