Gravelfiets gevonden met Ekar
Ik ben wat uitgekeken op mijn Cube Cross Race 58cm uit om en nabij 2018 en ben me aan het oriënteren op een andere fiets.
De Cube gebruik ik naast mijn racefiets voor in de winter/regen/gravel (denk aan Veluwezoom). Dit jaar heb ik de Cube ook meegenomen op vakantie, in plaats van de racer. 32 mm wegbanden erop gelegd en een paar serieuze klimmen op geweest, en het viel me niet tegen hoe de fiets daalde. Hij is natuurlijk wel zwaar bergop.
Achteraf had de stack van de Cube iets lager gemogen maar op zich zit ik prima met een 11 cm stuurpen en 3mm spacer. Ook heeft de Cube 175 mm cranks, 172,5 heeft de voorkeur. De geo in maat 58:
https://geometrygeeks.bike/bike/cube-cross-race-2018/
Ter vergelijk, de geo van mijn racer maat 54s (met 11 cm stuurpen en ca. 1 cm conische spacer). Daarop zit ik net wat beter dan op de Cube:
https://www.7hundred.co.uk/images/Colna ... R-geom.png
Ideale reach is dus ca. 385 mm (uitgaande van 11 cm stuurpen) bij een stack van 580-595. Campagnolo Ekar heeft de voorkeur.
Doel van dit topic: tips verzamelen! Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Op het forum ben ik natuurlijk wel wat tips tegengekomen maar het zijn toch weer net allemaal wat andere eisen en use cases. En dit subforum is er niet voor niks . En misschien zijn er ook nog wel mensen die zeggen dat ik voor dit gebruik net zo goed een endurance racer kan kopen... ook die tips zijn welkom.
Eisen dus:
- 35-38mm banden mogelijk
- Geo ook geschikt voor weg (mag best wat relaxed zijn qua geo maar niet te zenuwachtig ivm stabiliteit bergaf)
- Uiteraard geschikte geo, geen spacertoren etc.
- Bij voorkeur te leveren met Ekar
- Alu, staal of carbon niet echt een voorkeur. Enig comfort is wel prettig offroad en bij slecht wegdek
- Zo'n liggende achtervork die lager op de zitbuis uitkomt dan de bovenbuis vind ik meestal heel lelijk... dus liever een wat meer klassiek sloping frame
Budget: is 3k realistisch? Goedkoper mag altijd.
Ik dacht zelf aan een Canyon Grizl 8 (alu). Qua stack zou een M uit kunnen, dan kom je wel met een 9 cm stuurpen (ik zie in de tabel ook stack+ staan, nog niet verdiept in wat dat is). Een langere reach en kortere stuurpen schijnt te horen voor gravel, maar hoe is dat bij gebruik op de weg? Vraag voor mij is ook nog hoe groot het verschil is met de CF SL 8.
Nog meer tips?
De Cube gebruik ik naast mijn racefiets voor in de winter/regen/gravel (denk aan Veluwezoom). Dit jaar heb ik de Cube ook meegenomen op vakantie, in plaats van de racer. 32 mm wegbanden erop gelegd en een paar serieuze klimmen op geweest, en het viel me niet tegen hoe de fiets daalde. Hij is natuurlijk wel zwaar bergop.
Achteraf had de stack van de Cube iets lager gemogen maar op zich zit ik prima met een 11 cm stuurpen en 3mm spacer. Ook heeft de Cube 175 mm cranks, 172,5 heeft de voorkeur. De geo in maat 58:
https://geometrygeeks.bike/bike/cube-cross-race-2018/
Ter vergelijk, de geo van mijn racer maat 54s (met 11 cm stuurpen en ca. 1 cm conische spacer). Daarop zit ik net wat beter dan op de Cube:
https://www.7hundred.co.uk/images/Colna ... R-geom.png
Ideale reach is dus ca. 385 mm (uitgaande van 11 cm stuurpen) bij een stack van 580-595. Campagnolo Ekar heeft de voorkeur.
