Hallo,
Afgelopen zaterdag tijdens een lekkere lange rit knalde er na 120 km plotseling in een bochtje op verder glad en vlakke weg plotseling een spaak uit mijn achterwiel. Meteen behoorlijke slag waardoor hij enorm aanliep en ik kon lopen.
Na een beetje informatie inwinnen kom ik erachter dat er veel te weinig spaken in dit achterwiel zaten. (20 stuks) voor mijn gewicht (ca. 100kg).
Mijn voorwiel heeft maar 18 spaken.
Nu is mijn vraag: Is het gezien de kosten en het feit dat mijn voorwiel tot op heden nog helemaal prima is, vragen om problemen of prima, logisch en slim om nu alleen een goed en degelijk (handgespaakt) achterwiel te bestellen? Dit in plaats van een set.
Voor jullie beeld:
Mijn fiets heb ik sinds dit voorjaar, is tweedehands Apex van carbon uit 2019 waar ik erg blij mee ben van €1700,- met Ultegra. Alleen de verkoper had iets moeten vinden van de wielen en mijn gewicht denk ik (ook aangezien ik dit expliciet gevraagd heb)
Hoewel sommigen wel wielsets van €1000+ aanschaffen is dat hier niet helemaal in verhouding. Nu denk ik over een DT-Swiss handgespaakt wiel (velgrem) voor mijn gewicht. ca. €500-600 voor set en €300-350 voor alleen achterwiel ongeveer.
Is het volgens jullie ook echt wel nodig het voorwiel te vervangen, of zijn er nog andere zaken om over na te denken.
Heb trouwens de website handgespaakt gevonden en ben ik klein beetje mee in overleg al, zijn daar ervaringen mee / is bijvoorbeeld maatwielen uit Nijmegen net zo goed/beter ? Of nog andere tips en opmerkingen zijn welkom.
Alvast bedankt
Alleen achterwiel vervangen
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 okt 2023 13:06
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar omdat het voorwiel eigenlijk ook niet geschikt is voor jouw gebruik/gewicht zou ik beide vervangen. Je zou eens contact kunnen opnemen met Maatwielen of VanSpeykWheels (Philippos), beide actief op het forum. De enige extra overweging is wel dat je normaal gesproken een mooi setje laat bouwen en die dan meeneemt naar een volgende fiets. Echter de kans dat dat weer een velgrem fiets wordt is heel klein. Je zou dus nu ook eerst een set op MP kunnen scoren.
Ik zou minimaal voor een setje met 24 spaken voor en 28 spaken achter gaan, dan zit je wel goed. Anders is het de volgende keer je voorwiel waar een spaak uit knalt en kun je weer lopen. Houd Marktplaats eens in de gaten, daar komt nog wel eens wat leuks voorbij. En misschien kun je daar nog iets vangen voor je huidige wielset, of je houd 'm als reserve.
Ik heb zelf ooit een setje nieuwe velgen en gebruikte naven opgestuurd naar Hans van Maatwielen.nl en hij heeft keurig werk geleverd. Deze wielset is nog steeds in gebruik en functioneert top.
Ik heb zelf ooit een setje nieuwe velgen en gebruikte naven opgestuurd naar Hans van Maatwielen.nl en hij heeft keurig werk geleverd. Deze wielset is nog steeds in gebruik en functioneert top.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik ben niet zo'n fan van handgespaakt. Heb er eens een aanvraag gedaan en werd ietwat bot in de hoek gezet. Moest me beter inlezen en geduld hebben, had werk zat. Terwijl ik een redelijk omlijnde vraag stelde zonder tijdvenster. Vast wel goede wielen maar klant benadering telt ook, al kan dat een momentopname zijn.
Maatwielen vond ik een heel stuk prettiger en daar een fijne set besteld.
Mocht je in het zuiden wonen is Bike Soigneur in Lanaken, België ook een goede optie. Heeft eens van een fabrieksset het achterwiel in 6mm offset gespaakt (Cannondale).
Maar als het om een velgrem fiets gaat, dan zou er toch jong gebruikt best wat moois te koop moeten zijn.
Persoonlijk zou ik altijd een (courante) wielset kopen, heb je tenminste twee dezelfde wielen in de fiets. En als er iets gebeurt dan kun je velg of naaf nog vervangen met wat geluk. Overigens heb je daar nog meer kans op als je iets laat bouwen naar wens.
Mijn set van maatwielen was destijds €550 en even zwaar als een set Dura Ace wielen, echter veel sterker. DA ziet er geweldig uit, voor mij (80kg) best fragiel.
Maatwielen vond ik een heel stuk prettiger en daar een fijne set besteld.
Mocht je in het zuiden wonen is Bike Soigneur in Lanaken, België ook een goede optie. Heeft eens van een fabrieksset het achterwiel in 6mm offset gespaakt (Cannondale).
Maar als het om een velgrem fiets gaat, dan zou er toch jong gebruikt best wat moois te koop moeten zijn.
Persoonlijk zou ik altijd een (courante) wielset kopen, heb je tenminste twee dezelfde wielen in de fiets. En als er iets gebeurt dan kun je velg of naaf nog vervangen met wat geluk. Overigens heb je daar nog meer kans op als je iets laat bouwen naar wens.
Mijn set van maatwielen was destijds €550 en even zwaar als een set Dura Ace wielen, echter veel sterker. DA ziet er geweldig uit, voor mij (80kg) best fragiel.
Dogma F
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 okt 2023 13:06
Dankjulliewel zover!
Ga in ieder geval voor de set in plaats van alleen het achterwiel.
Achterwiel is toch het duurst en het is een kwestie van tijd voor het voorwiel ook iets oploopt terwijl dat nu wellicht nog iemand anders blij kan maken..
Tot nu toe is handgespaakt helemaal top in de communicatie, alleen is de afstand erg onhandig ver als ik ze zou willen ophalen, of als er in de toekomst iets zou zijn, dan is Nijmegen logischer, maar goed dat is detail waar ik wel uit kom. Qua prijzen etc ontloopt het elkaar weinig.
In mijn vorige fiets had ik gewone - via mantel bestelde - set DT-Swiss wielen van toen (ca. 8 jaar terug) +/- €300,- dat merk lijkt nu onder de wielopbouwers ook populair en is ook prima bevallen destijds. Heb nu (voor mijn doen) iets mooiere fiets dus vind setje nieuwe handgespaakte wielen betere optie dan weer iets tweedehands.
Zal nog wel laten weten hoe het uiteindelijk bevalt en wat het geworden is qua onderdelen en prijs, scheelt misschien iemand anders weer een zoektocht..
Ga in ieder geval voor de set in plaats van alleen het achterwiel.
Achterwiel is toch het duurst en het is een kwestie van tijd voor het voorwiel ook iets oploopt terwijl dat nu wellicht nog iemand anders blij kan maken..
Tot nu toe is handgespaakt helemaal top in de communicatie, alleen is de afstand erg onhandig ver als ik ze zou willen ophalen, of als er in de toekomst iets zou zijn, dan is Nijmegen logischer, maar goed dat is detail waar ik wel uit kom. Qua prijzen etc ontloopt het elkaar weinig.
In mijn vorige fiets had ik gewone - via mantel bestelde - set DT-Swiss wielen van toen (ca. 8 jaar terug) +/- €300,- dat merk lijkt nu onder de wielopbouwers ook populair en is ook prima bevallen destijds. Heb nu (voor mijn doen) iets mooiere fiets dus vind setje nieuwe handgespaakte wielen betere optie dan weer iets tweedehands.
Zal nog wel laten weten hoe het uiteindelijk bevalt en wat het geworden is qua onderdelen en prijs, scheelt misschien iemand anders weer een zoektocht..
Wielen kunnen prima verstuurd worden. Diverse keren zonder problemen gedaan, hooguit lange wachttijden.Znboernfluitjes schreef: ↑28 okt 2023 00:31
Tot nu toe is handgespaakt helemaal top in de communicatie, alleen is de afstand erg onhandig ver als ik ze zou willen ophalen, of als er in de toekomst iets zou zijn, dan is Nijmegen logischer, maar goed dat is detail waar ik wel uit kom. Qua prijzen etc ontloopt het elkaar weinig.
In mijn beleving zijn wielen het meest fragiele/lastigst repareerbare deel van de fiets. Weinig mensen kunnen hun eigen wielen herstellen en moet dus naar een specialist. Die heeft er ook even voor nodig, dus je zit al snel week zonder fiets. Daardoor heb ik altijd een tweede wielset in huis. Fabrieksfietsen worden meestal met een eenvoudige set geleverd, upgraden en de fabrieksset als reserve.
In jouw geval zou ik het huidige achterwiel laten repareren, misschien opnieuw spaken met sterkere spaken. Niet als dagelijkse set, maar prima als reserve. Als je toch met een wielenbouwer spreekt dan kan de reparatie er misschien wel bij voor een redelijke prijs.
Tenzij je al een oplossing voor de reserve hebt natuurlijk. Setje Shimano RS100 koop je ook al <€150 oersterk, goedkoop, duurzaam. Wel wat zwaarder.
Dogma F