Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Drukpunt verschoven na bleeden schijfrem: de oplossing

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 okt 2023 10:31

Uit voorzorg de remmen maar eens bleeden (GRX600). Was beter geweest om het niet te doen.....
Olie die eruit kwam was nog brandschoon. Maar goed, zou niet mogen uitmaken.

Wiel eruit, brakepads eruit, zuigers zover mogelijk terug gedrukt*, bleedblock er tussen, spuit op caliper.
Shifterhood terug gerold, ontluchtdopje eruit, trechter erop, vullen met olie. Trechter geopend.
Ontluchtnippel op caliper open.
En ik kon trekken aan de spuit wat ik wilde, geen olie. Paar keer in de remhendel geknepen, en toen liep het zaakje goed door.
Trechter leeg getrokken om de oude vloeistof eruit te krijgen. Op het eindje beetje terug gedrukt om evt lucht eruit te halen (geen bubbels gezien, maar kunt nooit weten).
Caliper dicht, trechter dicht, ontluchterdop op remhendel erin, schoonmaken, nieuwe blokken en wiel erin. Olie stond ook tot aan de ontluchtdop in de remhendel, zou dus niet te weinig in mogen zitten.

De rem werkt, een beetje. Ik kan de hendel tot tegen het stuur intrekken, fiets remt op zich goed genoeg (na opnieuw inremmen) om veilig te kunnen rijden. Maar het is bij lange na niet wat het zijn moet.

Hoe kan ik dit oplossen?

* Ik kon de zuigers niet helemaal vlak met de caliper drukken. Nu weet ik niet of dat zo hoort bij GRX600, Ultegra gaat helemaal vlak. Mijn eerste gedachte is om nogmaals te bleeden en te proberen of ik de zuigers helemaal kan indrukken. Zelfs de nieuwe blokken passen prima en lopen niet aan, ook als de zuigers niet volledig vlak ingedrukt met de caliper liggen.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 29 okt 2023 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

0475
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 29 okt 2023 11:10

Achter of voor? Of euvel bij beide?

Kan abuis zijn maar is het niet de bedoeling om vanaf de caliper de olie er in te spuiten ipv er uit te trekken?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 okt 2023 11:39

0475 schreef: 29 okt 2023 11:10 Achter of voor? Of euvel bij beide?

Kan abuis zijn maar is het niet de bedoeling om vanaf de caliper de olie er in te spuiten ipv er uit te trekken?
Ik had alleen de voorrem gedaan, dus ook alleen daar problemen. Maar er zijn diverse filmpjes in omloop, zowel van beneden erin spuiten als naar beneden eruit trekken. Er is er zelfs een waar de olie alleen vanaf de remhendel erin gegoten wordt en bij de caliper wordt opgevangen.

Filmpje van Parktool gekeken en dat zo herhaald. Nu werkt de rem weer prima!

Wat ik anders gedaan heb dan gisteren:
* Zuigers goed terug gedrukt (staan idd vlak met de klauw)
* Vanaf de caliper olie erin spuiten
* Remhendel horizontaal zetten (stuur lossen en verdraaien). De rechte lijnen op de hendel moeten horizontaal staan bij ontluchten. Dat kwam ik alleen bij filmpje Parktool tegen.



PXL_20231029_103242218.jpg
Dogma F

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2364
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 okt 2023 13:28

Mooi! En als bonus ben je ook wijzer geworden, zoals het wel vaker gaat als er iets misgaat.

Plaats reactie