Fillmore tubeless-ventiel
Zie net op site van Fillmore, dat er ook een uitvoering is van 90 mm ( niet goedkoop).Is waarschijnlijk dus niet te verlengen. Zijn er mensen met ervaringen Fillmore-ventielen ?
Laatst gewijzigd door paul1 op 20 aug 2023 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
De theorie achter de ventielen is interessant. Ik vind ze vervelend juist omdat ze kern niet verwijderbaar is. Hierdoor kan ik geen latex door het ventiel in de band spuiten.
Ik gebruik altijd spuiten die door het ventiel heen gaan de hole ruimte van de band in, hierdoor spuit ik de sealant direct in de band en niet eerst langs het ventiel.
Ik gebruik altijd spuiten die door het ventiel heen gaan de hole ruimte van de band in, hierdoor spuit ik de sealant direct in de band en niet eerst langs het ventiel.
Laatst gewijzigd door Philippos op 20 aug 2023 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Om je vraag te beantwoorden. Niet verlengbaar, wel verkrijgbaar en 50, 70 en 90mm.
Volgens hun site mag je er wel gewoon latex door spuiten. Ik zie alleen niet zo goed waarom deze ventielstam dan niet net zo goed enigszins verstopt raakt als je dat dan doet. Dit ventiel is vast beter voor mtb banden waar je de latex vast de band giet voor montage en dan heeft het ook nog als voordeel dat het beter werkt met Tyre inserts, iets wat wij in Nederland helemaal niet nodig hebben trouwens en ook daar heb je ventielkernen met zijwaartse openingen voor.
Ik heb ook een grotere maar.
- Wat gebeurt er als bij het bijpompen met een handpompje hiervan het kopje afbreekt.... dan kan je het ding weggooien. Dat kopje is het grote zwakke punt in dit ontwerp. Het is heel mooi en slim verbonden met het klepje onderin, maar zo sterk kan dat stalen stokje nu ook weer niet zijn. Het zal wat moeilijker zijn om hem af te breken dan de presta kopjes, maar die kopjes zijn ten minste vervangbaar. Dit ding is niet uit elkaar te halen...
Ik zie verder het probleem met standaard tubeless ventielen niet zo negatief als de marketing.
- De presta ventielkernen zijn verwijderbaar, uitwisselbaar en overal bij elke fietsenmaker of fietsmaat/voorbijganger onderweg te vinden. Heeft er iemand een binnenbandje bij dan heb je ook een ventielkern. Tooltje is plastic en weegt geen drol, ik heb er standaard een aan mijn sleutelbos en die heb ik toch altijd bij me. Afwijken van de standaard heeft nadelen. Het is mij ook wel duidelijk dat presta ventielen niet ideaal zijn, maar het is werkbaar omdat ze zo algemeen zijn in de fietswereld.
- Tubeless setup doe ik altijd zonder ventielkern en met booster dat is nog nooit een gedoe geweest. Waarom ik het op een handpomp zou willen proberen is me een raadsel, dan pomp je je een hernia. Booster kan je rustig volpompen tot 10 bar, erop zetten, psst vol. Altijd in een keer raak, latex toevoegen en dan pas de ventielkern er terug op, nooit een zootje.
- Hoe veel werk is het dus daadwerkelijk om af en toe eens je ventielkern los te schroeven voor je sealant bij te vullen. Iets wat je hooguit 1x per half jaar doet.
- Mocht je ventielschacht een keer verstopt raken dan prik je die echt zo weer open. Je kan zo ongeveer alles gebruiken, onderweg is er vast wel een mooi sterk zegge strootje/stokje/imbus 2 op je multitool voorhanden. Thuis gebruik ik een stukje oude schakelkabel waar ik even wat rafels aan heb gemaakt. En eigenlijk is dat maar heel af en toe eens echt nodig.
Ik gebruik gewoon tubeless ventielen van DRIE euro per paar van AliExpress trouwens... In mijn rommelbakje liggen nog wel 5 losse ventielkernen ( allemaal uit lekke binnenbandjes ). Ik weet het ik ben goedkope vrek soms.
Het is aan jou om te bepalen of dit je 40 euro waard is. T is niet mijn geld.