Doel van dit topic: tips verzamelen! Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Op het forum ben ik natuurlijk wel wat tips tegengekomen maar het zijn toch weer net allemaal wat andere eisen en use cases. En dit subforum is er niet voor niks . En misschien zijn er ook nog wel mensen die zeggen dat ik voor dit gebruik net zo goed een endurance racer kan kopen... ook die tips zijn welkom.
Eisen dus:
- 35-38mm banden mogelijk
- Geo ook geschikt voor weg (mag best wat relaxed zijn qua geo maar niet te zenuwachtig ivm stabiliteit bergaf)
- Uiteraard geschikte geo, geen spacertoren etc.
- Bij voorkeur te leveren met Ekar
- Alu, staal of carbon niet echt een voorkeur. Enig comfort is wel prettig offroad en bij slecht wegdek
- Zo'n liggende achtervork die lager op de zitbuis uitkomt dan de bovenbuis vind ik meestal heel lelijk... dus liever een wat meer klassiek sloping frame
Budget: is 3k realistisch? Goedkoper mag altijd.
Ik dacht zelf aan een Canyon Grizl 8 (alu). Qua stack zou een M uit kunnen, dan kom je wel met een 9 cm stuurpen (ik zie in de tabel ook stack+ staan, nog niet verdiept in wat dat is). Een langere reach en kortere stuurpen schijnt te horen voor gravel, maar hoe is dat bij gebruik op de weg? Vraag voor mij is ook nog hoe groot het verschil is met de CF SL 8.
Nog meer tips?
Laatst gewijzigd door a_v op 15 feb 2024 22:27, 6 keer totaal gewijzigd.
Scherp, hersteld.
Ter verduidelijking: De Cube is eigenlijk net iets te hoog voor mijn gevoel, eigenlijk zou ik daar nog een stuurpen met negatieve hoek op moeten zetten. Maar dan kom ik weer net iets verder weg te zetten, dat werkt dan misschien weer averechts. Omdat ik me aan het oriënteren ben op iets anders ga ik daar nu even niet mee experimenteren. Lang verhaal kort: 0,5-1 cm minder stack dan de Cube zou perfect zijn voor een gravelaar.
Zelf (laten) opbouwen is in principe geen showstopper maar niet echt ideaal. Maar als je een tip voor een mooi (beetje bijzonder mag wel) frame hebt houd ik me aanbevolen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Een mason bokeh. Maar dat gaat met ekar wel wat boven budget. Misschien met alleen een frameset als je nog wat te hergebruiken onderdelen bij de hand hebt. Ik heb er een en die fiets kan eigenlijk alles. Van bikepacking, licht gravel, zwaar gravel, of winterfietsen met spatborden. Moet je wel naar een 10cm stuurpen, maar die fiets is super stabiel met de lange wielbasis dus maak je daar geen zorgen over.
Mooier kleurtje dan die van mij.
Mooier kleurtje dan die van mij.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Poeh, serieus mooie fietsen. Maar dat zal richting de 5000 euro gaan met de wisselkoers, BTW en inklaringskosten… wel iets meer dan iets boven budget (helaas).thestudent schreef: ↑07 aug 2023 15:54 Een mason bokeh. Maar dat gaat met ekar wel wat boven budget. Misschien met alleen een frameset als je nog wat te hergebruiken onderdelen bij de hand hebt. Ik heb er een en die fiets kan eigenlijk alles. Van bikepacking, licht gravel, zwaar gravel, of winterfietsen met spatborden. Moet je wel naar een 10cm stuurpen, maar die fiets is super stabiel met de lange wielbasis dus maak je daar geen zorgen over.
Mooier kleurtje dan die van mij.
Ook boven budget maar wel iets betaalbaarder: Open UP. Nagenoeg perfecte stack en reach in L. Wel een kortere wielbasis dan de Mason, geen idee hoeveel impact dat heeft.
https://www.opencycle.com/up/Specs
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Een open frameset is 3200 euro, en dan heb je nog niks, dus dat wordt zeker nog duurder dan Mason.
Inklaringskosten zijn er gek genoeg niet voor frames en hele fietsen omdat die frames sowieso al in Italië gemaakt worden. De standert aluminium frames worden volgens mij in dezelfde fabriek gemaakt, want sommige details lijken moeilijk veel op elkaar. De nieuwe kettensage is ook een erg gaaf ding ( ongeveer net zo duur ook als een Mason frame ) Op andere losse onderdelen die je bij hun bestelt dan weer wel. Even goed op de website lezen.
Website toont UK prijzen met VAT. Die 20% betaal je uiteraard niet. Je betaalt wel verzendkosten, handlingskosten van de invoerder en dus de 21% bij invoer. Als je het uitrekent kom ik niet aan 5000 hoor. Wel 4200 ish.
Een framesetje zelf opbouwen kan nog best voordelig uitpakken tov een hele fiets mits je een aantal dingen zoals wielen al hebt. Framesetje zal je zo rond de 1900 wel in huis hebben denk ik. Een stuk leuker ook.
Kijk je bijvoorbeeld bij canyon dan zou eventueel een GRIZL Aluminium met ekar kunnen. Je kan daar wel duidelijk zien waar de prijs 'gedrukt' is. Goedkoper wielsetje. Cockpit, zadelpen, stuurpen allemaal goedkoop eigen merk spul.
Geen idee, vanuit je startpost zoek je iets bijzonders. Dat kan waarschijnlijk wel, maar misschien moet je dan niet ook een fiets met Ekar willen.
Inklaringskosten zijn er gek genoeg niet voor frames en hele fietsen omdat die frames sowieso al in Italië gemaakt worden. De standert aluminium frames worden volgens mij in dezelfde fabriek gemaakt, want sommige details lijken moeilijk veel op elkaar. De nieuwe kettensage is ook een erg gaaf ding ( ongeveer net zo duur ook als een Mason frame ) Op andere losse onderdelen die je bij hun bestelt dan weer wel. Even goed op de website lezen.
Website toont UK prijzen met VAT. Die 20% betaal je uiteraard niet. Je betaalt wel verzendkosten, handlingskosten van de invoerder en dus de 21% bij invoer. Als je het uitrekent kom ik niet aan 5000 hoor. Wel 4200 ish.
Een framesetje zelf opbouwen kan nog best voordelig uitpakken tov een hele fiets mits je een aantal dingen zoals wielen al hebt. Framesetje zal je zo rond de 1900 wel in huis hebben denk ik. Een stuk leuker ook.
Kijk je bijvoorbeeld bij canyon dan zou eventueel een GRIZL Aluminium met ekar kunnen. Je kan daar wel duidelijk zien waar de prijs 'gedrukt' is. Goedkoper wielsetje. Cockpit, zadelpen, stuurpen allemaal goedkoop eigen merk spul.
Geen idee, vanuit je startpost zoek je iets bijzonders. Dat kan waarschijnlijk wel, maar misschien moet je dan niet ook een fiets met Ekar willen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hallo,
zelf (laten) opbouwen lijkt me in dit geval de beste optie om tot het gewenste resultaat te komen binnen het budget.
Met soortgelijke wensen ben ik op een Focus Paralane uitgekomen, op laten bouwen met Campagnolo Chorus. Ergens op dit forum zijn foto’s te vinden ter inspiratie.
Ik heb je ook een pb gestuurd mbt een EKAR groepset
zelf (laten) opbouwen lijkt me in dit geval de beste optie om tot het gewenste resultaat te komen binnen het budget.
Met soortgelijke wensen ben ik op een Focus Paralane uitgekomen, op laten bouwen met Campagnolo Chorus. Ergens op dit forum zijn foto’s te vinden ter inspiratie.
Ik heb je ook een pb gestuurd mbt een EKAR groepset
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik ga binnenkort een frame uit China laten overkomen en deze zelf opbouwen.
