Op vrijdag 4 mei gaat in Israël de Giro d’Italia 2018 van start. In Jeruzalem wordt het startsein gegeven voor een geweldig gevecht tussen waarschijnlijk Tom Dumoulin en Chris Froome. Verdedigt Dumoulin succesvol zijn titel of wint Froome zijn derde grote ronde op een rij ondanks alle dopingperikelen? Wij blikken uitgebreid vooruit op de Giro d’Italia 2018!

Historie
De Giro d’Italia wordt al sinds 1909 georganiseerd. De meerdaagse wielerkoers is toe aan haar 101e editie en kreeg pas vorig jaar met Tom Dumoulin voor het eerst een Nederlandse winnaar. Van de honderd andere edities was liefst 69 keer een Italiaan de sterkste. Alfredo Binda, Fausto Coppi en Eddy Merckx wonnen de Giro allen vijf keer en zijn gedeeld recordhouder.

Fausto Coppi, Gino Bartali

De eerste editie van de Giro vond dus in 1909 plaats en werd georganiseerd als Italiaanse tegenhanger van de Tour de France. De rittenkoers ging op 13 mei van start in Milaan en keerde 8 etappes en 17 dagen later weer terug in Milaan, waar Luigi Ganna de meeste punten bij elkaar had gesprokkeld en tot eerste Giro-winnaar werd uitgeroepen. Zo’n vijf van de acht etappes kende een afstand van meer dan 300 kilometer..

De kleur roze is onlosmakelijk verbonden met de Giro d’Italia. De Maglia rosa werd in 1931 ingevoerd. Waarom roze? De organisatie was in handen van La Gazzetta dello Sport en die krant werd op roze papier gedrukt. Later werden ook de puntentrui, bergtrui, jongerentrui, intergiro-trui en zwarte trui toegevoegd aan de Giro, maar de twee laatstgenoemde truien worden inmiddels niet meer uitgereikt.

Mario Cipollini heeft de meeste etappezeges op zijn naam staan. Mooie Mario was liefst 42 keer de snelste in een Giro-etappe en behaalde één overwinning meer dan Binda. Het aantal Nederlandse Giro-etappeoverwinningen bedraagt 27. Jean-Paul van Poppel won vier keer een Giro-rit, terwijl Dumoulin drie keer succesvol was. Deze eeuw waren ook Pieter Weening (2x) en Jos van Emden succesvol.

Mario Cipollini 2003

Laatste winnaars Giro d’Italia:
2017: Tom Dumoulin
2016: Vincenzo Nibali
2015: Alberto Contador
2014: Nairo Quintana
2013: Vincenzo Nibali
2012: Ryder Hesjedal
2011: Michele Scarponi
2010: Ivan Basso
2009: Denis Menchov
2008: Alberto Contador

Parcours
Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Giro dat de ronde niet in Europa start. Althans, officieel hoort Israël bij Azië, maar het land is aangesloten bij de UCI. Het is een beetje eenzelfde soort constructie als bij het Eurovisie Songfestival of Europa League voetbal, waar Israël ook wordt toegelaten als niet-Europees land. Door alle ongeregeldheden is het maar de vraag of de veiligheid gegarandeerd kan worden. Zeker omdat Jeruzalem de startplaats is van de 101e Giro. Die stad werd door de Israëliërs 70 jaar geleden tot hoofdstad aangewezen, terwijl de Palestijnen ook aanspraak maken op Jeruzalem. Kortom: alom gedoe.

Is het wel veilig om te koersen in Israël? Dat is een vraag waar niemand echt antwoord op heeft. Uiteraard zegt de organisatie dat het veilig genoeg is, maar aan de andere kant is er in Israël een reële kans op aanslagen en is het al maanden onrustig in het land. De Giro kent een proloog in Jeruzalem en voert daarna van Haifa naar Tel Aviv, in het noorden van Israël. De derde en laatste etappe in het land gaat van Be’er Sheva naar Eilat, wat naar het zuiden van het land gaat. De Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook worden logischerwijs vermeden.

Giro 2018 parcours

Genoeg over politiek; tijd voor de koers. De proloog en twee etappes in Israël zijn nagenoeg vlak en gaan hoogstwaarschijnlijk geen spannende ritten opleveren. Na het openingsweekend wacht het peloton op maandag 7 mei een reisdag naar Sicilië, waar de koers een dag later vanaf Catania verder trekt. Liefst drie dagen blijft de Giro-karavaan op het eiland dat vorig jaar ook al gastheer was van de Giro. Donderdag 10 mei is alvast een datum om met rood te omcirkelen in je agenda, want dan wordt de Etna beklommen en gaan de eerste grote verschillen in het klassement ontstaan.

Een week na de start in Jeruzalem wordt eindelijk het Italiaanse vasteland bereikt. De zevende rit voert het peloton van Pizzo naar Praia a Mare en is een rit voor de sprinters. Een dag later volgt er een nieuwe bergop aankomst in Montevergine di Mercogliano. De eerste 150 kilometers van die etappe zijn nagenoeg vlak, maar daarna is het gemiddeld 5% klimmen geblazen. Op zondag wacht er een heerlijke uitsmijter: de Gran Sasso d’Italia. Deze klim ligt op 2000 meter hoogte en is een klim zonder eind. De Montagna Marco Pantani (door zijn overwinning in 1999 zo genoemd) is liefst 26,5 kilometer lang. De renners hebben de rustdag van een dag later dubbel en dwars verdiend.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Na de rustdag wacht op dinsdag 15 mei de langste etappe van de 101e Giro. Het parcours oogt vlak, maar is door de 239 te overbruggen kilometers een mooie rit voor de aanvallers. Na de tiende etappe volgt een korte, maar krachtige rit van Assisi naar Osimo. Onderweg wordt er gereden door Filottrano; het dorp van de overleden Michele Scarponi. Filottrano fungeerde dit jaar al als aankomstplaats van de Tirreno. De twaalfde (deels over het F1-circuit van Imola) en dertiende etappe (rit voor de sprinters) gaan wat het klassement betreft niet voor vuurwerk zorgen, maar dienen eerder als voorgerecht voor wat komen gaat: de Monte Zoncolan. ‘De poort naar de hel’, staat er bij aanvang van de klim. En dat is het. De 10,1 kilometer lange klim kent een gemiddeld stijgingspercentage van 11,9% en stroken van meer dan 20%. Oefff.. Zondag volgt het toetje met drie beklimmingen van tweede categorie in de laatste zestig kilometer.

Na de derde en laatste rustdag wacht er een individuele tijdrit van 34,5 kilometer. Mocht Tom Dumoulin nog in de race zijn voor de eindoverwinning, krijgt hij vandaag een mooie kans om zijn voorsprong uit te bouwen (we bekijken het van de positieve kant). Het parcours van Trento naar Rovereto is nagenoeg vlak en ideaal voor een hardrijder als Tom. Een dag later volgt de zeventiende rit, een vlakke etappe, waarna er op donderdag wederom geklommen moet worden. De finish ligt op de Prato Nevoso, een 13 kilometer lange klim van 7,3%. Slechte benen zijn niet meer welkom, zeker niet met het oog op een ‘epische koninginnenrit’. De negentiende etappe wordt gevormd door de Colle del Lys (2e categorie), Colle delle Finestre (het dak van de Ronde, de eerste doorkomer wordt beloond met de Cima Coppi), Sestrière en Jafferau, waar ook de finish op is gelegen. Alle kaarten moeten op tafel, want na de koninginnenrit is er nog maar één kans. Wie na de ultieme klim naar Cervinia (19,2 kilometer à 5%) in het roze staat, is de winnaar van de Giro d’Italia 2018. Daar brengt de vlakke slotrit door Rome geen verandering meer in.

Vorig jaar
We blikken maar al te graag terug op de Giro d’Italia van 2017, want wat was het een geweldige editie.. Op het eiland Sardinië ging de Giro van start met een vlakke etappe. Een mooie kans voor de sprinters dacht men, maar daar stak Lukas Pöstlberger een stokje voor. Lukas wie? Bijna niemand had nog van de Oostenrijker gehoord toen hij op slimme wijze een sprint wist te ontlopen en de eerste roze trui in ontvangst mocht nemen. Lang mocht hij er niet van genieten, want een dag later nam etappewinnaar Greipel de trui over.

Lukas Pöstlberger 2017

Daarna was het de beurt aan Quick-Step om zich in het roze te tonen. Fernando Gaviria won de derde etappe en pakte de roze leiderstrui, waarna Bob Jungels na een rustdag op de Etna de leiding pakte. Jan Polanc won de bergrit na een knappe solo door als enige het peloton voor te blijven. Jungels fietste vijf etappes in het roze, waarna hij zijn trui kwijtraakte aan Nairo Quintana. Op de Blockhaus pakte de Colombiaanse klimgeit bijna een halve minuut op concurrenten als Thibaut Pinot en Tom Dumoulin, die tweede en derde werden. Bauke Mollema finishte knap als vierde.

Het was een voorteken voor een geweldige Nederlandse Giro. Na de rustdag in Umbrië stond er een individuele tijdrit op het programma en sloeg Dumoulin zijn slag. In Montefalco verpulverde de Limburger de concurrentie en pakte hij de roze trui. Quintana werd op meer dan twee minuten gereden en het ongelooflijke leek te gaan gebeuren: eindelijk zou een Nederlander de Giro winnen. Na zijn geweldige zege in Oropa was de eindzege helemaal dichtbij, totdat Dumoulin in de zestiende etappe werd getroffen door darmproblemen en hij meer dan twee minuten verloor. Zijn voorsprong was in één klap weg en de concurrentie rook bloed. In eerste instantie kon Dumoulin de aanvallen van Quintana en Nibali nog wel pareren, maar op de Piancavallo sloeg Quintana hard toe. Hij nam de leiderstrui over en zette Dumoulin op meer dan een halve minuut.

In de voorlaatste rit verloor Dumoulin opnieuw kostbare seconden en begon hij als nummer vier aan de afsluitende tijdrit van Monza naar Milaan. Zijn opdracht was duidelijk: een beestachtige tijdrit rijden. Het leek een spannend secondespel te gaan worden, maar dat werd het (gelukkig) niet. Dumoulin werd tweede in de tijdrit achter Jos van Emden en pakte bijna anderhalve minuut op Quintana. Dat was genoeg voor de eindoverwinning en een plek in de geschiedenisboeken, want hij is de allereerste Nederlandse winnaar van de Giro d’Italia. Quintana en Nibali mochten als nummers twee en drie het eindpodium op.

Giro d'Italia 2017, Tom Dumoulin en Jos van Emden

Favorieten
Ondanks alle dopingperikelen staat Chris Froome aanstaande vrijdag ‘gewoon’ aan de start van de Giro d’Italia 2018. Is het terecht dat hij mee mag doen? Is het goed voor de wielersport? Het zijn allemaal vragen waar we wel een mening over hebben, maar feit is dat hij voor zijn derde grote ronde-overwinning op een rij gaat. Na de Tour en Vuelta van 2017 hoopt hij ook de Giro d’Italia 2018 te winnen. Met slechts drie etappekoersen in zijn benen gaat Froome voor de dubbel Giro-Tour. Gesteund door meesterknecht Wout Poels hoopt hij het beter te doen dan in 2009 (35e) en 2010, want in dat laatste jaar werd hij gediskwalificeerd omdat hij aan een motor hing.

Dumoulin is Froome’s grootste uitdager. In tegenstelling tot Froome is het nog niet bekend of Dumoulin na de Giro ook de Tour rijdt, maar één ding staat vast: hij gaat voor winst in de Giro. Een vlekkeloze voorbereiding kende de Limburger niet door onder andere pech in het Midden-Oosten. Na een trainingsstage in de Sierra Nevada keerde hij in Luik-Bastenaken-Luik weer terug in wedstrijdverband en finishte hij verdienstelijk als vijftiende. Vorig jaar reed hij een soortgelijk programma in aanloop naar zijn gewonnen Giro, dus zorgen hoeven wij ons niet te maken.

Fabio Aru is de derde grote naam aan het vertrek. Door knieproblemen kon hij vorig jaar niet van start gaan op ‘zijn’ Sardinië en stelde hij – ondanks een ritzege en gele trui – teleur in de Tour. Dit jaar zet hij alles-op-alles om te vlammen in de Italiaanse koers. Miguel Angel Lopez (Astana) en Thibaut Pinot (FDJ) zijn twee andere renners die we tot de favorieten mogen rekenen.

Chris Froome en Tom Dumoulin 2017 WK tijdrijden

Wie hebben we nog meer? Mitchelton-Scott stuurt Simon Yates en Esteban Chaves naar Jeruzalem, terwijl Bahrain-Merida bij afwezigheid van Vincenzo Nibali mikt op pocketklimmer Domenico Pozzovivo. Rohan Dennis mikt namens BMC op een goed klassement en wil zichzelf ontdekken als ronderenner. Movistar moet het doen zonder Quintana, Alejandro Valverde en Mikel Landa en mikt vooral op ritzeges. Dat geldt ook voor LottoNL-Jumbo, waar Steven Kruijswijk zich richt op de Giro en Robert Gesink met George Bennett voor geel succes moet zorgen.

Doen er ook nog sprinters mee? Jazeker! De absolute toppers (Kittel, Greipel, Cavendish en Groenewegen) ontbreken, maar toch steekt er één naam boven het deelnemersveld uit: Elia Viviani. Zijn ploeg is in de winning mood en zelf was hij dit jaar al vijf keer succesvol.  Tot een ritzege in een grote ronde kwam het slechts één keer voor Viviani. Andere rappe mannen zijn Sam Bennett, Sacha Modolo, Danny van Poppel, Jakub Mareczko en Niccolo Bonifazio.

Sterren volgens Fiets.nl:
***** Chris Froome
**** Tom Dumoulin
*** Fabio Aru, Thibaut Pinot, Miguel Angel Lopez
** Domenico Pozzovivo, Esteban Chaves, Simon Yates
* George Bennett, Wout Poels, Davide Formolo, Louis Meintjes, Rohan Dennis

Procycling Giro Gids 2018
Heb jij de Giro Gids van Procycling nog niet in huis? Bestel hem dan hier, want alle etappes, ploegen, renners en verhalen vind je in de Procycling Giro Gids!

TV
De Giro d’Italia 2018 is net als in 2017 alleen live op Eurosport te volgen.

Wie wint de Giro 2018?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

We hebben alles over de Giro voor je verzameld op fiets.nl/giro. Je vindt hier de deelnemende renners en teams, de klassementen en uitslagen, het etappe-overzicht en tijdens de etappe’s een liveticker met het laatste nieuws.