Doe er je voordeel mee , bestel je gelijk nog wat ventielkernen nog eens 3 euro en je zit gebakken voor jaren tubeless plezier
De mensen willen bescheten worden
Volgens hun site mag je er wel gewoon latex door spuiten. Ik zie alleen niet zo goed waarom deze ventielstam dan niet net zo goed enigszins verstopt raakt als je dat dan doet. Dit ventiel is vast beter voor mtb banden waar je de latex vast de band giet voor montage en dan heeft het ook nog als voordeel dat het beter werkt met Tyre inserts, iets wat wij in Nederland helemaal niet nodig hebben trouwens en ook daar heb je ventielkernen met zijwaartse openingen voor.
Ik heb ook een grotere maar.
- Wat gebeurt er als bij het bijpompen met een handpompje hiervan het kopje afbreekt.... dan kan je het ding weggooien. Dat kopje is het grote zwakke punt in dit ontwerp. Het is heel mooi en slim verbonden met het klepje onderin, maar zo sterk kan dat stalen stokje nu ook weer niet zijn. Het zal wat moeilijker zijn om hem af te breken dan de presta kopjes, maar die kopjes zijn ten minste vervangbaar. Dit ding is niet uit elkaar te halen...
Ik zie verder het probleem met standaard tubeless ventielen niet zo negatief als de marketing.
- De presta ventielkernen zijn verwijderbaar, uitwisselbaar en overal bij elke fietsenmaker of fietsmaat/voorbijganger onderweg te vinden. Heeft er iemand een binnenbandje bij dan heb je ook een ventielkern. Tooltje is plastic en weegt geen drol, ik heb er standaard een aan mijn sleutelbos en die heb ik toch altijd bij me. Afwijken van de standaard heeft nadelen. Het is mij ook wel duidelijk dat presta ventielen niet ideaal zijn, maar het is werkbaar omdat ze zo algemeen zijn in de fietswereld.
- Tubeless setup doe ik altijd zonder ventielkern en met booster dat is nog nooit een gedoe geweest. Waarom ik het op een handpomp zou willen proberen is me een raadsel, dan pomp je je een hernia. Booster kan je rustig volpompen tot 10 bar, erop zetten, psst vol. Altijd in een keer raak, latex toevoegen en dan pas de ventielkern er terug op, nooit een zootje.
- Hoe veel werk is het dus daadwerkelijk om af en toe eens je ventielkern los te schroeven voor je sealant bij te vullen. Iets wat je hooguit 1x per half jaar doet.
- Mocht je ventielschacht een keer verstopt raken dan prik je die echt zo weer open. Je kan zo ongeveer alles gebruiken, onderweg is er vast wel een mooi sterk zegge strootje/stokje/imbus 2 op je multitool voorhanden. Thuis gebruik ik een stukje oude schakelkabel waar ik even wat rafels aan heb gemaakt. En eigenlijk is dat maar heel af en toe eens echt nodig.
Ik gebruik gewoon tubeless ventielen van DRIE euro per paar van AliExpress trouwens... In mijn rommelbakje liggen nog wel 5 losse ventielkernen ( allemaal uit lekke binnenbandjes ). Ik weet het ik ben goedkope vrek soms.
Het is aan jou om te bepalen of dit je 40 euro waard is. T is niet mijn geld.
Doe er je voordeel mee , bestel je gelijk nog wat ventielkernen nog eens 3 euro en je zit gebakken voor jaren tubeless plezier
De mensen willen bescheten worden
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb de fillmores voor de mtb, voor en nadelen zijn beschreven door thestudent. Waarom ik ze toch heb gekocht onee gekregen, ventielkernen extra bestellen uit China is toch Co2 en materiaal . Er gaat meer lucht doorheen dan een prestaventiel, ik plop de banden er op zonder compressor (die heb ik dan ook niet gekocht).
Als er dan geen Schrader ventiel gebruikt wordt bij mtb/road is dit second best. Verder heb je nog een alternatief dat iets goedkoper is.
https://bikepacking.com/gear/76-project ... es-review/
Als er dan geen Schrader ventiel gebruikt wordt bij mtb/road is dit second best. Verder heb je nog een alternatief dat iets goedkoper is.
https://bikepacking.com/gear/76-project ... es-review/
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maar hoe vul jij de sealant bij. Als je het door de kern spuit komt er toch nog steeds sealant in de ventielstam. Die sealant kan dan toch nog steeds het klepje onderin gaan blokkeren? Trouwens de flow zonder ventielkern is normaal gesproken vaak dikke prima om t ook op t handpomp te kunnen. Ik beweer ook zeker niet dat de ventielen helemaal niet werken. Ik snap dat er zeker meer lucht doorheen kan.
