Pagina 1 van 3
Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 07:53
door MarcFaFo
Momenteel hen ik een setje van FarSport, de voorganger van de Feder. Deze zijn 45mm hoog met DTSwiss 240 hubs.
Ik heb het gevoel dat deze wat minder responsief zijn en tijdens wat (zijwind) gevoelig. Ik moet echt goed blijven opletten dat de fiets rechtdoor gaat.
Dus ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe wielset. De hoogte waar ik naar kijk is tussen 45 en 50mm. Ik rijd eigenlijk hoofdzakelijk vlak. Jaarlijks wel een weekje naar de bergen en zo af en toe eens in de Ardennen.
Nu heb ik een lijstje gemaakt:
- Bontrager RSL 51 ("goedkoop" te krijgen)
- Roval Rapide CLX
- DT Swiss ERC 1400
- Campagnolo Bora WTO 45
Wens is om de wielen rond 1450 gram (zonder velglint) te houden.
Ben benieuwd of jullie iets van deze wielen qua gebruikservaring kunnen zeggen.
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 09:04
door scottpch
Met je wens om rond de 1450gr te zitten kun je al meteen 3 sets schrappen.
Alleen de Bontragers zitten in de buurt van dat gewicht.
Laat een setje spaken, dan kom je geheid lichter uit...
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 09:39
door leon1
+1 scottpch. Jouw rijtje wielen loopt nogal uit elkaar qua specificaties. Er zitten 'smalle' velgen (Bora) en 'brede' velgen (ERC) tussen. Verder als 1450 gram het streven is dan valt inderdaad veel af. De Bora wielen wegen al ongeveer 1550gram (uit eigen ervaring).
Als je vooral vlakt rijdt dan is gewicht eigenlijk helemaal niet zo belangrijk trouwens.
Welke bandenmaat heb je nu gemonteerd en blijft dit zo bij de nieuwe wielset?
Zelf rijd ik op de Bora's 26mm banden. Dat past prima op een 19c velg. Maar ik heb ook een set Zipp 303FC (intern 25mm) met 28mm banden. die voldoen trouwens wel aan jouw gewichtseis al zijn ze maar 40mm hoog (en hookless). Die Zipps zijn wel heel comfortabel en voelen zeker niet sloom aan daardoor. Moraal van het verhaal is dus banden en wielen op elkaar afstemmen is misschien belangrijker dan puur gewicht.
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 17:29
door nijkie
Dezelfde hoogte zal toch niet veel anders de wind vangen lijkt mij.
Anders 28 spaaks velgen nemen.
Ons bekende forumlid kan je zekers adviseren
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 18:25
door Lcsmet
MarcFaFo schreef: ↑25 sep 2023 07:53
......
- Bontrager RSL 51 ("goedkoop" te krijgen)
...........
Ik heb de voorloper van deze wielen, de Aeolus XXX 6 gehad, ik zou ze zo weer "goedkoop" kopen.
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 18:37
door Orlok
MarcFaFo schreef: ↑25 sep 2023 07:53
Momenteel hen ik een setje van FarSport, de voorganger van de Feder. Deze zijn 45mm hoog met DTSwiss 240 hubs.
Ik heb het gevoel dat deze wat minder responsief zijn en tijdens wat (zijwind) gevoelig. Ik moet echt goed blijven opletten dat de fiets rechtdoor gaat.
Dus ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe wielset. De hoogte waar ik naar kijk is tussen 45 en 50mm. Ik rijd eigenlijk hoofdzakelijk vlak. Jaarlijks wel een weekje naar de bergen en zo af en toe eens in de Ardennen.
Nu heb ik een lijstje gemaakt:
- Bontrager RSL 51 ("goedkoop" te krijgen)
- Roval Rapide CLX
- DT Swiss ERC 1400
- Campagnolo Bora WTO 45
Wens is om de wielen rond 1450 gram (zonder velglint) te houden.
Ben benieuwd of jullie iets van deze wielen qua gebruikservaring kunnen zeggen.
Wat ik niet begrijp is dat je nu met 45 mm hoge carbonwielen rijdt en klaagt over de windgevoeligheid daarvan en dus nu andere carbonwielen wilt die niet zo windgevoelig zijn maar toch weer met een hoogte van 45 tot 50 mm.? Ik zou in dat geval eerder kiezen voor een lagere velghoogte.
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 18:50
door leon1
De ene velg is de andere niet. En dat kan zeker merkbaar zijn.
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 19:13
door Philippos
De Feder (en eigenlijk de meeste moderne velgen van nu) hebben een nadrukkelijkere U vorm waardoor deze voor dezelfde hoogte minder zijwind gevoelig zijn dan hun voorgangers.
Jouw naven zijn heel goed. Je kunt ook andere velgen er op laten zetten en je huidige velgen wegdoen/op MP zetten (als ze er nog een beetje knap uitzien).
Je kunt dan met gemak ruim onder de 1450gr blijven voor een behapbare prijs.
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 19:20
door MarcFaFo
leon1 schreef: ↑25 sep 2023 18:50
De ene velg is de andere niet. En dat kan zeker merkbaar zijn.
+1 Vandaar ook de reden voor een orientatie
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 19:23
door MarcFaFo
Philippos schreef: ↑25 sep 2023 19:13
De Feder (en eigenlijk de meeste moderne velgen van nu) hebben een nadrukkelijkere U vorm waardoor deze voor dezelfde hoogte minder zijwind gevoelig zijn dan hun voorgangers.
Jouw naven zijn heel goed. Je kunt ook andere velgen er op laten zetten en je huidige velgen wegdoen/op MP zetten (als ze er nog een beetje knap uitzien).
Je kunt dan met gemak ruim onder de 1450gr blijven voor een behapbare prijs.
Ja dat is ook een optie en overweeg ik ook. Zou je een PM met je website kunnen geven?
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 19:35
door Orlok
MarcFaFo schreef: ↑25 sep 2023 19:20
leon1 schreef: ↑25 sep 2023 18:50
De ene velg is de andere niet. En dat kan zeker merkbaar zijn.
+1 Vandaar ook de reden voor een orientatie
Ik heb zowel met V-vorm en nu met U-vorm carbonvelgen gereden van 50 mm hoog en merk inderdaad wel wat verschil in zijwind gevoeligheid maar om nou meteen te zeggen dat met U-vorm en windkracht 5 op de zijkant de fiets rechtuit blijft rijden gaat mij te ver, je zal nog steeds je stuur goed vast moeten houden.
Re: Bontrager RSL51 , Roval Rapide CLX of DTSwiss 1400 of.....
Geplaatst: 25 sep 2023 21:45
door Aesch
MarcFaFo schreef: ↑25 sep 2023 19:23
Philippos schreef: ↑25 sep 2023 19:13
De Feder (en eigenlijk de meeste moderne velgen van nu) hebben een nadrukkelijkere U vorm waardoor deze voor dezelfde hoogte minder zijwind gevoelig zijn dan hun voorgangers.
Jouw naven zijn heel goed. Je kunt ook andere velgen er op laten zetten en je huidige velgen wegdoen/op MP zetten (als ze er nog een beetje knap uitzien).
Je kunt dan met gemak ruim onder de 1450gr blijven voor een behapbare prijs.
Ja dat is ook een optie en overweeg ik ook. Zou je een PM met je website kunnen geven?
Staat als onderschrift onder zijn posts
Ik heb toevallig de RSL51 en een set Feder in 45mm en een set WR40 (van Light bicycle, 40mm hoog en 25 intern 32 extern breed). Alle drie de sets zijn top, ook tov stuurinput bij wind. Het verschil in gevoeligheid tov de wind ligt ook sterk aan de band en de overgang. Mijn gravelbike met 45mm banden op een 26 intern/ 32 mm extern brede velg (36mm hoog) geeft een vergelijkbare druk op 't stuur bij wind als de hogere sets.
De WR40 heb in geprobeerd met 28mm (31mm Width as Measured bandjes en 32mm,
(35mm WAM) die laatste geeft veel meer "ruk aan t stuur" idee dan de eerste (overigens valt ook dat nog enorm mee, met de 28mm voel je bijna niet eigenlijk).