Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
Avanhulle
- Forum-lid
Avanhulle
08 aug 2023 20:42
M'n man en ik rijden nu iets meer dan 6 jaar met de racefiets. We rijden momenteel met een aluminium endurance fiets van trek (domane) met een 105 groepset en 28mm banden.
We doen ritten van 60 tot 100 km. Meestal plat maar op vakantie proberen we ook wel wat hellingen uit. Doel is om eens mont ventoux op te rijden.
Ons fietsenmaker (waar we wel tevreden over zijn) verkoopt Trek en Giant en na wat zoeken kom ik op volgende fiets uit :
https://www.giant-bicycles.com/be/defy- ... 2-di2-2023
Giant blijkt iets goedkoper en lichter te zijn dan Trek. Desondanks toch een bedrag van 4300 euro.
- We vragen ons nu af een upgrade naar een carbon frame veel verschil maken in comfort?
- Daarnaast zie je ook meer electronische shifters opkomen. Hier betaal je toch ook 1000 euro extra. Is het dat waard? Is het comfortabeler rijden?
- Wat zijn jullie ervaringen?
-
hayes
hayes
08 aug 2023 21:29
My two cents, al ben ik absoluut geen krak in specificaties, techniek,...
Zal je verschil merken tussen aluminium en carbon? Ja
Is dat een gigantisch verschil? Neen.
Vooral in het aanzetten voel je dat een carbon fiets in principe iets kwieker reageert, al hangt dat ook van je wielen af. Ik zou bv eerder een deftige carbon wielset durven kopen (desnoods tweedehands). Dat voel je misschien nog meer.
Elektronisch schakelen? Heel leuk. Ik heb het nu ook op m'n nieuwste fiets. Of het 1000 euro waard is? Neen. Wat mij betreft niet.
Ik heb het genomen omdat het een leasefiets is en ik dus maar een 500 euro zelf dien op te hoesten.
Giant en Trek ken ik niet zo goed. Bij Giant zal je iets meer waar voor je geld krijgen normaal.
Er zijn echter nog merken die ik eerder zou kiezen. Cube bijvoorbeeld, heel fijne fietsen voor een iets lager budget. Daar zou je naar de Agree Pro kunnen kijken, voor 3100 een goeie fiets met Sram Rival Etap. Dan heb je én carbon én elektronisch schakelen. En nog wat budget voor carbon wielsetje.
-
pino
- Forum-lid HC
pino
08 aug 2023 21:34
Hoe breder de banden, hoe minder de invloed van het framemateriaal te voelen is. De sweetspot qua prijs/kwaliteits verhouding voor een racefiets lijkt bij goed aluminimumumum met Shimano 105 te liggen. Electronisch schakelen is erg lekker, maar je fietst er niet harder door.
Niet zijken maar reiden !
-
1094
- Forum-lid
1094
08 aug 2023 22:54
Ben wel fan van electronisch schakelen. Je schakelt toch een stuk of 100 keer per rit dus dan is een klein verschil al snel groot
-
patrickvb
- Forum-lid
patrickvb
08 aug 2023 23:21
Carbon? Jazeker. Elektronisch schakelen? Volmondig eveneens jazeker. Je gaat er inderdaad niet sneller door fietsen, maar heel comfortabel.
Ik was vooraf ook sceptisch, maar al na tweetal ritjes was ik overtuigd.
De tip voor Cube kan ik enkel bevestigen.
Zowel mijn kopvrouw als ikzelf hebben sinds kort een Agree SLX, met Sram Force.
Prijs/kwaliteit ga je vrijwel niets beter vinden, het probleem bij Cube is dan weer om deze fiets te vinden.
-
rob74
- Forum-lid HC
-
Contact
rob74
09 aug 2023 06:29
Meer comfort? Ja
Gimmick? Ook ja
De vraag is, is dat je €4.000,00 waard? Ikzelf ben vrij snel geneigd om nee te zeggen. Liever vaker op vakantie dan duurdere fietsen. Maar die stelling geldt niet voor iedereen. Anderen kicken bling bling gimmicks in de schuur.