Dat is de manier om sub 3k een gravel bike samen te stellen met Ekar. (Overigens neig ik naar Sram AXS)
Dat is de manier om sub 3k een gravel bike samen te stellen met Ekar. (Overigens neig ik naar Sram AXS)
Een los Open Up-frame kost inderdaad 3200, een complete fiets met Ekar 3999. Maar ik word niet zo gelukkig van de kleuren, het blauw van de Bokeh vind ik mooier (iets donkerder en dieper). Kleurkeuze blijft wel wat beperkt, dat is jammer.thestudent schreef: ↑07 aug 2023 22:30 Een open frameset is 3200 euro, en dan heb je nog niks, dus dat wordt zeker nog duurder dan Mason.
Inklaringskosten zijn er gek genoeg niet voor frames en hele fietsen omdat die frames sowieso al in Italië gemaakt worden. De standert aluminium frames worden volgens mij in dezelfde fabriek gemaakt, want sommige details lijken moeilijk veel op elkaar. De nieuwe kettensage is ook een erg gaaf ding ( ongeveer net zo duur ook als een Mason frame ) Op andere losse onderdelen die je bij hun bestelt dan weer wel. Even goed op de website lezen.
Website toont UK prijzen met VAT. Die 20% betaal je uiteraard niet. Je betaalt wel verzendkosten, handlingskosten van de invoerder en dus de 21% bij invoer. Als je het uitrekent kom ik niet aan 5000 hoor. Wel 4200 ish.
Een framesetje zelf opbouwen kan nog best voordelig uitpakken tov een hele fiets mits je een aantal dingen zoals wielen al hebt. Framesetje zal je zo rond de 1900 wel in huis hebben denk ik. Een stuk leuker ook.
Kijk je bijvoorbeeld bij canyon dan zou eventueel een GRIZL Aluminium met ekar kunnen. Je kan daar wel duidelijk zien waar de prijs 'gedrukt' is. Goedkoper wielsetje. Cockpit, zadelpen, stuurpen allemaal goedkoop eigen merk spul.
Geen idee, vanuit je startpost zoek je iets bijzonders. Dat kan waarschijnlijk wel, maar misschien moet je dan niet ook een fiets met Ekar willen.
Goed om te weten dat je de BTW niet dubbel betaalt, logisch ook. Interessante optie. Ik kan wel een cassette vervangen en een derailleur afstellen, en met velgremmen heb ik voldoende ervaring. Met hydraulische remmen afstellen niet, en een groepset opbouwen heb ik nog nooit gedaan. Dus dat is nog een afweging, zelf of laten doen. Leren is natuurlijk wel leuk, maar tijd is een beperkende factor hier.
Vraag zou ook zijn of een 56 met ca. 2 cm spacers en 11 cm stuurpen of een 58 met 1 cm spacers en 10 cm stuurpen de beste fit is.
Ik heb geen haast dus oriënteer me rustig verder.
Die Kettensager die je noemde is echt een beauty in het rood... dat type frame spreekt me ook wel aan, mooi klassiek. Zijn er nog opties in die hoek qua uiterlijk- (buizen) met een hogere stack?
Laatst gewijzigd door a_v op 08 aug 2023 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
misschien niet moeders mooiste, maar zeker passend is de bianchi arcadex. heb m zelf ook, ben er heel content mee.
met Ekar in de aanbieding:
https://www.serviziocorsa.com/Bianchi-A ... -2023-GX-L
met Ekar in de aanbieding:
https://www.serviziocorsa.com/Bianchi-A ... -2023-GX-L
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Spijker op de kop geslagen!Ivo W schreef: ↑08 aug 2023 20:54 misschien niet moeders mooiste, maar zeker passend is de bianchi arcadex. heb m zelf ook, ben er heel content mee.
met Ekar in de aanbieding:
https://www.serviziocorsa.com/Bianchi-A ... -2023-GX-L
Misschien eens kijken bij Parapera, Falkenjagd of Rennstahl? Zij monteren standaard Campa groepen (naast Rohloff en Pinion). Als ik het goed heb, is het bovenliggende bedrijf nu ook eigenaar van Standert.
Je zou ook nog bij Planet X kunnen kijken. Zij hebben ook keuze in gravel met Ekar.
Je zou ook nog bij Planet X kunnen kijken. Zij hebben ook keuze in gravel met Ekar.