Wat kun je kopen als je met 3000 euro in de zak gaat shoppen voor een gravelbike? Nou, veel! De keuze is reuze. Wil je Shimano, SRAM of toch Campagnolo? En ga je voor aluminium, carbon, staal of titanium? En wil je een supersnelle racer of zoek je een relaxte fiets die voor elk avontuur geschikt is?

Gravelbikes vullen het gat tussen racefietsen en mountainbikes, maar dat gat biedt behoorlijk wat ruimte. Sommige gravelbikes lijken nog het meest op een (endurance) racefiets met iets bredere banden, andere fietsen schurken veel dichter tegen MTB’s aan en hebben in sommige gevallen zelfs vering.

Zeker bij de topmodellen is er veel innovatie en halen fabrikanten alles uit de kast om op te vallen. Toch hoef je geen vermogen uit te geven om iets te kiezen te hebben, al zijn de hier getoonde fietsen ook te duur om ze als instappers weg te zetten. Wat opvalt is de diversiteit aan materialen en gebruikte technieken. Niet alleen aluminium en carbon, ook staal en zelfs een titanium gravelbike kun je voor minder dan 3000 euro vinden.

BMC URS ONE

Niet echt een lekker bekkende naam, maar wel een hele fraaie en opvallende gravelbike. De Zwitsers kiezen uiteraard voor DT Swiss-wielen, verder zien we een 11-speed SRAM Apex 1-groepset. Het carbon frame lijkt grijs van een afstandje, maar is voorzien van een gespikkelde structuur die een beetje aan beton doet denken. Als dat een hint is naar de robuustheid van de fiets, dan zit het wel goed. Het gewicht bedraagt een keurige 9,2 kg, de maximale bandbreedte is 42mm.

Prijs: €2,999,-
Info: bmc-switzerland.com

Trek Checkpoint ALR 5 Driftless

Als fietsmerk uit de bakermat van het gravelracen weten ze bij Trek wel hoe je een gravelbike aan de man brengt: met een fraaie kleurstelling (in het logo zit een reliëfkaart verstopt) en met een fraaie en goedpassende frametas. Bijzonder is ook de dropperpost, een zadelpen die je met een hendeltje op het stuur 50mm kunt laten zakken voor wat extra bewegingsruimte op moeilijke stukken en afdalingen. Verder zien we een aluminium frame en qua afmontage een mix van GRX800 voor de shifters, achterderailleur en remmen en GRX600 voor het crankstel. Dat brengt het totaalgewicht op 9,6 kg, de maximale bandenmaat is 700×45 of 650×2,1”.

Prijs: €2.999,-
Info: trekbikes.com

Triban GRVL 900

Carbon en aluminium vormen de hoofdmoot van framematerialen, maar er is meer keus. Titanium is bij uitstek een metaal voor de connaisseur. Volgens liefhebbers -zoals onze hoofdredacteur, die zelf ook een titanium gravelbike heeft- is het comfortabel als staal, maar lichter dan aluminium. Het is ook een duur materiaal en daarom kom je het met name tegen bij fietsen in een hoger prijssegment. Gelukkig is het de Franse sportketen Decathlon gelukt om toch een titanium gravelbike in dit overzicht te fietsen. Dat dure frame betekent wel iets simpelere onderdelen, zoals een Shimano GRX600-groep en Fulcrum RR900-wielen. Het gewicht blijft volgens de Fransen precies 1 gram onder de 10 kilo, de maximale bandbreedte is 45mm bij 700-wielen en 50mm bij 650.

Prijs: €2.999,99
Info: decathlon.nl

Kona Sutra LTD

Veel eigenwijzer dan het Amerikaanse fietsmerk Kona wordt het niet. Dat begint al bij de naam, die verwijst naar een Indiase bestseller. Verder zien we een cromo-stalen frame met een recordaantal bevestingspunten voor bidons en tasjes. SRAM levert de schakel- en remdelen. Derailleur en shifters zijn Rival 1, waarbij de linker shifter gebruikt kan worden om de dropper zadelpen te bedienen. Het one-by crankstel komt uit de NX-lijn, een MTB crank dus. De 29’er-wielset met 2.25 inch brede banden onderstreept definitief het offroad-karakter van de Sutra. Met deze gravelbike pak je rustig een paar MTB-trails mee! Met een kleine 13 kg is de Kona wel het zwaargewicht uit deze lijst.

Prijs: €2.899,-
Info: konaworld.com

Canyon Grizl 8 1by EKAR

Tussen al die met SRAM en Shimano GRX uitgeruste fietsen zou je bijna vergeten dat ook Campganolo een eigen gravel-groep in de aanbieding heeft. Deze 13 speed EKAR-groep opereert in het hogere segment en dus vallen de meeste met Campa afgemonteerde fietsen buiten de scope van dit lijstje. Zo niet deze Canyon. Met zijn aluminium frame en Fulcrum Rapid Red wielen is hij wat aan de zware kant: 10,2 kg. Daarentegen is het wel een van de goedkopere fietsen uit dit vergelijk én de enige met een soepel schakelende 13 speed-groep. De maximale bandbreedte bedraagt maar liefst 50mm.

Prijs: €2.499,-
Info: canyon.com

Canondale Topstone Carbon 3 650b

Net als de Kona schuurt ook deze carbon gravelbike tegen een snelle crosscountry mountainbike aan. Zo is hij voorzien van 650b-wielen met 47mm brede banden en biedt de achtervork dankzij Canondale’s Kingpin enige mate van vering. Wie diepere zakken heeft kan de Topstone zelfs laten uitrusten met de eigenwijze Lefty-voorvork, een verende vork met slechts één poot. De afmontage is een mix van GRX800 voor de derailleurs en GRX600 voor de shifters, remklauwen en draaiende delen. Een dropper zou deze offroad-georiënteerde Topstone afmaken, het frame biedt wel ruimte voor interne kabelgeleiding. Het iets hogere gewicht van 10,56 kilo is gezien de afmontage niet vreemd.

Prijs: €2.499,-
Info: canondale.com

Specialized Diverge Comp E5

Zo op het eerste gezicht lijkt de Diverge Comp E5 een rechttoe rechtaan gravelbike, maar in de balhoofdbuis gaat iets bijzonders schuil: Specialized’s Future Shock 1.5. Het is een veerelement in de vorkbuis, die in totaal 20mm aan veerweg heeft. Genoeg om de ergste klappen op te vangen en handen en polsen te ontzien. De afmontage van deze aluminium gravelbike is gezien de prijs wellicht wat aan de karige kant met een niet complete SRAM Apex-groep (Sunrace cassette, KMC ketting en Praxis crankstel) en niet bijzonder lichte wielen van eigen merk. Het totaalgewicht komt daarmee op net iets meer dan 10 kilo.

Prijs: €2.900,-
Info: specialized.com

Cinelli Zydeco GRX

Gravelbikes met funky kleurtjes zijn er in overvloed. Wel zijn het vaak de dure topmodellen die in de gaafste kleurstellingen komen. Bij het eigenwijze Cinelli kun je ook met een kleiner budget terecht voor een kleurrijke fiets. Met een complete Shimano GRX400-groep en een wielset met Chinese velgen en Shimano naven is het niet de meest luxueuze fiets uit dit vergelijk, maar hij is wél met afstand de goedkoopste. Het bewijs dat een leuke gravelbike niet duur hoeft te zijn. Het gewicht bedraagt 10,3 kilo, de maximale bandbreedte blijft met 40mm wat achter bij de concurrentie.

Prijs: €2.150,-
Info: cinelli-milano.com

Cube Nuroad C:62 Race

Volledige GRX800-groep, carbon frame, carbon stuur, carbon zadelpen en een hoogwaardige Newman wielset van slechts 1400 gram. Op geen enkel detail lijkt door Cube beknibbeld, alle gebruikte onderdelen zijn hoogwaardig. De Nuroad C:62 mag dan ietwat rechttoe rechtaan zijn, de prijs-kwaliteitverhouding is daarmee erg goed. Met een gewicht van 8,7 kilo is de Cube het vedergewicht uit dit elftal en met een behoorlijke marge ook. Banden mogen maximaal 45mm breed zijn, of 40mm indien er spatborden worden gemonteerd.

Prijs: €2.799,-
Info: cube.eu

Bianchi Arcadex

Het moderne gravelrijden mag dan in Noord-Amerika zijn oorsprong vinden, met de voor een aanzienlijk deel over onverharde wegen verreden Strade Bianche doet Italië sinds 2007 ook een flinke duit in het zakje. Geen wonder dat ze bij Bianchi diverse gravelbikes in het assortiment hebben. Een klassieke schoonheid -zoals veel andere Bianchi’s – is de Arcadex niet, het ontwerp is onderscheidend en een tikje smaakgevoelig. Een mix van GRX600 en 800 maakt een solide afmontage, het gewicht komt uit op 9,6 kilo. Wie de geometrie van de Arcadex wat al te relaxt vind kan ook kiezen voor de meer racegerichte Impulso (Pro).

Prijs: €2.999,-
Info: bianchi.com

Giant Revolt Advanced 2

Vooral in de hierboven getoonde kleur ‘starry night’ is de Giant Revolt Advanced 2 een fiets die je vermoedelijk heel wat bijkijks en complimenten zal opleveren. Het lichtgewicht carbon frame en de kleurstelling zijn belangrijke selling points voor de Giant. Ook de carbon zadelpen en aluminium stuur met D-Fuse technologie zijn noemenswaardig. Door hun vorm filteren deze oneffenheden beter dan een ronde pen of stuur en maken ze je rit comfortabeler. Shifters zijn van Shimano GRX 600, de derailleurs van GRX 800. Dat Giant juist op een belangrijk punt als de remmen ietwat heeft bezuinigd door voor GRX 400 te kiezen levert een minpuntje op. Ondanks een niet al te lichte wielset uit eigen keuken komt het totaalgewicht toch op een prettig lichte 9,28 kilo uit. De dropouts zijn verstelbaar, waarmee je de wielbasis iets langer kan maken. Dat heeft ook invloed op de maximale bandenbreedte. 53mm in de lange stand of 45mm in de korte stand.

Prijs: €2.899,-
Info: giant-bicycles.com