-
Mehekachtohapi
- Forum-lid
Mehekachtohapi
09 aug 2023 08:42
Comfort van carbon frames is in de meeste gevallen o een hoger peil door de betere demping. Maar eerlijk gezegd zou ik een goede Trek Domane blijven gebruiken en hooguit kijken naar een upgrade van wielen bijvoorbeeld. Tenzij het geld in jullie zak brandt uiteraard. De alu frames van Trek zijn echt heel goed gemaakt. Een instap carbon frame voegt wellicht niet heel veel toe, terwijl je een hoop geld betaalt.
Elektronisch schakelen is leuk, maar mechanisch schakelt als het goed is afgesteld gewoon prima.
-
Philippos
- Forum-lid
-
Contact
Philippos
09 aug 2023 09:26
Mijn ervaringen
Ik heb mijn eigen wielen met exact dezelfde banden en banden druk in een carbon Canyon Endurace gestoken en een aantal dagen mee rond gereden. Ook mijn eigen zadel heb ik erop gezet.
Op mijn vast rondje waren de klinkerwegen echt aanzienlijk comfortabeler op de Canyon dan op mijn alu fiets.
Nou heb je carbon en carbon. Een Canyon Aeroad zou veel minder trillingen wegdempen verwacht ik, daar voor die fiets stijfheid alles is.
Elektronisch schakelen: je gaat er geen km harder mee fietsen maar het is net als een automatische versnellingsbak in een auto: extra comfort omdat het allemaal makkelijker gaat.
Laatst gewijzigd door
Philippos op 09 aug 2023 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
leon1
- Forum-lid
leon1
09 aug 2023 09:50
Voor wat betreft electronisch schakelen kan ik zeggen dat het wel heerlijk is. Gisteren zat ik na twee weken weer eens op mijn racefiets met mechanische schakeling en dat is dan wel weer even wennen. Ik was ook altijd sceptisch want ja, mechanisch werkt ook prima. En dat is natuurlijk ook zo. Maar het gemak waarmee je elektronisch schakelt is wel lekker hoor. En dan heb ik ook nog de versnellingen in beeld op mijn fietscomputer (dus ik hoef nooit meer te kijken waar de ketting zich op de cassette bevindt). De voorderailleur beweegt mee met de gekozen versnelling achter (dus nooit meer aanlopen). Ideaal. Ik heb het hier dan over Shimano Di2 wel te verstaan.
Ride bikes, not tanks!
-
jakkel
- Forum-lid
jakkel
09 aug 2023 10:54
Met banden en wielen kan je verschil in comfort merkbaar voelen. Maar in bouw/geo vergelijkbare frames voel je geen merkbaar verschil tussen alu en carbon frames. Elektronisch schakelen is leuk omdat je met veel minder kracht kunt wisselen tussen de versnellingen, voor de rest levert het voor de doorsnee amateur geen enkel voordeel op.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
09 aug 2023 11:04
Een aluminium Domane is een stuk comfortabeler dan menig carbon frame.
Elektronisch schakelen vind ik meer een gimmick, maar voor iemand die zelf geen derailleur goed kan afstelling kan het zomaar een hele fijne gimmick zijn. Nu heb ik mijn MTB met Elektronische derailleur mee in de Marche en het is echt wel prettig maar een mechanische had mijn plezier er niet minder op gemaakt.
Als je "eens" de Ventoux wil beklimmen, zou ik eerst eens kijken wat het kost om dat op zeer korte termijn te realiseren, en dan kijken hoeveel budget je nog over hebt. Uiteindelijk is investeren in materiaal minder lonend dan in belevingen.
Campagnolo Ultra Dork
-
buddo
- Forum-lid
buddo
09 aug 2023 15:14
Het verschil tussen aluminium en carbon kan je misschien merken, maar een zekerheid is dat niet. Ligt o.a. aan je eigen referentie en welke carbon je op het oog hebt. Naar mijn idee bereik je meestal met andere banden en druk in de band een grotere comfort sprong.
Elektronisch schakelen? Als je mechanische groep goed is afgesteld (en je kunt dat zelf af en toe wat bijregelen) dan voldoet dat ruimschoots.
Ik heb een super lichte fiets met mechanische groep en een aero fiets met elektronische groep. Stap elke keer voor buiten fietsen op de mechanische (en veel goedkopere en oudere) fiets. De moderne fiets staat eigenlijk altijd op de Tacx.