Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Raceschoenen op de mtb?

edo
Forum-lid

edo 23 sep 2023 09:53

Hoi,

Ik ben deze maand begonnen met MTB’en. Ben een ervaren racer.

Ik rijd nu vooral het parcours in Zoetermeer, met jumps erbij. Ik heb nu losse schoenen maar dat vind ik niks. Ik heb natuurlijk het Bicycle Acquiring Syndrome, dus ik heb nog extra race-pedalen in voorraad. En schoenen natuurlijk. Maar die zijn voor de racefiets. Is er iets op tegen om die op de MTB te zetten? Of moet ik echt MTB klikpedalen en schoenen regelen?

Dank alvast

DDX
Forum-lid HC

DDX 23 sep 2023 10:01

Als je niet hoeft te lopen (door de modder) kan je prima met racefiets schoenen rijden.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 sep 2023 10:07

Er bestaat een SPD-SL naar SPD adapter.
Dan kan je alvast met raceschoenen blijven rijden en heb je enkel MTB pedalen nodig.
Ik heb dit op mijn MTB ook gedaan zolang je niet echt in de modder moet lopen kan dat.
Afbeelding
https://www.mantel.com/be/shimano-sm-sh ... pd-adapter
I know myself like no one else
Nothing to defend

edo
Forum-lid

edo 23 sep 2023 10:10

Bedankt! Dat is duidelijk. Ik hoef inderdaad niet door de modder dus dan zet ik mijn racepedalen er gewoon op. Was alleen bang dat dat voor mtb nadelen zou hebben omdat er andere soort belasting op de pedalen en schoenen komt. Maar ik ga het er op zetten 👍🏽

yoekel
Forum-lid

yoekel 23 sep 2023 10:38

Ik doe dit al jaren omdat mn oude raceschoenen maar niet definitief willen slijten. Gaat prima, alleen als je eens een foutje hebt gemaakt of hebt moeten uitklikken op een steile klim dan is het vermoed ik met MTB-pedalen net wat makkelijker weer in te klikken. Onder andere doordat het zand meer in de weg zit en omdat je maar aan 1 kant kunt inklikken.

edo
Forum-lid

edo 23 sep 2023 12:32

Ah ok dank. Ik zal er eens op letten!

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 23 sep 2023 22:42

Ik heb dit jaren terug ook gedaan.
Zolang je op de fiets blijft is het ok, maar bij een 'nood-uitklik' lig je gegarandeerd in het decor.
Been there, done that.

Vooral op technische, zeer steile, single tracks (in Dardennen😉), ging het al eens fout.

Ik ben vrij snel overgestapt op SPD en aangepast schoeisel.

fgrs
Forum-lid

Gebruikersavatar fgrs 24 sep 2023 09:36

Knipsel3.JPG
Ik zie op mijn winter raceschoenen met spd-sl er 2 sleufjes zitten, net alsof ze voorzien kunnen worden voor SPD.
Kan ik daar iets mee om spd te monteren mits iets aan te passen/monteren?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 24 sep 2023 10:07

Als je de binnenzool oplicht kan je zien of je daarachter plaatjes kan zetten voor de SPD schroeven.

zoiets
https://www.northwave.com/en/bike/shoes ... etal-plate

Toch zou ik die adapter nemen, omdat je dan nog twee plastic delen naast je plaatje hebt. Dan kan je nog enigszins voet op de grond zetten. Want als je die spd plaat direct onder je zool heb ga je hoe dan ook vloeren slopen als je moet lopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 24 sep 2023 10:38

thestudent schreef: 24 sep 2023 10:07 .....
Toch zou ik die adapter nemen, omdat je dan nog twee plastic delen naast je plaatje hebt. Dan kan je nog enigszins voet op de grond zetten. Want als je die spd plaat direct onder je zool heb ga je hoe dan ook vloeren slopen als je moet lopen.
+1
Been there, done that. :(

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 24 sep 2023 11:01

Ik vind dit toch allemaal halve oplossingen, waarbij ik denk "koop toch gewoon een stel (goedkope) mtb schoenen en pedalen.
Met deze oplossingen hierboven klik je minder goed in bij modder, ga je sneller onderuit als je in een restaurantje moet lopen, sneller onderuit als je op een moeilijk stuk noodgedwongen moet uitklikken, sloop je mogelijk vloeren, etc.

pino
Forum-lid HC

pino 24 sep 2023 11:34

Begonnen met raceschoenen op de (eerste witte) Look pedalen op de MTB. Geen goed idee. Schoen van de zool af getrokken in eerste wedstrijd.
Er zijn niet voor niets specifieke MTB pedalen.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie