Hey experts,
Als enthousiaste nieuweling had ik graag de 11 speed body op m'n wiel vervangen naar 10 speed body. Ik vind echter niet de gepaste tutorial online voor dit exemplaar. In bijlage enkele foto's. Ik zou fus willen weten hoe, welk materiaal en welke 10 speed body hiervoor ik kan gebruiken...
Duizendmaal dank, ik ben al even op zoek. Alleen niet doelgericht vrees k.
Vervangen body
Waarom zou je een 11-speed body willen vervangen door een 10 speed body? Het verschil tussen de twee is de breedte: een 11 speed road body is 1.85 mm breder dan een 10 speed body. Om een 10 speed cassette te plaatsen, gebruik je simpelweg een 1.85 mm spacer aan de naaf-kant.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Mocht je toch per se de body willen vervangen, dan is het wel handig als we weten om welk merk/type naaf het gaat. Staat er verder niks op behalve "11 speed road"?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dat is een DT Swiss body. Daar past gewoon een 10 speed cassette op en trouwens ook een 9 speed cassette (met spacer).
Mij valt iets op, namelijk dat er 7 spaken aan de bodykant (misschien meer maar er zijn er maar 7 zichtbaar) na elkaar met de kop naar buiten zitten. Dit hoort om en om te zijn. Hier is een knutselaar bezig geweest.
Mij valt iets op, namelijk dat er 7 spaken aan de bodykant (misschien meer maar er zijn er maar 7 zichtbaar) na elkaar met de kop naar buiten zitten. Dit hoort om en om te zijn. Hier is een knutselaar bezig geweest.
Website: https://www.maatwielen.nl
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er lijkt ook een heel klein stukje van het naafhuif afgedraaid. Er zitten er twee zichtbaar met de kop naar binnen. En een van die twee lijkt wat afgeschaafd te zijn. Hier is iemand inderdaad creatief mee geweest.Maatwielen schreef: ↑02 nov 2023 17:34 Dat is een DT Swiss body. Daar past gewoon een 10 speed cassette op en trouwens ook een 9 speed cassette (met spacer).
Mij valt iets op, namelijk dat er 7 spaken aan de bodykant (misschien meer maar er zijn er maar 7 zichtbaar) na elkaar met de kop naar buiten zitten. Dit hoort om en om te zijn. Hier is een knutselaar bezig geweest.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ok het is dus iemand die wat geprutst heeft. Dat is op zich geen ramp, ik heb slecht 120 euro betaald voor de tweedehands wielen.
Dan heb ik nog 2 vragen. Zijn ze veilig te gebruiken ?
Ik zet er alvast eens m'n 10 speed groep op. Indien ik de body later nog wil vervangen (onderhoud) dan vraag ik het hier nog eens hoe.
Bedankt alvast voor de info.
Dan heb ik nog 2 vragen. Zijn ze veilig te gebruiken ?
Ik zet er alvast eens m'n 10 speed groep op. Indien ik de body later nog wil vervangen (onderhoud) dan vraag ik het hier nog eens hoe.
Bedankt alvast voor de info.
Moeilijk te beoordelen .
Wat je zelf kan testen; voelen alle spaken even strak aan? Als je aan een spaak wat duwt, voel je dat die wat kan buigen; hoe kleiner de spanning op de spaak hoe meer de spaak buigt. Alle spaken moeten even strak aanvoelen.
Is er een merkelijk verschil tussen de spaken , heeft je wiel onderhoud nodig en rijd je er best niet mee.
Daarnaast kan je de stijfheid testen; wiel in de fiets en de velg tegen de remblokken aanduwen (of proberen...). Krijg je wat beweging in de velg zonder enige kracht (en ook in de andere richting) zit er vermoedelijk speling op te lagers. Dat is geen ramp, maar laat je best ook nakijken... eventueel is het enkel opnieuw afstellen van de lagers.
En dan; hoe makelijk kan je de velg tegen de remblokken aanduwen; gaat dat moeilijk of nauwelijks is het wiel goed stijf; gaat dat wel heel makelijk, is het wiel slap. Wat moeilijk en slap is, is zonder ervaring moeilijk te zeggen . Misschien heb je ergens een setje zware wielen als referentie; die zijn veelal stijf .
Dus veilig; alle spaken op zelfde spanning. Niet stijf of speling op lagers is niet direct kritisch. Maar moet je wel opvolgen.
En zorg vooral voor de 10 speed cassette dat je spacer in huis hebt... misschien komt die met de cassette, misschien niet...