Twijfel over wielen
Beste mensen ik heb een vraagje…
Ik fiets op een aluminium racefiets waar aluminium wielen (disc) van ong 1780gram in zitten.
Nu zet ik elke maand geld opzij in m’n “fietspotje” graag zou ik volgend jaar een carbon wielset kopen van ongeveer ?€750-1000? Liefst niet China of iets dergelijks. Zelf dacht ik aan: Scope s4, FFwd tyro of Ere Omnia zoiets. maar die wielen wegen allemaal rond de 16-1650 gram… Die zijn ongeveer 100 of net wat meer gram lichter dan mijn aluminium wielen, is dat dan daadwerkelijk een upgrade? Of geld in m’n zak laten en over een aantal jaar een geheel andere, dan wel Carbon racefiets kopen?
Ik fiets op een aluminium racefiets waar aluminium wielen (disc) van ong 1780gram in zitten.
Nu zet ik elke maand geld opzij in m’n “fietspotje” graag zou ik volgend jaar een carbon wielset kopen van ongeveer ?€750-1000? Liefst niet China of iets dergelijks. Zelf dacht ik aan: Scope s4, FFwd tyro of Ere Omnia zoiets. maar die wielen wegen allemaal rond de 16-1650 gram… Die zijn ongeveer 100 of net wat meer gram lichter dan mijn aluminium wielen, is dat dan daadwerkelijk een upgrade? Of geld in m’n zak laten en over een aantal jaar een geheel andere, dan wel Carbon racefiets kopen?
De vraag stellen is ‘m beantwoorden denk ik.
Hoelang ga je nog fietsen met je huidige fiets? Zijn andere wielen dan nog gerechtvaardigd?
Tegelijkertijd kun je als de body zou passen de wielen nu al kopen en meenemen op je volgende fiets. Maar gezien de switch qua body bij Shimano is dat wel een risico.
Hoelang ga je nog fietsen met je huidige fiets? Zijn andere wielen dan nog gerechtvaardigd?
Tegelijkertijd kun je als de body zou passen de wielen nu al kopen en meenemen op je volgende fiets. Maar gezien de switch qua body bij Shimano is dat wel een risico.
Gemiddeld gezien kun je een nieuwe body kopen om bij een nieuw fiets te kunnen gebruiken mocht deze van een andere groepset voorzien zijn.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar laten adviseren is wel handig want sommige wielen merken/types hebben niet voor alle aandrijvingen een passend body (Campa kan een probleem zijn om maar wat te noemen)
Je moet wel appels met appels vergelijken. Als je van een 23mm hoge alu velg naar een 50mm+ carbon velg gaat, zal dat wel lichter zijn maar niet direct een halve kilo minder.
Daarnaast, in de prijsklasse waar je kijkt, is de constructie van carbon velgen goedkoper en simpeler, met een hoger gewicht als resultaat. Waarbij vaak ook de specs achterhaald zijn (19mm breed intern etc). Geldt niet voor alle wielen in die prijsklasse maar wel voor veel.
Als je later een carbon fiets koopt, zijn de stock wielen ook vaak zware alu wielen. Of je moet in het hoger segment kijken qua prijs. Zit je met hetzelfde probleem.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar laten adviseren is wel handig want sommige wielen merken/types hebben niet voor alle aandrijvingen een passend body (Campa kan een probleem zijn om maar wat te noemen)
Je moet wel appels met appels vergelijken. Als je van een 23mm hoge alu velg naar een 50mm+ carbon velg gaat, zal dat wel lichter zijn maar niet direct een halve kilo minder.
Daarnaast, in de prijsklasse waar je kijkt, is de constructie van carbon velgen goedkoper en simpeler, met een hoger gewicht als resultaat. Waarbij vaak ook de specs achterhaald zijn (19mm breed intern etc). Geldt niet voor alle wielen in die prijsklasse maar wel voor veel.
Als je later een carbon fiets koopt, zijn de stock wielen ook vaak zware alu wielen. Of je moet in het hoger segment kijken qua prijs. Zit je met hetzelfde probleem.
Ik weet niet wat de staatprijs wordt van de nieuwe Fulcrum wind wielen maar die zien er wel goed uit. Mooi gericht en ook goede specs. De oude zijn voor rond de €1000 wel op te halen. De nieuwe misschien over een paar maanden ook wel.
Ride bikes, not tanks!
Harder zul je er niet van gaan is mijn ervaring maar er zijn ook mensen die denken ineens 2km/h harder te gaan.
De looks zijn het vaak al waard als je frame bijvoorbeeld wat dikkere buizen of een grotere maat heeft.
Zoals je zegt ga je er hooguit 150gram op vooruit en dat ga je amper tot niet merken denk ik.
Afhankelijk van hoe stijf je wielen nu zijn kan hier wel een verschil merkbaar zijn. Na mijn eigen upgrade op mijn vorige fiets stuurde ik met meer vertrouwen de bochten in.
De looks zijn het vaak al waard als je frame bijvoorbeeld wat dikkere buizen of een grotere maat heeft.
Zoals je zegt ga je er hooguit 150gram op vooruit en dat ga je amper tot niet merken denk ik.
Afhankelijk van hoe stijf je wielen nu zijn kan hier wel een verschil merkbaar zijn. Na mijn eigen upgrade op mijn vorige fiets stuurde ik met meer vertrouwen de bochten in.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Een set laten bouwen, ben je iets duurder uit maar ga je ook rond de 1500gr uitkomen en heb je een set die geheel op je wensen en gewicht gebouwd is.
Voordeel is dat je de wielen mee kunt nemen naar een volgende fiets.
Voordeel is dat je de wielen mee kunt nemen naar een volgende fiets.
Op het forum mooi licht setje.
viewtopic.php?t=98478
viewtopic.php?t=98478
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Desgewenst inclusief assistentie installatie, overzetten cassette enz. (en Evt zgan Ultegra remschijven).
Setje Hunts in de aanbieding. 40mm hoog, carbon en 1416gram voor 830 euro.
https://eu.huntbikewheels.com/products/ ... c-wheelset
https://eu.huntbikewheels.com/products/ ... c-wheelset
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)