Pagina 1 van 2
Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 08:29
door JayKay.1
Voor een toekomstige wielset ben ik aan het kijken naar de volgende naven: Erase road en DT Swiss 350.
Graag wil ik betrouwbare, makkelijk te servicen naven met lagers die overal verkrijgbaar zijn. Ik zag dat ze beiden een 36t ratchet hebben, dat ze beiden makkelijk uit elkaar te halen zijn. Verschillen die ik kon vinden: tita freehub met daarin verwerkt 36t ratchet bij de Erase naaf en alu freehub met losse ratchets bij de DT Swiss, daarnaast is de Erase set lichter.
Mijn vraag, kan de in de freehub verwerkte ratchet problemen geven zoals een afbrekend tandje? Dan moet je gelijk de freehub in zijn geheel vervangen, of heb ik dat verkeerd? Is dat überhaupt een reëel probleem?
Zijn er nog andere verschillen behoudens de aanschafprijs waar ik op koet letten bij bovengenoemde eisen?
Inzetgebied gemixt terrein (gravel en weg)
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 08:59
door Kluus
Ik heb een setje met de Erase road naven en een andere set met DT Swiss 370 Ratchet LN die ik naar 350 heb gereviseerd door de 36T ratchet te monteren. Ik vind de Erase naven, ook in verband met het gewicht, meer te vergelijken met de 240 Ratchet EXP waar bij de freehub ratchet van hetzelfde materiaal is als de body, titanium dus, de losse ratchet ring is van RVS wat volgens mij veel zachter is dus ik verwacht dat je 9/10 keer enkel die hoeft te vervangen. En de kans op slijtage met een 36T is al niet zo heel groot denk ik, dat zijn nog best grove tandjes.
De Erase is ook de wat specialere naaf en lokaal geproduceerd. Ik zou zelf zeker nog eens voor de Erase gaan in dit geval.
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 11:41
door wasbeer2006
Eens, de Erase zou ik ook met DT 240 vergelijken.
Ik zou in dit vergelijk ook voor de Erase gaan.
Ook MTB,ers die ik ken zijn er erg tevreden over, mooie robuuste naaf en voor de race ook nog gewoon mooi licht.
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 12:08
door Kluus
Ik heb ze ook op een setje MTB wielen trouwens en dat kan ik beamen. Daar heb ik ook de V1 in gehad (voor nog steeds) maar dat ging wel kapot bij mij (de mogelijkheid voor preload afstellen icm een 60T ratchet kwam te nauw). Uiteindelijk is mijn achternaaf onder garantie vervangen voor een V2 die deze afstelling niet meer hebben en sindsdien geen problemen meer gehad.
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 17:57
door Philippos
Klein puntje over makkelijk uit elkaar halen.
Dit betekent niet automatisch dat je ook makkelijk de lagers er uit kunt krijgen.
Bij DT heb je een speciale dop nodig om bij de lager rechtsachter te kunnen komen (van de naaf zelf, niet de body). En ik kan je vertellen, de ring die je eruit moet halen om die lager te kunnen vervangen, die zit echt vast als de tijd rijp is om dit klusje te doen.
Erase gebruikt in de road naven dezelfde lagers als DT in de 350. Je krijgt er ook levenslange garantie op de naven.
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 19:29
door wasbeer2006
Ik had het ratchet systeem bij Newmen ook, maar niet de ring die er bij een 240 uitmoet om het lager te vervangen.
Dat is inderdaad een drama. Of dat bij Erase zo is? weet ik niet op de exploid lijkt er wel iets te zitten
Was een keer bij mijn wielbouwer die vroeg of ik kon helpen, met z,n tweeen aan het wiel staan trekken.
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 20:57
door Philippos
Bij Erase zit niets voor de lagers wat onderhoud belemmert
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 21:07
door Philippos
wasbeer2006 schreef: ↑21 aug 2023 19:29
Was een keer bij mijn wielbouwer die vroeg of ik kon helpen, met z,n tweeen aan het wiel staan trekken.
Herkenbaar. 2 kapotte houten balken. 1 kapotte bankschroef en 1 kapotte tafel verder en veel vloeken nu dé manier uitgevogeld om dit varkentje binnen 5 minuten te wassen.
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 21:13
door wasbeer2006
Wij hebben het in de bankschroef gedaan en dan met twee het wiel draaien (met band erop)
Maar wat je zegt, als je pech hebt zit die zo vast..... echt een raar systeem
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 23:27
door Kluus
Over lageronderhoud gesproken, bij de v1 kon je zo de as verwijderen op het moment dat je de adjustment ring verwijderd had, maar bij de v2 en road zit de as tussen de lagers vast (net als bij DT Swiss overigens). Is het dan gewoon aan een kant (NDS) de as er met lager en al er uit tikken en dan bij montage weer de lager om de as heen in de seat tikken? Kan dat met gewone doppen of heb je hier speciale tooltjes voor nodig?
Ik heb hier voor Zipp ooit de 61903 tool voor gekocht, maar ik weet niet of die ook de juiste maat heeft voor de Erase naven. Een klein puntje van kritiek op Erase is dan ook wel dat ze wel eens de V2 manual online mogen zetten
.
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 23:35
door Philippos
Kluus schreef: ↑21 aug 2023 23:27
Over lageronderhoud gesproken, bij de v1 kon je zo de as verwijderen op het moment dat je de adjustment ring verwijderd had, maar bij de v2 en road zit de as tussen de lagers vast (net als bij DT Swiss overigens). Is het dan gewoon aan een kant (NDS) de as er met lager en al er uit tikken en dan bij montage weer de lager om de as heen in de seat tikken? Kan dat met gewone doppen of heb je hier speciale tooltjes voor nodig?
Ik heb hier voor Zipp ooit de 61903 tool voor gekocht, maar ik weet niet of die ook de juiste maat heeft voor de Erase naven. Een klein puntje van kritiek op Erase is dan ook wel dat ze wel eens de V2 manual online mogen zetten
.
Maten en exploded view (wel karig) staan op de site op de product pagina. Je moet de plusjes open klikken bij tech informations.
https://www.erasecomponents.com/roaddischubs
Lagers zijn 6902
Je tikt inderdaad de as met de NDS lager samen eruit. Twee passende 6902 doppen met over axle ontwerp zijn handig om alles secuur te kunnen doen.
Mooi de topic gekaapt zo
Re: Erase road vs DT Swiss 350
Geplaatst: 21 aug 2023 23:57
door Kluus
Ja sorry voor de topic hijackLs dat zo gezien wordt, maar ik vond het ook wel relevant omdat het toch ook over de onderhoudbaarheid van de naven ging en DT Swiss specificeert wat explicieter welke tools je (van hen uiteraard
) nodig hebt.
Maar inderdaad uiteindelijk voldoet iedere dop van de juiste maat die je over de as kan plaatsen. En als je dat eenmaal hebt is dit een non-issue. Nu maar weer on-topic dan.