Pagina 1 van 2

Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 14:58
door ColumsbusMJ
Goedemiddag,

Ik heb mijn fiets bij de fietsenmaker gebracht en het valt mij op dat de snelspanner nu aan de andere kant zit. Ik heb vrij weinig kaas gegeten van het technisch aspect achter de fiets, maar nu ben ik dus benieuwd of ik mijn wiel al die tijd verkeerd om heb gehad? Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is, dus dat is eigenlijk mijn vraag. Heeft een voorwiel één juiste manier om in de voorvork geplaatst te krijgen? Als ik het antwoord elders kan vinden, dan verneem ik het ook graag. Bij voorbaat mijn dank.

Gr.

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 15:11
door Hanz Bé
Ik zou zelf zeggen: als er tekst op de naaf staat, moet deze vanaf de fiets leesbaar zijn. Maakt volgens mij technisch niks uit, maar andersom zou het me irriteren.
Snelspanner “hoort” links. Waarom? Omdat het hoort 😉

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 15:17
door Kiekeboe
Inderdaad, links, nooit aan de kant van de derailleur.

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 15:26
door ColumsbusMJ
Ah ja, dan gaat het hier waarschijnlijk ook goed mis. Ik heb de snelspanner van mijn voorwiel (vanuit zitpositie gezien) rechts zitten en op deze wijze is mijn voorband ook juist gelegd aldus Continental.

Het valt mij overigens ook op dat mijn wiel iets dichterbij mijn rechterremblokje zit. Is dit nog enigszins te verhelpen? Heb het wiel op meerdere manier in de voorvork geplaatst, blijft een kleine afwijking houden.

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 15:27
door ColumsbusMJ
Kiekeboe schreef: 01 sep 2023 15:17 Inderdaad, links, nooit aan de kant van de derailleur.
Waarom dan?

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 15:32
door leon1
Praktisch oogpunt? Zodat je geen vieze handen krijgt bij het openen of sluiten van de snelspanner? Want qua kracht zal het nul uitmaken. Ander punt dat ik kan bedenken is dat de hendel van de snelspanner niet in de cassette kan haken. Maar aan de andere kant kan deze mogelijk wel in de spaken haken. Dus of dat een reden is?

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 15:34
door ColumsbusMJ
Achter zit de snelspanner wel links. :)

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 16:12
door JPAR
ColumsbusMJ schreef: 01 sep 2023 15:26 Ah ja, dan gaat het hier waarschijnlijk ook goed mis. Ik heb de snelspanner van mijn voorwiel (vanuit zitpositie gezien) rechts zitten en op deze wijze is mijn voorband ook juist gelegd aldus Continental.

Het valt mij overigens ook op dat mijn wiel iets dichterbij mijn rechterremblokje zit. Is dit nog enigszins te verhelpen? Heb het wiel op meerdere manier in de voorvork geplaatst, blijft een kleine afwijking houden.
Even je blokjes wat verstellen. Zijn waarschijnlijk wat verschoven naar links.

Edit: de hele rem bedoel ik dan, niet losse blokjes.

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 16:20
door ColumsbusMJ
Oké dank!

En het wiel heeft dus voor- of achterkant?

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 17:06
door wasbeer2006
Dat licht eraan hoe je dat bedoeld.
Met een velgrem maakt het voor niet uit.
Met schijven uiteraard wel.

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 17:08
door ColumsbusMJ
Dat had ik er inderdaad bij moeten vermelden. Ik heb velgremmen.

Re: Domme vraag

Geplaatst: 01 sep 2023 17:16
door walter-
ColumsbusMJ schreef: 01 sep 2023 15:26 .... Ik heb de snelspanner van mijn voorwiel (vanuit zitpositie gezien) rechts zitten en op deze wijze is mijn voorband ook juist gelegd aldus Continental.
...
Bij afspraak zet iedereen de spanner links. Maar op zich maakt het niet uit. En als iemand met spanner rechts rijdt veelal opdat hij de band 'verkeerd' opgelegd heeft en de spanner er niet even wil uithalen.
Natuurlijk wel zorgen dat de band in juiste richting staat; dus eventueel de spanner helemaal uit de naaf halen en spanner langs de andere kant insteken.

De naaf is normaal 100% symmetrisch; daarvoor zal het wiel omdraaien niet uitmaken. Eventueel is de velg bij het spaken niet 100% mooi midden gespaakt. Dat geeft eventueel een kleine afwijking als je het wiel omdraait. Eventueel merk je het niet bij rijden of visueel; maar bij een remblokje waar een halve mm misschien kan opvallen, zie je het wel. Dus eventueel de rem verstellen.