C02 argument is gewoon onzin. Ik krijg het uit China redelijk direct tot mijn voordeur ( vertrekt samen met miljoenen andere pakketjes die ook verzonden worden ). Tegenwoordig als ik meerdere pakketjes bestel worden die verzameld bij binnenkomst en in een pakket bij mij bezorgd.
Of ik bestel dit ventiel van Reserve bij bike-components.de Dit ventiel is gemaakt in Taiwan. Dan gaat het naar Reserve wheels, naar de europese of duitse importeur, dan naar bike-componets. En dan nog via dhl richting mijn voordeur... Waar elke schakel ook nog zijn plasje marge pakt. Ook weer onderweg verpakking zal worden verspild. Waar bespaar ik dan die C02. Die bespaar ik alleen als ik dus geen nieuwe ventielen koop. Wat ik nu ook zelf niet hoef te doen.
Mits je dus tubeless ventielen bij je wielset hebt gekregen, gebruik die dingen dan ook gewoon. Een ventiel is een ventiel. Komt er eentje uit je oude wielset, maak ze schoon van oude sealant met je nagels en stop ze weer in andere wielen. Stop er een nieuwe ventielkern in desnoods en je kan door.
Fietsen lijkt soms een sport geworden waarbij vooral alleen de meest fancy onderdelen moeten worden aangeprezen door websites, bladen en andere online platforms. Waarbij nadelen van huidige onderdelen tot grote proporties worden opgeklopt, terwijl het eigenlijk een kleinigheid of toevallige irritatie betreft.
Trouwens er is NOG een punt waar deze dingen kapot kunnen gaan. De O-ringen die het klepje afsluiten. Kan je vast vervangen met standaard o-ringen. En dat zal ook een kleinigheidje zijn om te doen. O-ringen waar dan ook in producten, ooit zijn ze lek. Mijn koffieapparaat vreet O-ringen elk half jaar een nieuw setje... gekkenhuis.
Ik denk trouwens dat ik het ontwerp van de 76 Projects iets beter vindt. Daar zit ook gewoon een soort ventielkern in, die je kan verwijderen en eventueel vervangen zonder de band van de velg te halen.
C02 argument is gewoon onzin. Ik krijg het uit China redelijk direct tot mijn voordeur ( vertrekt samen met miljoenen andere pakketjes die ook verzonden worden ). Tegenwoordig als ik meerdere pakketjes bestel worden die verzameld bij binnenkomst en in een pakket bij mij bezorgd.
Of ik bestel dit ventiel van Reserve bij bike-components.de Dit ventiel is gemaakt in Taiwan. Dan gaat het naar Reserve wheels, naar de europese of duitse importeur, dan naar bike-componets. En dan nog via dhl richting mijn voordeur... Waar elke schakel ook nog zijn plasje marge pakt. Ook weer onderweg verpakking zal worden verspild. Waar bespaar ik dan die C02. Die bespaar ik alleen als ik dus geen nieuwe ventielen koop. Wat ik nu ook zelf niet hoef te doen.
Mits je dus tubeless ventielen bij je wielset hebt gekregen, gebruik die dingen dan ook gewoon. Een ventiel is een ventiel. Komt er eentje uit je oude wielset, maak ze schoon van oude sealant met je nagels en stop ze weer in andere wielen. Stop er een nieuwe ventielkern in desnoods en je kan door.
Fietsen lijkt soms een sport geworden waarbij vooral alleen de meest fancy onderdelen moeten worden aangeprezen door websites, bladen en andere online platforms. Waarbij nadelen van huidige onderdelen tot grote proporties worden opgeklopt, terwijl het eigenlijk een kleinigheid of toevallige irritatie betreft.
Trouwens er is NOG een punt waar deze dingen kapot kunnen gaan. De O-ringen die het klepje afsluiten. Kan je vast vervangen met standaard o-ringen. En dat zal ook een kleinigheidje zijn om te doen. O-ringen waar dan ook in producten, ooit zijn ze lek. Mijn koffieapparaat vreet O-ringen elk half jaar een nieuw setje... gekkenhuis.
Ik denk trouwens dat ik het ontwerp van de 76 Projects iets beter vindt. Daar zit ook gewoon een soort ventielkern in, die je kan verwijderen en eventueel vervangen zonder de band van de velg te halen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Band even loswippen en bijvullen werkt het snelst, daarna omdraaien en band er weer op. Het kan ook door het ventiel, of deze dan ook verstopt weet ik niet maar tot op heden niks eraan hoeven doen qua schoonmaken.
Achja er zijn zoveel oplossingen voor een niet bestaand of klein probleem, er zijn hele websites met lifehacks
Zelf vind ik het een mooi product met een veel te hoge prijs, mag van mij als standaard tubeless ventiel worden afgeleverd. Ik kan zelf genieten van producten die lang meegaan, waar als je goed oplet geen vervangingsonderdelen voor nodig hebt. Ieder zijn ding, leven en laten leven.
Achja er zijn zoveel oplossingen voor een niet bestaand of klein probleem, er zijn hele websites met lifehacks
Zelf vind ik het een mooi product met een veel te hoge prijs, mag van mij als standaard tubeless ventiel worden afgeleverd. Ik kan zelf genieten van producten die lang meegaan, waar als je goed oplet geen vervangingsonderdelen voor nodig hebt. Ieder zijn ding, leven en laten leven.
Volgens de website van reservewheels moet het wel kunnen.!Philippos schreef: ↑19 aug 2023 23:37 De theorie achter de ventielen is interessant. Ik vind ze vervelend juist omdat ze kern niet verwijderbaar is. Hierdoor kan ik geen latex door het ventiel in de band spuiten.
Ik gebruik altijd spuiten die door het ventiel heen gaan de hole ruimte van de band in, hierdoor spuit ik de sealant direct in de band en niet eerst langs het ventiel.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Lees nog eens wat ik schrijf.Orlok schreef: ↑21 aug 2023 16:40Volgens de website van reservewheels moet het wel kunnen.!Philippos schreef: ↑19 aug 2023 23:37 De theorie achter de ventielen is interessant. Ik vind ze vervelend juist omdat ze kern niet verwijderbaar is. Hierdoor kan ik geen latex door het ventiel in de band spuiten.
Ik gebruik altijd spuiten die door het ventiel heen gaan de hole ruimte van de band in, hierdoor spuit ik de sealant direct in de band en niet eerst langs het ventiel.
"Ik gebruik altijd spuiten die door het ventiel heen gaan de hole ruimte van de band in, hierdoor spuit ik de sealant direct in de band en niet eerst langs het ventiel."
Met de Fillmore kan dit niet. Allen een spuit OVER het ventiel heen. En dat vind ik, persoonlijk, ruk.
Met mijn spuit kan ik ook peilen hoeveel rotzooi er ongeveer nog in de band zit omdat ik helemaal tot de band kan doorsteken en het spul kan opzuigen.
Ook zuig ik eerst de latex er uit voordat ik een band er af haal. Scheelt veel rotzooi op de vloer.
Of je de latex nu met een slangetje door het ventiel of met een iets groter slangetje die precies over het ventiel past en dan de latex door het ventiel in de band spuit maakt volgens mij geen fuck uit. Het is simpel een ander principe, mits goed passend zal het (bij mij) geen rotzooi langs het ventiel geven.
Jouw toevoeging dat je daardoor met het slangetje kan peilen hoeveel rotzooi er in de band zit omdat je dan dat kan opzuigen en daardoor bij het wisselen van de band het veel rotzooi op de vloer scheelt slaat voor mij als een tang op een varken. Als je een zijde van de band van de velg haalt kan je volgens mij gewoon met een 50ml injectiespuit, al dan niet met een slangetje de verzamelde vloeistof opzuigen en kan je daarmee voorkomen dat er vloeistof op de vloer komt (tenzij je de band horizontaal vast houdt natuurlijk ). Verder geeft het meten van de hoeveelheid vloeistof met een slangetje door het ventiel geen nauwkeurige aanduiding van de hoeveelheid vloeistof alleen maar dat er vloeistof in zit en heeft voor mij dan ook helemaal geen waarde.
Jouw toevoeging dat je daardoor met het slangetje kan peilen hoeveel rotzooi er in de band zit omdat je dan dat kan opzuigen en daardoor bij het wisselen van de band het veel rotzooi op de vloer scheelt slaat voor mij als een tang op een varken. Als je een zijde van de band van de velg haalt kan je volgens mij gewoon met een 50ml injectiespuit, al dan niet met een slangetje de verzamelde vloeistof opzuigen en kan je daarmee voorkomen dat er vloeistof op de vloer komt (tenzij je de band horizontaal vast houdt natuurlijk ). Verder geeft het meten van de hoeveelheid vloeistof met een slangetje door het ventiel geen nauwkeurige aanduiding van de hoeveelheid vloeistof alleen maar dat er vloeistof in zit en heeft voor mij dan ook helemaal geen waarde.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless