Mountainbike ombouwen naar gravelbike
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 feb 2016 11:50
Het gaat wel, maar de gravelshifters, of iets dat erop lijkt, verdragen zich niet met de mtb derailleurs. Het gaat zeker meer kosten, dan je denkt . Ook de remmen zijn niet compatibel. Andere remgrepen voor v-brakes (voor een krom stuur) zijn er wel, maar dan moet je weer apart schakelen, bijv met barend shifters. Bezint voor je begint!
Ik heb zo'n project gedaan. Heeft me een paar honderd euro gekost, en veel plezier aan gehad. Bij mij waren de remmen het problematische deel. Welke remhandels icm welke remmen??? (Bij 26 inch wielen). Dit heb ik nooit helemaal naar mijn zin gekregen.
Bar-end shifters waren prima. Krijg je elke derailleur zonder gedoe mee aan het schakelen.
Toen ik doorhad dat ik gravellen echt leuk vond, heb ik snel een echte gravelbike gekocht en mijn Franken-gravel-bike nog best redelijk kunnen verkopen.
En verder…., ben ik het eens met BertL!
Bar-end shifters waren prima. Krijg je elke derailleur zonder gedoe mee aan het schakelen.
Toen ik doorhad dat ik gravellen echt leuk vond, heb ik snel een echte gravelbike gekocht en mijn Franken-gravel-bike nog best redelijk kunnen verkopen.
En verder…., ben ik het eens met BertL!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik zou ook nog de vork vervangen door een vaste. Dat scheelt zeker.
Er zijn op YouTube ook wel filmpjes te vinden van dergelijke projecten. Over het algemeen is het zo dat alleen het frame overblijft (kaal gestript) en ze daarna weer alles opnieuw opbouwen met andere groep, wielen, enz. Kortom, gaat wel wat tijd en geld in zitten, maar kan een leuk project zijn.
Met dit niveau van vraag denk ik dat je weinig ervaring hebt met fietsen bouwen.Wilfried1964 schreef: ↑01 okt 2023 15:28 Zou mijn oude ATB willen ombouwen naar gravelbike. Weet niet of dat kan met deze KHS en wat dan ongeveer de kosten gaan worden. Hebben jullie een idee of tips?
Begin eerst op te lijsten wat je verwacht en welke componenten je wil houden. En als je weet welke componenten je wil houden zijn die dan nog compatibel met de nieuwe componenten. Bv werken de remmen met de nieuwe shifter, vind je shifters die werken met de derailleurs of gooi je alles weg?
De goedkoopste optie een 'koersstuur', een stel frictionshifters en remhendels compatibel met v-brakes. Of shifters/remmen compatibel met de huidige derailleurs; maar dat soort shifters is iet compatibel met v-brakes en die moet je vervangen door mini-v-brakes of cantilever brakes. En misschien wil je andere wielen en geen geveerde voor-vork...
Jij zal dus de kosten bepalen....
Gisteren mijn oude Seven (titanium)26'ontmanteld(stond gemonteerd als baanfiets met vaste carbon vork en 29 wielen met 38mmbandjes (gaat perfect in 26inch frame ),9v / vooraan 44-32 aangedreven met gripshift sram XO,Flat stuur.
Eerste vereiste was om 9speed remshifters te vinden.
Bij FM een oud frame gevonden met Sora 9speed,mocht stuur en shifters meenemen.(anders snel 150 euro)
2°probleem,de remmen waren hydraulisch dus moest nu op zoek gaan naar mechanische remmen.Om FM plezier te doen heeft hij de Avid BB5 besteld die ik de volgende dag al had ,84euro+nodige kabels 11euro.Dit dateert van 14dagen geleden omdat ik mij had ingeschreven voor BK/EUropean gravel championship.
Geen goesting in die perode om de ombouw te doen ,een racebike geleend met 33mm bandjes in tubeless.Hoe hebben wij vroeger toch kunnen biken zonder vering,nu pas tot bevinding gekomen in wat een luxe wij mountainbiken.Fiets was uitstekend maar op kasseistroken moest ik altijd 30sec prijsgeven.
Ben nu Vice European Gravel kampioen in de reeks van 75-79,eerlijkheidshalve we waren maar met 2,Italiaanse deelnemer 75j,ik 79j in januari 80j,gesneuveld op 58sec van de titelWat een belevenis , ontzettend blij om dit nog op mijn leeftijd mee te maken.
Omdat ik nu gekwalificeerd ben voor WK2024(ook in mijnbuurt) was ik van plan om de ombouw te doen.Dinsdag corona opgelopen,dus tijd genoeg om de ombouw te doen(met klein beetje koorts)
Vol goede moed begonnen ,nieuwe kabels steken rem/shiftesr(gelukkig is er youtube),remklauwen gemonteerd en alles netjes in orde gebracht(dacht ik)
Niet gedacht dat Sram niet werkt met Shimano shifters,had hier nog een XT versnelling liggen,dus die erop,Toch werkte het niet soepel,Veel geklungel om het toch maar niet in orde te krijgen.Naar het schijnt zouden race shifters niet werken met mtb versnelling???
Wist wel dat mtb frames langer zijn,maar dat het zo een groot verschil was verbaasde mij.Stuur boven vasthouden perfect maar met handen aan remgrepen niet te doen dit is toch wel de positie die bij gravelen het meest wordt aangehouden.
Nachtje over geslapen,deze morgen stuurpen van 7cm geplaatst maar gaf niet het gewenste resultaat.Gevolg !!!!dat ik vandaag terug alles heb omgebouwd van waar ik gisteren begonnen ben.Niet slecht als bezigheidstherapie.
Wat heb ik niet moeten kopen.
Race stuur
Carbon vaste voorvork
Tubeless wielen(Crest)
Banden Hutchinson 38mm(maximale breedte achteraan)
Ga zien hoe ik mij volgend jaar voel,of ik nog de moed heb om het nog allemaal nog op te brengen.Ben vooral een mountainbiker, dit blijft mijn passie.
Conclusie het gaat,maar of je er goed gaat bij voelen is de vraag.
Beetje langer sparen of 2°handsmarkt in het hoog houden,want er zijn altijd mensen die altijd de allerlaatste snufjes moeten hebben.Zo ga ik het toch doen en met budget van 1 500 euro moet dit lukken
Veel geluk .
Eerste vereiste was om 9speed remshifters te vinden.
Bij FM een oud frame gevonden met Sora 9speed,mocht stuur en shifters meenemen.(anders snel 150 euro)
2°probleem,de remmen waren hydraulisch dus moest nu op zoek gaan naar mechanische remmen.Om FM plezier te doen heeft hij de Avid BB5 besteld die ik de volgende dag al had ,84euro+nodige kabels 11euro.Dit dateert van 14dagen geleden omdat ik mij had ingeschreven voor BK/EUropean gravel championship.
Geen goesting in die perode om de ombouw te doen ,een racebike geleend met 33mm bandjes in tubeless.Hoe hebben wij vroeger toch kunnen biken zonder vering,nu pas tot bevinding gekomen in wat een luxe wij mountainbiken.Fiets was uitstekend maar op kasseistroken moest ik altijd 30sec prijsgeven.
Ben nu Vice European Gravel kampioen in de reeks van 75-79,eerlijkheidshalve we waren maar met 2,Italiaanse deelnemer 75j,ik 79j in januari 80j,gesneuveld op 58sec van de titelWat een belevenis , ontzettend blij om dit nog op mijn leeftijd mee te maken.
Omdat ik nu gekwalificeerd ben voor WK2024(ook in mijnbuurt) was ik van plan om de ombouw te doen.Dinsdag corona opgelopen,dus tijd genoeg om de ombouw te doen(met klein beetje koorts)
Vol goede moed begonnen ,nieuwe kabels steken rem/shiftesr(gelukkig is er youtube),remklauwen gemonteerd en alles netjes in orde gebracht(dacht ik)
Niet gedacht dat Sram niet werkt met Shimano shifters,had hier nog een XT versnelling liggen,dus die erop,Toch werkte het niet soepel,Veel geklungel om het toch maar niet in orde te krijgen.Naar het schijnt zouden race shifters niet werken met mtb versnelling???
Wist wel dat mtb frames langer zijn,maar dat het zo een groot verschil was verbaasde mij.Stuur boven vasthouden perfect maar met handen aan remgrepen niet te doen dit is toch wel de positie die bij gravelen het meest wordt aangehouden.
Nachtje over geslapen,deze morgen stuurpen van 7cm geplaatst maar gaf niet het gewenste resultaat.Gevolg !!!!dat ik vandaag terug alles heb omgebouwd van waar ik gisteren begonnen ben.Niet slecht als bezigheidstherapie.
Wat heb ik niet moeten kopen.
Race stuur
Carbon vaste voorvork
Tubeless wielen(Crest)
Banden Hutchinson 38mm(maximale breedte achteraan)
Ga zien hoe ik mij volgend jaar voel,of ik nog de moed heb om het nog allemaal nog op te brengen.Ben vooral een mountainbiker, dit blijft mijn passie.
Conclusie het gaat,maar of je er goed gaat bij voelen is de vraag.
Beetje langer sparen of 2°handsmarkt in het hoog houden,want er zijn altijd mensen die altijd de allerlaatste snufjes moeten hebben.Zo ga ik het toch doen en met budget van 1 500 euro moet dit lukken
Veel geluk .
Ik zou sowieso een zadel monteren.Wilfried1964 schreef: ↑01 okt 2023 15:28 Zou mijn oude ATB willen ombouwen naar gravelbike. Weet niet of dat kan met deze KHS en wat dan ongeveer de kosten gaan worden. Hebben jullie een idee of tips?
Setje lekker rollende bandjes, bv https://r2-bike.com/PANARACER-Tire-Grav ... -TLC-black
Verder zou ik, tenzij je een lekker gevulde parts bin hebt, stuur, stuurpen en remmen en schakelen lekker laten zoals het nu is.
Inner bar ends misschien.
Staal.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"