Pagina 1 van 3
DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 09:17
door daniel1975
Vraagje;
ik heb nog een hele goede set mtb wielen liggen.
DT350 naven met Notubes 22 mm velgen. Ooit laten maken voor we wegritjes met de mtb toen we de fietskar nog hadden voor onze kleine.
Voornaaf is 15mm steekas (zat in een SID), achternaaf is voor een 142+ frame met 12mm steekas. Vooras is dan volgens mij 110x15 nu en moet naar 100x12.
Zijn die naven makkelijk om te zetten naar de standaard voor een racefiets (in dit geval de Grizl), dus 12mm steekas voor en normale 142x12 achter?
Spesh heeft een tijdje rond 2013-15 ofzo die 142+ gevoerd, maar kan niet goed terugvinden wat het nu precies is. Lijkt niet echt te maken te hebben met de naafbreedte oid, maar iets met de flenzen. Kan iemand dat bevestigen?
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 09:34
door nijkie
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 09:36
door abdr
110mm (Boost) terugbrengen naar 100mm kan niet, dus kijk dat maar even na. Voor de rest is het een geval van de juiste eind kappen aan te kopen.
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 09:58
door wasbeer2006
Ooit laten maken klinkt nog als 100mm
Je moet even meten.
15 naar 12 terugbrengen is geen probleem, daar zijn zat verlopen voor te krijgen.
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 10:26
door 53x11
Het handige van naven als die van DT (maar ook Hope bijvoorbeeld) is dat je met einddoppen, die de wereld niet kosten, een heel eind komt. Alleen zal een boost naafhuis te breed zijn om in een niet boost vork te passen. Even meten inderdaad. Hoe oud is die naaf/vork? Boost kwam in opkomst vanaf 2016-2017 meen ik.
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 10:48
door Philippos
Meet eerst even de afstand tussen de uiteindes van de endcaps. Dan weten we waar we het over hebben
Wat voor cassette ga je er op doen?
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 10:59
door daniel1975
Zou best eens kunnen dat het inderdaad 100x15 is, de oude standaard. Frame is namelijk ook non-boost.
Ik ga vanavond even meten.
In principe komt er een xdr body op dan, zit nu een standaard 11sp shimano op.
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 12:10
door Lcsmet
Heb je op de grizl dan terug Sram AXS genomen?
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 12:14
door daniel1975
Lcsmet schreef: ↑28 aug 2023 12:10
Heb je op de grizl dan terug Sram AXS genomen?
Zat er op bij afleveren. Nog niet omgebouwd en ga dat denk ik ook niet doen. De wens is er, maar is behoorlijk kapitaalvernietiging.
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 12:53
door wasbeer2006
Welke cassette wil je? er is ook een XLPR 12 speed voor shimano 11speed.
Net iets mooier verloop ook 11/44 ipv 10/44, scheelt je weer een body
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 28 aug 2023 13:00
door daniel1975
wasbeer2006 schreef: ↑28 aug 2023 12:53
Welke cassette wil je? er is ook een XLPR 12 speed voor shimano 11speed.
Net iets mooier verloop ook 11/44 ipv 10/44, scheelt je weer een body
Denk dat een andere body goedkoper is dan een nieuwe cassette
Re: DT Swiss mtb naaf omzetten naar racefiets?
Geplaatst: 29 aug 2023 10:08
door Maatwielen
daniel1975 schreef: ↑28 aug 2023 09:17
Vraagje;
ik heb nog een hele goede set mtb wielen liggen.
DT350 naven met Notubes 22 mm velgen. Ooit laten maken voor we wegritjes met de mtb toen we de fietskar nog hadden voor onze kleine.
Voornaaf is 15mm steekas (zat in een SID), achternaaf is voor een 142+ frame met 12mm steekas. Vooras is dan volgens mij 110x15 nu en moet naar 100x12.
Zijn die naven makkelijk om te zetten naar de standaard voor een racefiets (in dit geval de Grizl), dus 12mm steekas voor en normale 142x12 achter?
Spesh heeft een tijdje rond 2013-15 ofzo die 142+ gevoerd, maar kan niet goed terugvinden wat het nu precies is. Lijkt niet echt te maken te hebben met de naafbreedte oid, maar iets met de flenzen. Kan iemand dat bevestigen?
Ik heb DT Swiss ooit gevraagd wat het verschil is tussen 350 road en MTB naven. Antwoord was:
"The difference between MTB and Road centerlock hubs is the hubshell. Due to the longer freehub body the geometry of the hubshell is slightly different.
It is basically possible to use MTB freehub bodies on road hubs an vice versa but it changes the build-in width of the hub by 1mm.
A 142mm MTB hub with a road freehub body (Shimano 11s or Sram XDR) increases to 143mm."
Ik weet niet of hiermee je vraag beantwoord is.
Groet,
Hans