Knieklachten bij intensief fietsen op steile hellingen of in de bergen zijn meestal het gevolg van overbelasting. De reden van de overbelasting is een combinatie van de steilte van de berghellingen, de dagafstand, je totale massa en je verzet (versnelling). De totale massa is de som van je eigen gewicht, dat van de fiets met drinkflessen en zo mogelijk ook de bagage.
Ga ter controle maar eens met fiets en al op een weegschaal staan. Een ´eye opener´ voor de vakantiefietser om nog eens na te gaan wat thuis gelaten kan worden.


Bij intensief fietsen laat de zwakste schakel in je lichaam zich laat vroeg of laat voelen. Niet zelden is dat de knie. Pijn achter de knieschijf of pijn boven aan de knieschijf waar de dijbeenspierpezen aanhechten. Vaak is het te zware verzet de reden. Bij een klim lukt het weinigen een lekkere soepele pedaaltred te handhaven. Je rijdt met een te zwaar verzet naar boven. Gelukkig kennen veel sport- en vakantiefietsen een zogenaamd ´tripel-blad’ voor. Met die drie tandwielen voor en 6 tot 9 tandwieltjes achter moet het gek gaan, wil je niet een acceptabel verzet weten te schakelen. Wen je aan ‘licht te rijden’, dat scheelt irritatie aan en in de knie.


Fiets je met fietsschoenplaatjes en je krijgt knieklachten, ga dan na of de plaatjes wel goed staan afgesteld, of NOG goed staan. Zijn ze om een of andere reden verschoven, zet ze dan goed. Immers als fietsschoenplaatjes niet goed staan, krijgt het kniegewricht bij iedere trap een onnodige wringing naar binnen of buiten te verwerken. Pijn, en als het te lang duurt een dikke knie door vochtophoping, zijn het gevolg. Doorfietsen met vocht in je knie betekent een grote aanslag op het kniekraakbeen.


Zie dikke knie.